fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 199606
    تاریخ انتشار : 22 دی 1395 10:16
    تعداد بازدید : 601

    سهم تولیدکنندگان محتوا از درآمد ناچیز است

    تولیدکنندگان محتوا از سهم کم شان از درآمد، شفاف نبودن خط قرمزها، قوانین حقوقی در محتوای تصویری آنلاین و ضعف مالکیت مادی و معنوی تولید محتوا انتقاد کردند.

    فارس- نشست توسعه دهندگان محتوا با محوریت چالش ها، فرصت ها و راهکارهای پیشنهادی، تولیدکنندگان محتوا، توزیع کنندگان محتوا و زیرساخت ارایه محتوا با حضور معاونان وزیر ارتباطات و بخش خصوصی در وزارت ارتباطات برگزار شد. 
    در این نشست پس از ارایه نظرات بخش خصوصی، معاونان وزیر ارتباطات شامل رییس رگولاتوری، رییس سازمان فناوری اطلاعات، معاون نوآوری و فناوری و معاون استان ها به دغدغه های بخش خصوصی پاسخ دادند. 
    در این نشست، فعالان حوزه تولید محتوا دغدغه هایی ازجمله صیانت از محتوای دیجیتالی، چالش های موجود در انتشار محتوا، جایگاه محتوا در شبکه ملی اطلاعات، چالش های توزیع محتوا، چالش های محتوای آموزشی برای کودکان، تعرفه محتوا و بسته های حمایتی از تولید محتوا را به عنوان دغدغه مطرح کردند. 
    بنابر گفته تولیدکنندگان محتوا، هم اکنون کمبود اعتبارات برای تولید محتوا و کمبود نیروی تخصصی کارآمد گریبانگیر صنعت تولید محتوا در کشور شده است. 
    آنها همچنین سهم درآمدی برای تولیدکنندگان محتوا به ویژه تولیدکنندگان محتوای کم ترافیک و غیرویدیویی را بسیار شکننده عنوان کردند. 
    ضعف مالکیت مادی و معنوی در محتوای تولیدشده از دیگر انتقادات تولیدکنندگان محتواست. آنها اعلام می کنند که از شروع کار و مرحله اخذ مجوز تا تولید، توزیع و در پایان در صورت نیاز برخورد سریع با متخلفان حوزه تولید محتوا، ضعف بسیاری وجود دارد.
    آنها همچنین اعلام می کنند که فضای حقوقی برای صیانت از تولیدکننده محتوا و حفظ حقوق مالکیت معنوی صاحبان محتوا راضی کننده نیست.
    علاوه بر این، ضمانت اجرایی قوانین و مکانیزم شناسایی متخلف و برخورد با متخلف، رضایت بخش نبوده است.  
    فعالان حوزه تولید محتوا شفاف شدن موارد ممنوعه و خط قرمزها را از دیگر ضروریات صنعت تولید محتوا عنوان کردند و سایر قوانین در حوزه های فیزیکی خواستار شفاف سازی و اعلام قوانین به صورت مشخص و مکتوب طبق شدند. 
    موضوع قوانین حقوقی در بخش تصویر آنلاین از دیگر دغدغه های مطرح شده در این نشست بود. 
    تولیدکنندگان محتوا همچنین از سهم واسطه ها در صنعت تولید محتوا انتقاد کردند و توضیح دادند از مرحله تولید محتوا تا رسیدن به دست کاربر، زنجیره های متعددی درگیر هستند که هریک از این زنجیره ها سهمی را طلب می کنند و این امر قیمت محصولات محتوایی را افزایش می دهد، درحالی که تولیدکننده در مقایسه با دیگر واسطه ها، سهم ناچیزی به دست می آورد. 
    ابوالحسنی، یکی از مدیران دیرین دیرین در نشست توسعه دهندگان محتوا با وزارت ارتباطات از عدم رعایت قانون کپی رایت در ایران انتقاد کرد و گفت: در شرایط فعلی حق تولیدکننده محتوا رعایت نمی شود.
    وی توضیح داد: درحالی که بسیاری از افراد از محتوای تولید شده استفاده می کنند؛ اما سهمی بابت استفاده از این محتوا به تولیدکننده نمی پردازند. وی با بیان اینکه هدف دیرین دیرین ایجاد اشتغال فراگیر بر پایه شبکه رسانه های محلی است، گفت: سرانه بالای استفاده از موبایل در روز (2 تا 8 ساعت) بین ایرانی ها و ضریب نفوذ 80 درصدی موبایل در کشور زمینه توسعه محتوای دیجیتال در بازار تبلیغات و درآمدزایی از این بازار را فراهم می کند.
    وی گفت: سهم تبلیغات دیجیتال از مجموع تبلیغات در جهان حدود 50 درصد است که در ایران به 2 درصد می رسد، به این ترتیب از مجموعه 3 هزار میلیارد تومان درآمد سرانه تبلیغات در ایران تا 1500 میلیارد تومان می تواند از راه تبلیغات دیجیتال تأمین شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی