fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 189896
    تاریخ انتشار : 7 شهریور 1395 10:30
    تعداد بازدید : 477

    10 لحظه تاریخی عمر رایانه ها

    از سال 1900 تاکنون پیشرفت های چشمگیری در زمینه فناوری های رایانه ای پدید آمده و به صورت کلی در 70 سال گذشته دنیای فناوری شاهد تحولات شگرفی بوده است.در این مطلب قصد داریم 10 مورد از بزرگ ترین لحظات تاریخی در عمر رایانه ها را معرفی کنیم.

    1- سال 1939: نبوغ عجیب آلن تورینگ
    آلن تورینگ که در سال 1912 در پدینگتون لندن به دنیا آمد، یک میراث قابل توجه در صنعت کامپیوتر از خود برجای گذاشته است.تورینگ به عنوان پدر علم محاسبه نوین و هوش مصنوعی شناخته شده و مهم ترین جایزه علمی رایانه به افتخار وی جایزه تورینگ نام گرفته است. تورینگ به کمک ماشین تورینگ فورمولاسیون موثری برای روش الگوریتم و محاسبه تهیه کرد و با کمک آزمایش تورینگ توانست سهم موثر و محرکی در زمینه هوش مصنوعی ارایه کند. در سال 1939 تورینگ و همکارانش موفق به ساخت دستگاهی به نام  انیگما یا بامب شدند که برای رمزنگاری و رمزگشایی پیام های محرمانه آلمان ها به کار می رفت.
    2-سال 1941: اولین ماوس
    مفهوم ماوس در سال 1941 به وجود آمد، هرچند نخستین ماوس در سال 1968 اختراع شد. این دستگاه که ball tracker نام داشت، در سال 1946 توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به ثبت رسید. 
    این دستگاه یک توپ فلزی بود که بین چرخ هایی  می چرخید و مختصات را به یک سیستم رادار ارسال می کرد. داگلاس انگلبارت و تیمش که از محققان دانشگاه استنفورد بودند، یک جعبه چوبی ساختند که روی دو چرخ قرار گرفته و اطلاعات حرکتی را به رایانه ارسال می کرد.
    3-سال 1971: پردازش میکروپروسسور
    شرکت اینتل  نخستین واحد پردازش مرکزی در اندازه میکرو را در سال 1971 ساخت. ریزپردازنده 4004 اواخر سال 1971 معرفی شد. اصطلاح ریزپردازنده در زمان معرفی 4004 هنوز به وجود نیامده بود و اندکی بعد از معرفی این محصول به بازار، برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت.
    4-سال 1974: رایانه های همراه
    رایانه آزبورن نخستین رایانه قابل حملی بود که به موفقیت تجاری رسید و عمومیت پیدا کرد. این رایانه در آوریل 1981 عرضه شد. آزبورن باعث پدید آمدن انقلابی در زمینه رایانه های همراه شد.
    5-سال 1984: تولد مکینتاش
    در سال 1984 شرکت اپل دست به ساخت رایانه شخصی مکینتاش زد. پروژه مکینتاش از اوایل سال 1979 به وسیله جف راسکین، کارمند اپل آغاز شد.
    6-سال 2005: اپل و اینتل
    پاور پی سی  ریزپردازنده ای است که در سال 1991 به بازار آمد. این پردازنده محصول مشترک شرکت های اپل، آی بی ام و موتورولا است. پاور پی سی ابتدا برای کامپیوترهای شخصی طراحی شده بود و از سال 1994 تا 2006 پیش از آنکه اپل به پردازنده های اینتل روی آورد،  در کامپیوترهای شخصی مکینتاش، محصول اپل استفاده می شد.
    7-سال 2002: ظهور فناوری هایپرتردینگ HyperThreading
    در سال 2002 شرکت اینتل تکنولوژی HyperThreading را پدید آورد. این تکنولوژی با استفاده بهتر و کامل تر از منابع موجود پردازنده می تواند تعداد محاسبات بر هر کدام از هسته های پردازنده را افزایش داده و باعث کارایی بیشتر و بهتر سیستم در مواقع لزوم شود. به لحاظ افزایش کارایی HT سرعت توان عملیاتی پردازنده را نیز بالا برده و با سرعت بخشیدن به محاسبات باعث بهتر اجرا شدن برنامه ها می شود. بعدها در سال 2015 این شرکت موفق به ساخت پردازنده Skylake شد که هم از نظر سرعت پردازش و هم توان مصرفی، از پردازنده های قبلی بسیار بهتر بود.
    8-سال 2006: خرید ATI توسط AMD
    ای ام دی در سال 1969 توسط جری ساندرز تاسیس شد. ای ام دی رقیب اصلی شرکت اینتل محسوب می شود.
    شرکت ای تی آی سازنده کانادایی پردازنده های گرافیکی در سال 2006 میلادی توسط ای ام دی خریداری شد و به عنوان زیرمجموعه این شرکت فعالیت می کند. با ادغام این دو شرکت تحول شگرفی در صنعت رایانه پدید آمد.
    9- سال 2013: دوره کنسول ها
    آتاری 2600 نام نخستین کنسول دستگاه های بازی ویدیویی است که در اکتبر 1977 توسط شرکت آتاری عرضه شد. این دستگاه دارای یک حافظه 128 بایتی بود و بازی های آن روی کارتریج (نوار یا فیلم) عرضه می شدند.
    پلی استیشن (PlayStation) کنسولی 32 بیتی است که برای نخستین بار در دسامبر سال 1994 توسط شرکت سونی به بازار عرضه شد.
    بعدها با قدیمی شدن نسل اول پلی استیشن، ایکس باکس به بازار آمد اما با وجود داشتن مشخصات بهتر، پلی استیشن 2 طول عمر بیشتری نسبت به این دستگاه جدید داشت. کمی بعد و در سال 2005 ایکس باکس 360 وارد بازار شد، ابتدا تیم توسعه دهنده کنسول های بازی در شرکت مایکروسافت تصمیم داشت کنسول XBOX 360  را با نام زنون  یا2 XBOX به بازار معرفی کند، اما شرکت مایکروسافت برای اینکه طیف اثرگذاری این محصول را بیشتر برای مردم نمایان کند، نام ایکس باکس 360 را بر آن گذاشت.
    10: سال 2015 :هوش مصنوعی
    در پایان باز هم به آلن تورینگ بازمی گردیم. وی موفق به طراحی آزمونی شد که به آن لقب آزمون تورینگ را دادند. آزمون تورینگ روشی برای سنجش میزان هوشمندی ماشین است. آزمون به این صورت انجام می شود که یک شخص به عنوان قاضی با یک ماشین و یک انسان به گفت وگو می نشیند و سعی در تشخیص ماشین از انسان دارد. در صورتی که ماشین بتواند قاضی را به گونه ای بفریبد که در قضاوت خود دچار اشتباه شود، توانسته است آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارد. 
    برای اینکه تمرکز آزمون روی هوشمندی ماشین باشد نه توانایی آن در تقلید صدای انسان، مکالمه تنها از طریق متن و صفحه کلید و نمایشگر کامپیوتر صورت می گیرد. تست تورینگ یک تست از توانایی ماشین برای نمایش دادن رفتاری هوشمندانه شبیه به انسان است. آزمون تورینگ در سال 1950 توسط آلن تورینگ، ریاضیدان انگلیسی مطرح شد. 
    از نظر تورینگ، پرسش «آیا ماشین ها می توانند تفکر کنند» بی معنی تر از آن بود که بتوان پاسخ روشنی به آن داد؛ چراکه نمی توان تعریف مشخصی برای تفکر ارایه داد. بنابراین تورینگ پرسش را به این صورت مطرح کرد: آیا می توان ماشینی ساخت که آزمون تورینگ را پشت سر بگذارد؟
    درحال حاضر دو نسخه مختلف از این آزمون وجود دارد، آزمون استاندارد تورینگ و آزمون تقلید.
     منبع: ایسنا


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی