fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 15733
    تاریخ انتشار : 25 مهر 1391 11:27
    تعداد بازدید : 558

    داده‌ها در خدمت حل معضلات ابر شهرها

    پکن تا 5سال آینده هوشمند می شود

    تا چند دهه آینده، اداره جهانی که هر روز به جمعیت آن افزوده می شود، یکی از بزرگ ترین چالش های مدیریتی خواهد بود؛ چنانکه پیش بینی می شود تا سال 2050 حدود 85 درصد از جمعیت جهان شهرنشین خواهند بود. پکن یکی از شهرهایی است که با سرعت ب سیاری در حال رشد و افزایش جمعیت است و همین امر باعث مشکلات عمده ای از جمله ترافیک های سنگین، آلودگی و ازدحام بیش از حد برای آن شده است. البته شهرهای مهم دیگر چین نیز هم اکنون کم و بیش با چنین مشکلاتی مواجه شده اند، اما دولت چین برای اینکه شهرهای دیگر دچار این مشکلات نشوند، راهکارهایی اندیشیده است. همچنین در «سمپوزیوم شهر هوشمند GeoCity» که سپتامبر گذشته در پایتخت چین برگزار شده بود، پروژه مشخصه های شهر هوشمند در پکن توسط موزه یادبود هزارمین سال هنرهای دیجیتال معرفی شد. پروژه GeoCity Smart یکی از بزرگ ترین پروژه های بین المللی است که در آن نحوه جمع آوری داده برای کمک به مشکلات شهرنشینی مورد بررسی قرار می گیرد. به عبارت ساده تر، از طریق جمع آوری اطلاعات تک تک افراد شهرنشین، کارایی بالا خواهد رفت.

    ترجمه: نسترن صائبی
    منبع: Wired

    در این نمایشگاه حدود50 استودیوی طراحی بین‌المللی و لابراتوارهای دانشگاهی از 14 کشور از جمله موسسه فناوری ماساچوست یا MIT همکاری می‌کنند.
    GeoCity نیز در واقع مدلی است که یک شرکت اتریشی با نام لابراتوار آینده آرس الکترونیکا ابداع کرده است. در این مدل، برای بزرگ‌ترین مشکل شهرنشینی یعنی ترافیک سنگین راهکاری ارایه شده که در آن سیستم حمل‌ونقل عمومی با نقشه‌برداری و تحلیل جمعیت، حمل‌ونقل و محیط زیست هماهنگی پیدا می‌کند.
    یانگ لی (Yang Lei) کسی که مدل GeoCity Smart را طرح کرده می‌گوید: به دلیل سرعت زیاد شهرنشینی و پیچیده بودن سیستم شهر پکن، ما اصول مهم شهر هوشمند در چین را یک موضوع بحرانی می‌دانیم. سیستم شهرنشینی در پکن به دلیل رشد جمعیت و همچنین ادغام شدن دنیای مجازی و واقعی در آن چالش‌های بسیاری ایجاد کرده است. اما این مشکل را می‌توان با استفاده از تحلیل داده‌ها برطرف کرد. وی می‌افزاید: برای شهروندان چینی، مفهوم داده خیلی آشنا نیست. ما در حال استفاده از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی هستیم، اما افراد کمی آگاهی کافی درباره نحوه استفاده از این داده‌ها و تحلیل آنها برای هوشمند سازی شهر دارند. وی عنوان می‌کند که ارایه نمودار و گراف داده بهترین روش برای این است که مردم را با این امر آشنا کنیم. داده‌ها می‌توانند برای حل مشکلات کاربردی همانند مشکل تاکسی در پکن مورد استفاده قرار گیرند.

    راهکارهای مهم برای هوشمندسازی شهر
    در سمپوزیوم شهر هوشمند GeoCity، اولیور سن یکی از سخنرانان از MIT بود. وی گفت که در پکن گرفتن تاکسی واقعا کار دشواری است، به ویژه زمانی که هوا بارانی می‌شود. زیرا به یکباره تقاضا برای تاکسی زیاد می‌شود. وی شرح داد که همین مشکل نیز گریبانگیر سنگاپور است و یکی از راهکارها برای آن، ارایه داده‌های بلادرنگ به رانندگان تاکسی است تا از این طریق مکان‌هایی از شهر را که بارانی هستند شناسایی کرده و سعی کنند که در آن مسیرها تردد و مسافران را جابه‌جا کنند.
    وی همچنین پروژه دیگری را با نام «کپنهاگ ویل» شرح داد. در این پروژه، یک نمونه اولیه از دوچرخه در دانمارک ساخته شده که اطلاعات مربوط به وضعیت هوا را جمع‌آوری می‌کند و پایگاه داده‌ کاملی از این اطلاعات را می‌سازد. این دوچرخه به دوچرخه‌سواران دیگر کمک می‌کند که مسیرهای مناسب را برای تردد انتخاب کنند. این پروژه فعلا در حال فعالیت است و قرار است که دوچرخه مذکور تا اواخر 2012 در دسترس عموم قرار گیرد.
    یکی دیگر از پروژه‌ها که در این سمپوزیوم مطرح شد، پروژه خلاقانه Audi Convert Connect است که مربوط می‌شود به خودروی آئودی که به اینترنت وصل می‌شود و اطلاعات مورد نیاز خود را درباره مسیرهای تردد جمع‌آوری می‌کند و براساس آن راهنمای ناوبری ارایه می‌دهد. رانندگان این خودروها به راحتی نزدیک‌ترین و خلوت‌ترین جایگاه‌های پمپ بنزین را می‌یابند.
    لی گفت: در چین، همه چیز خیلی سریع اتفاق می‌افتد و این یعنی حجم وسیع اطلاعات در یک مدت زمان بسیار کوتاه. به همین دلیل هوشمندسازی شهر پکن سه تا پنج سال به طول خواهد انجامید. در این مسیر باید شرکت‌های بسیاری ما را کمک کنند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :