fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 61429
    تاریخ انتشار : 27 مهر 1393 12:46
    تعداد بازدید : 559

    گزارش یک میزگرد

    حمل و نقل هوشمند منافع ملی را تضمین می کند

    بررسی نقش فاوا در پیاده سازی ITS کشور و بررسی چالش های پیش رو در استفاده از این فناوری جدید عنوان میزگردی بود که به همت فاوای ناجا، جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف و شرکت فناپ در روز چهارشنبه 16 مهرماه در دانشگاه شریف برگزار شد.

    در این میزگرد معاون فاوای ناجا، مدیرکل برق و الکترونیک فاوای ناجا، معاون حمل و نقل سوخت، مدیرکل فاوای راهداری، اساتید دانشگاه شریف، مدیر مرکز نوآوری و عضو هیات مدیره فناپ، مدیر واحد کسب و کاری حمل و نقل هوشمند فناپ و برخی دیگر از مدیران بخش خصوصی و دولتی حضور داشتند.

    در این گزارش، اهم مطالب مطرح شده در این میزگرد را می خوانید.

    حمل و نقل هوشمند را می توان در هم تنیدگی سه مفهوم مخابرات، کنترل و سیستم های اطلاعاتی دانست که در بدنه حمل و نقل شکل گرفته و به صورت یکپارچه خدمت رسانی می کند.

    حاضران در میزگرد معتقد بودند که ارتقای سطح کیفیت توسط سیستم حمل و نقل هوشمند، گسترش حمل و نقل عمومی درون شهرها و برون شهرها و ارتقای فرهنگی با استفاده عمومی از این سیستم از اهداف عمده استفاده از حمل و نقل هوشمند است.

    در این میزگرد حمل و نقل هوشمند در چندین دسته تقسیم شد که اطلاعات، فناوری های حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری، ورود فناوری اطلاعات در حوزه ایمنی خودرو و فرایندهای جلوگیری از تصادفات، برنامه ریزی حوزه خودروهای سنگین حمل بار، شناسایی رفتار راننده در حوزه مدیریت ترافیک، فعالیت های درون شهری و برون شهری، بکارگیری در حوزه مدیریت اضطرار و برنامه ریزی در قسمت های دچار ضعف جاده بخشی از این دسته بندی است.

    بر اساس آمار ارایه شده در این میزگرد، استفاده از این سیستم نتایج بسیاری چون کاهش مرگ و میر و تصادفات را داشته است. به طور مثال در تصادفات منجر به فوت در سال 1385، بیست و هفت هزار نفر فوت شدند که این رقم در پایان سال 92 به هجده هزار نفر رسیده است و می توان گفت سیستم حمل و نقل هوشمند از موثرترین ابزارهایی است که تجهیزات کنترلی را در اختیار پلیس قرار داده است.

    مدیر پروژه CVT جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف، بومی سازی دانش فنی را از بحث های مهم دانست، وی از کاربردهای پایلوت سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی به دو مسیر آزاد تهران- رشت با بکارگیری 23 واحد RSU و محدوده هایی از شهر قزوین با بکارگیری 9 واحد RSU اشاره کرد.

    CVT ارتباط خودروهای در حرکت (VTOV) و خودروها با یونیت های زیرساختی کنار جاده (VTOI) است.

    پرداخت الکترونیکی عوارض تردد خودروها، ردیابی خودروهای عبوری و جمع آوری داده های ترافیکی، هشدار دهی ورود خودرو از مسیر فرعی به جاده اصلی، اعلام وضعیت ترافیکی جاده در نقاط خارج از دید راننده، به روز رسانی اطلاعات ترافیکی تابلوهای VMS و... در مسیر آزاد تهران- رشت و اولویت دهی عبور برای خودروهای عمومی و اورژانسی در تقاطع شهری، کاهش زمان توقف اتوبوس های درون شهری در تقاطع های مجهز به چراغ راهنمایی و جمع آوری اطلاعات جریان ترافیک در معابر شهری در قزوین بکار گرفته شده است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی