fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 12229
    تاریخ انتشار : 18 شهریور 1391 11:27
    تعداد بازدید : 1486

    اثر یک ماهه تحریم و تعطیل در بازار صفحه نمایش

    مانیتور فروشی یا کیمیا گری

    با حاکم شدن ثبات نسبی و محدود شدن نوسان ارز بین قیمت 2200 تا 2300 تومان، پایان یافتن تعطیلات مربوط به نشست سران جنبش عدم تعهد و همچنین نزدیک شدن زمان شروع مدارس و دانشگاه ها، بازار دوباره مشغول به کار شده؛ اگرچه قیمت ها به دلیل کمبود کالا با افزایش مضاعف مواجه بوده است.تعطیلی چند روزه تهران موجب شد تا شرکت های تامین کننده به دلیل تعطیلی گمرک امام خمینی اقدام به سفارش کالا نکنند. به همین دلیل بازار بعد از تعطیلی ها با کمبود کالا مواجه شد. اما این موضوع در بعضی از کالاها مانند مانیتورهای LED و LCD ماجرایی متفاوت دارد.

    گزارش: حامد گل جان اکبری

     جیره‌بندی نمایشگر
    بازار مانیتور از ابتدای سال 91 مانند بقیه قطعات کامپیوتری با افزایش قیمت تدریجی مواجه بود اما از لحاظ موجودی‌ مشکلی نداشت و مشتریان می‌توانستند هر تعداد مانیتور را خریداری کنند. اما در یک ماه اخیر بازار با کمبود شدید مانیتور در مغازه‌ها مواجه بوده است.
    تعدادی از فعالان بازار در این مورد گفتند:در حال حاضر تعداد کمی مانیتور در مغازه‌هایی که نمایندگی فروش برندهای اصلی را دارند، وجود دارد که این موضوع موجب شده تا این کالا در بازار به کیمیا تبدیل شود.
    یکی از نمایندگی‌های دو برند اصلی بازار مانیتور در بازار در مورد کاهش حجم موجودی مانیتور گفت: به عنوان نمایندگی‌ اصلی دو برند SAMSUNG  و LG با مشکل مواجه هستیم. با اینکه ما تعداد زیادی سفارش به شرکت‌های تامین کننده کالا ارایه می‌دهیم، آنها تعداد کمتری مانیتور تحویل می‌دهند، به طوری که احساس می‌شود این دو شرکت مانیتورهای خود را به صورت جیره‌بندی شده تحویل نمایندهای خود می‌دهند.

     قیمت‌های فضایی
    افزایش قیمت ارز و همچنین کاهش تعداد مانیتور در بازار موجب شد تا مشتریان شاهد افزایش بیش از حد قیمت باشند، به طوری که مانیتورهای 19 اینچ LG و SAMSUNG از قیمتی در حدود 175 تا 180 هزار تومان به 258 تا 260 هزار تومان رسید.
    فعالان بازار معتقدند تشدید تحریم‌ها و تنگ شدن عرصه واردات قطعات اصلی مانیتور به کشور دلیل اصلی این بحران بوده است.
    از سوی دیگر، کاهش تعداد و تنوع مدل در سبد کالای دو برند بزرگ تولید کننده مانیتور یکی از عواملی است که به شدت مشتریان را در خرید کالای مورد نیازشان تحت فشار قرار می‌دهد و در واقع محصول موجود را به آنان تحمیل می‌کند.
    در حال حاضر مانیتورهای 19 20و 22 اینچ در بازار به تعداد محدود موجود است که این امر موجب شده تا کاربران فقط حق انتخاب بین سه مدل مانیتور را داشته باشند.

    قیمت مانیتورهای LED و LCD از حدود دو ماه قبل و با  بالا رفتن قیمت ارز در بازار، سیری صعودی پیدا کرد و میزان عرضه آن در بازار نیز کاهش یافت. این موضوع مخصوصا در دو برند بزرگ بازار مانیتور، یعنی ال جی و سامسونگ به شدت احساس شد؛ به طوری که نمایندگی‌های این دو برند با احتیاط اقدام به فروش کالاهای خود می‌کردند.
    این روند به گونه‌ای پیش رفت که مانیتورهای 19 اینچ این دو شرکت از قیمت 185 هزار تومان به 260 هزار تومان رسید.

    از سوی دیگر، کاهش تعداد و تنوع مدل در سبد کالای دو برند بزرگ تولید کننده مانیتور یکی از عواملی است که به شدت مشتریان را در خرید کالای مورد نیازشان تحت فشار قرار می‌دهد و در واقع محصول موجود را به آنان تحمیل می‌کند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی