fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 40100
    تاریخ انتشار : 20 آذر 1392 10:47
    تعداد بازدید : 890

    جزییات تحقیق تفحص مجلس از اپراتور سوم منتشر شد

    مجلس شورای اسلامی اخیراً نتایج تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی(شستا) را در صحن علنی مجلس منتشر کرد. براساس اسناد منتشر شده از نتایج تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی بخشی از این گزارش مشخصا به شرکت اپراتور سوم تلفن همراه کشور (رایتل) که زیر نظر سازمان تامین اجتماعی اداره می شود، مربوط می شد. فناوران به منظور بررسی جزییات مشکلات و مسایل مربوط به اپراتور سوم این بخش از گزارش مذکور را را منتشر می کند.

    گزارش: عبداله افتاده

    در ابتدای گزارش تحقیق و تفحص مجلس در خصوص اپراتور سوم آمده است: "رایتل با هدف فعالیت در حوزه فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات در سال 1386 تأسیس شد و خدماتی را در زمینه های مختلف همچون فناوری کارت‌های هوشمند، پورتال‌های سازمانی، خدمات انتقال داده‌ها و تأمین و تهیه سخت افزار ارایه کرد.  
    بدهی ناشی از استفاده نکردن از امکانات
    رایتل در راستای گسترش دامنه فعالیت‌های خود، در سال 1389 به اخذ پروانه اپراتورسوم تلفن همراه کشور با انحصار دوساله جهت ارایه خدمات نسل سوم موبایل علاوه بر خدمات نسل دوم نائل آمد.
     شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا) که مسوولیت مدیریت سرمایه نزدیک به 91 میلیون بیمه‌گذار سازمان تأمین اجتماعی را برعهده دارد، با تعهد به سرمایه‌گذاری در صنایع نوینی که حداکثر عواید را برای ذینفعان خود به همراه می آورد، از ابتدا رایتل را به عنوان یکی از شرکت های تابعه اش، زیر چتر حمایت های مالی خود قرار داده است.
    متاسفانه هزینه فرصت از دست رفته و اتمام مدت انحصاری هم چنین عدم استفاده کامل از پهنای باند خریداری شده و بدهی ناشی از آن از عمده مشکلات فعلی این شرکت می‌باشد.

       پرداخت مبالغ بدون توجه به بندهای قراردادی
    در بخش دیگری از این متن آمده است: شرکت ارتباطات تأمین شمس نوین در تاریخ 87/7/30به منظور ارتقاء همکاری بین المللی و تشکیل شرکت مشترک با یک کمپانی خارجی (شرکت اتصالات کشور امارات) اقدام به انعقاد قرارداد با موسسه مطالعات اقتصادی و بین المللی روندپایا می‌نماید.
    -  در قرارداد مقرر شده یک فقره اعتبار اسنادی ریالی غیر قابل بازگشت به مبلغ چهار میلیارد ریال در یکی از بانک‌های کشور که ذینفع آن مشاور می‌باشد افتتاح گردد و پرداخت با رعایت و دریافت موارد زیر صورت پذیرد:  
    الف - صورت حساب صادر شده توسط مشاور
    ب- کپی برابر اصل قرارداد مشارکت
    پ- رسید تحویل تمامی مدارکی که در مرحله ارزیابی کیفی مزایده اپراتور سوم
    ت- کپی برابر اصل ضمانت نامه بانکی به نفع سازمان تنظیم مقررات ارایه شده توسط طرف خارجی به عنوان یکی از اعضا که متاسفانه هیچ کدام از موارد رعایت نشده و مبلغ مربوطه در اولین روز به صورت نقدی پرداخت گردیده است.  
    1-      قرارداد سه جانبه با شرکت سفره کام و ماکرو کمیکالز که نقش انتقال دهنده وجه بین دو شرکت دیگر را دارا بوده در حالی که در سیسیتم‌های مالی پرداخت‌ها از طریق شرکت ماکرو اینترنشنال صورت پذیرفته است.
    2-      قرارداد با شرکت‌های ZTE,PANDA برای خرید تجهیزات و نصب و راه‌اندازی دکل آنتن اپراتور سوم در اسناد شرکت قرارداد به صورتEPCF وBOI  یعنی کلیه عملیات پروژه از مهندسی تا تأمین تجهیزات و نصب و راه‌اندازی و تأمین مالی برعهده پیمانکار است بعد از اتمام ساخت نیز به مدت 9 سال بهره‌برداری نیز توسط پیمانکاران انجام می شود و سپس با هزینه پیمانکار کل پروژه انتقال داده می‌شود.

       ابهام در پرداخت حقوق و استخدام
    استخدام 500 نفر با حقوق 140میلیارد ریال در سال 90 برای کارهای فروش، رگولاتوری، خدمات مشتریان و زنجیره تأمین که عمدتا با برون سپاری قابل انجام هست ضروری نبود.
    درسال 92 نیز 500 نفر نیروی جدید بدون ارزیابی نیاز، به استخدام شرکت درآمده اند که پرداخت حقوق آنها با وضعیت فعلی شرکت توجیه و سنخیت ندارد.

       بی ثباتی در مدیریت
    بی ثباتی در مدیرعاملی اپراتور سوم تلفن همراه کشور یکی دیگر از مواردی بوده است که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی به آن اشاره شده است.
    به نحوی که از سال های 88 تا 92 اپراتور سوم 5 مدیرعامل به خود دیده است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی