fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 66654
    تاریخ انتشار : 28 دی 1393 11:40
    تعداد بازدید : 738

    برندهای صادراتی ایران در خطر بی اعتباری هستند

    درحالی که تجار ایرانی می‎توانند با صادرات کالاهای با کیفیت انحصار بازارهای افغانستان و عراق را از آنِ خود کنند نگاهی به وضع کالاهای صادراتی نشان می‎دهد، در آینده‎ای نه چندان دور این بازارها را از دست خواهیم داد.

    تسنیم- همانطور که آمار رسمی گمرک نشان می‎دهد عراق دومین و افغانستان چهارمین مقصد کالاهای صادراتی ایران به شمار می روند و هر سال حجم مناسبی از کالاهای غیرنفتی ایران به این دو کشور صادر می شود.
    آنطور که آمار 9 ماهه سال 93 نشان می‎دهد، عمده صادرات ایران به کشورهای چین، عراق، امارات، افغانستان و هند بوده است که در این بین صادرات به عراق در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی با کاهش 13.76 درصدی و از نظر ارزش دلاری با کاهش 0.61  درصدی مواجه شده است.
    کشور عراق در این مدت 17.59 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل 19.46 میلیون دلار واردات عراق از ایران بوده است.
    همچنین افغانستان در 9 ماهه نخست امسال 7.35 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده درحالی که در مدت مشابه سال قبل 8.06 میلیون دلار میزان واردت افغانستان از ایران گزارش شده بود. گفتنی است میزان صادرات ایران به افغانستان در مدت مورد گزارش از نظر وزنی 16.82 درصد کاهش یافته است.
    معمولا تصور از کالای صادراتی کالایی با کیفیت بالا و بسته بندی مرغوب است و کمتر دیده شده بود که کالاهای با کیفیت پایین عنوان صادراتی را یدک بکشند. ولی این اتفاق در مراودات ایران با عراق و افغانستان به صورت گسترده رخ داده و بدون هیچ تغییری در رویه کماکان کالاهای بی کیفیت با برند ایرانی به همسایه های کشورمان صادر می شود.
    نکته قابل تامل اینجاست که تجار ایرانی در صورت تقویت و افزایش کیفیت محصولات خود به راحتی می ‎توانند انحصار بازار عراق و افغانستان را از آن خود کنند ولی با توجه به فضای مناسب این دو بازار منطقه ای و حجم بالای صادرات ایران به این دو کشور باید اهمیت ویژه ای برای صادرات به کشورهای مذکور قائل شد و با صدور کالاهای با کیفیت این بازار را برای صادرات مستمر حفظ کرد.هرچند این اولین بار نیست که افغانی‎ها از واردات محصولات ایران منصرف شده چراکه قبلا هم برخی از کالاهای بی‎کیفیت مرجوع شده بود. شاید مهم‎ترین علت بروز چنین وقایعی را بتوان نبود آینده‎نگری در تجار دانست چراکه اگر اندک توجهی به آینده نگری و کسب سود بلند مدت و مستمر در بین صادرکنندگان این محصولات وجود داشت هرگز حاضر به از دست دادن چنین بازارهایی نمی شدند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :