fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 199782
    تاریخ انتشار : 25 دی 1395 9:51
    تعداد بازدید : 450

    ترفند روباتی یا ترند مردمی

    شبنم کهن چی- قبل از هشتگ #هاشمی_رفسنجانی که به دلیل درگذشت ناگهانی اش ترند توییتر شد، آخرین هشتگ ایرانی که در فهرست ده ترند اول جهان شبکه اجتماعی توییتر قرار گرفت، هشتگی بود که کاربران برای اطلاع رسانی در مورد وضعیت علی شریعتی، کسی که به اتهام شرکت در تجمع اعتراضی اسیدپاشی دستگیر و به 5 سال زندان محکوم شد، استفاده کردند. در این یادداشت به مطالبات زندانی های سیاسی پرداخته نمی شود. ماجرای هشتگ علی شریعتی فرصت مناسبی برای ارایه توضیحاتی درباره شناسایی روبات ها و پیشگیری از شایعات و نیز برشمردن چند عامل مهم در ترند شدن هشتگ ها فراهم می کند.

    برای علی شریعتی تا به حال چند هشتگ مورد استفاده قرار گرفته از جمله #SOSAli که ترند شد، #saveali و #all4ali که در توفان توییتری دیروز مورد استفاده قرار گرفت. و باز هم به فهرست قرمزهای توییتر راه یافت و کاربران توییتر برای اطلاع رسانی در مورد وضعیت زندانیان مدنی و سیاسی از هشتگ #save به همراه اسم زندانی استفاده می کنند. اما چرا برای علی شریعتی از #SOS به همراه اسم علی استفاده کردند؟ و بعد به #all4ali تغییر دادند؟
    هنگامی که کاربران به وضعیت آرش صادقی که در اعتصاب غذا به سر می برد و جانش در خطر بود توجه نشان دادند از مسوولان خواستند برای نجات جان وی کاری کنند از هشتگ #saveali برای اطلاع رسانی در مورد علی شریعتی نیز استفاده کردند. همان زمان شایعاتی مبنی روبات بودن بخش زیادی از توییت ها قوت گرفت. طی مدتی که کاربران برای آرش صادقی هشتگ می زدند، جان گرفتن این شایعات باعث شد کاربران با انتشار عکس ثابت کنند که روبات نیستند و این جنبش روباتی نیست بلکه جنبش مردمی است. وقتی نوبت به علی شریعتی رسید و هشتگش وارد فهرست ده ترند اول شد و در زمانی کوتاه از این لیست خارج شد، شایعه روباتی بودن توفان توییتری بار دیگر قوت گرفت. کاربران تصمیم گرفتند هشتگ را تغییر دهند و مسیری دیگر را مجدد طی کنند. اما در این میان برای بسیاری از کاربران این سوال پیش آمد که یک هشتگ چطور ترند می شود؟ و چطور روبات ها را می توان شناخت؟
    کار چندان سختی نیست:
     روبات ها معمولا فاقد عکس پروفایل یا به قول توییتری ها تخم مرغی هستند.
     بیشتر روبات هایی که عکس دارند از عکس های تکراری استفاده می کنند که با جست وجو در گوگل به سادگی می توانید آنها را پیدا کنید.
     هیچ توضیح مشخصی در بخش بیوگرافی روبات ها منتشر نمی شود.
     روبات ها، نام کاربری غیر متعارف دارند؛ مانند ترکیب عجیبی از عدد و حروف و نام های کاربری طولانی و بی معنا.
     در صفحه روبات ها توییت های تکراری و منشن های گروهی زیاد دیده می شود.
     روبات ها یا به تازگی وارد توییتر شده اند یا مدت طولانی غیرفعال بوده اند و دوباره فعالیت خود را از سر گرفته اند.
    از سوی دیگر به خاطر داشته باشیم هیچ فرمول مشخصی برای پیدا کردن بهترین بازه زمانی برای انتشار توییت با هدف ترند کردن هشتگ وجود ندارد چون الگوریتم تشخیص توییتر، الگوریتمی هوشمند است و با در نظر گرفتن همزمان عواملی مانند فوریت موضوع، تعامل و سرعت انتشار و بازنشر توییت ها با آن هشتگ عمل می کند.
    اما چه کنیم تا یک هشتگ ترند شود:
     انتخاب هشتگ مناسب و مرتبط با موضوع.
      استفاده از حداکثر دو هشتگ که با هم و با موضوع توییت مرتبط باشد.
     پرهیز از ارسال هشتگ بدون متن که توییتر آن را اسپم تلقی می کند.
     بازنشر توییت ها همراه با Qute و هشتگ.
     سرعت دادن به انتشار توییت درباره موضوع که نشان دهنده فوریت مساله است.
     خودداری از بازنشر توییت هایی که با هشتگ مورد نظر شما ارسال شده اما به نظر می رسد روبات است.
     تایید یا بازنشر با هشتگ مورد نظر از سوی کاربرانی که در توییتر وریفای شده اند یا از چهره های مطرح جامعه هستند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی