آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 9911
تاریخ انتشار : 17 تیر 1391 18:10
تعداد بازدید : 5083

حمید فرنگ، مدیرعامل اپراتور سوم تلفن همراه در گفت و گوی اختصاصی با فناوران اطلاعات:

برند رایتل را پر ارزش و خاص نگه می داریم

حمید فرنگ، مدیرعامل جوان اپراتور سوم تلفن همراه، نزدیک به یک سال است که با تصمیم مجمع شرکت به جای فیض آبادی، از شرکت خدمات ماشینی تامین به مدیریت رایتل منتقل شد. با آمدن او برخی مشکلات اجرایی و مدیریتی رایتل برطرف شد و قول شستا برای سرمایه گذاری بیشتر، موجب شد این اپراتور عقب ماندگی ها را تا حدودی جبران کند.با حمید فرنگ که معمولا تن به مصاحبه نمی دهد تا اپراتورش را از گزند حاشیه ها دور نگه دارد، به بهانه راه اندازی شبکه در دو شهر مشهد و شیراز گفت و گو کردیم و در نخستین گفت و گو، مواردی همچون برنامه های واگذاری و توسعه شبکه، خدمات و تعرفه های رایتل، دلایل تاخیر توسعه و شایعات مطرح شده درباره اپراتور سوم را به بحث گذاشتیم. اگرچه گمان می کردیم ابای او از مصاحبه در یک یک سالی که از مدیریتی اش در رایتل می گذرد، موجب بی پاسخ ماندن بسیاری از سوالات شود، اما فرنگ در آرامش به سوالات ما پاسخ داد و نگرانی ها را برطرف کرد.
گفت وگو:عبدالله افتاده

 

 

 

 

 

 

 

 

اخیرا سازمان تنظیم مقررات تعرفه‌های اپراتور سوم را مصوب کرد.‌ گفته می‌شود رایتل در این زمینه توانسته آنچه که مد نظر خودش را بوده کسب کند. از نظر شما تعرفه قابل قبول است؟
رایتل تعرفه هایش را قبل از عید به سازمان تنظیم مقررات داده بود و از آنجا که اپراتورها می‌توانند تا قبل از تصویب تعرفه، از تعرفه‌های تشویقی استفاده کنند، ما نیز بر این اساس تعرفه زمستانی و فصل بهار را برای مشترکان مان تشویقی در نظر گرفتیم. آنچه که در حال حاضر سازمان رگولاتوری مصوب کرده، تعرفه سقف خدمات است که این تعرفه را به عنوان تعرفه پایه برای سرویس‌های مان در نظر گرفته‌ایم. اما آنچه که مسلم است در تمام فصول طرح‌های تشویقی برای مشترکان مان اجرا می‌کنیم. به طور مشخص در برخی از طرح‌ها مشترکان مان خیلی کمتر از تعرفه پایه پرداخت خواهند کرد که می‌توان تعرفه پایین استفاده از دیتا را مثال زد.
 با توجه به اینکه تلفن تصویری یکی از سرویس‌های جذاب نسل سوم محسوب می‌شود، برنامه‌ای برای کاهش تعرفه 160 تومانی آن دارید؟
البته بر خلاف تصور عمومی، از نظر ما سرویس اصلی نسل سوم تلفن تصویری نیست. ما سرویس اصلی نسل سوم را خدمات دیتا روی سیم کارت می دانیم که در این بخش با توجه با تعرفه‌هایی که برای اینترنت در نظر گرفته‌ایم، می‌توان تعرفه‌ها را با ADSL مقایسه کرد.
اما در زمینه تلفن تصویری هم تعرفه تشویقی داریم و قطعا تعرفه‌ها در طرح‌های تشویقی کاهش می‌یابد. به عنوان مثال می‌توان به ارایه 60 دقیقه مکالمه تصویری رایگان اشاره کرد.
 البته آن مکالمات رایگان برای کسانی بود که در روز پدر اقدام به ثبت نام کرده‌ بودند.
بله، اما از آنجا که این بسته آغازین ما بوده، تلاش خواهیم کرد پس از این طرح‌های تشویقی را برای تمام مشترکان در نظر بگیریم.
 نزدیک به سه هفته پیش معاون نظارت رگولاتوری اعلام کرد که رایتل نزدیک به 10 هزار مشترک فعال در تهران و کرج دارد. در حال حاضر چه تعداد از مردم از سیم‌کارت‌های نسل سوم استفاده می‌کنند؟
هم اکنون حدود 20 هزار سیم کارت توزیع شده است. شبکه توزیع ما رشد ملایمی دارد و طبق برنامه باید تعداد مشترکان رایتل تا پایان مهرماه امسال به 500 هزار مشترک برسد.
 از 20 هزار مشترک چه تعداد سیم‌کارت دایمی و چه تعدادی دیتا دارند؟
در حدود هزار سیم‌کارت دیتا و مابقی سیم‌کارت دایمی در دست مشترکان اپراتور سوم است.
  از این تعداد چند سیم کارت فعال است؟
کل سیم کارتها فعال هستند، اما فکر می‌کنم نزدیک به 20 تا 30 درصد سیم‌کارت‌ها خاموش باشد.
 فکر می کنید این افراد سیم کارت شان را نگه داشته اند تا بعدا آن را بفروشند؟
 فکر نمی‌کنم که استفاده نشدن از سیم‌کارت‌ها به دلیل بهره مندی از افزایش قیمت در آینده باشد.
دلایل این موضوع متفاوت است، برخی منتظر هستند تا شبکه رشد کند و از آنجا که معمولا تماس دو طرفه است؛ مخصوصا در تلفن تصویری یک مقدار از خاموش بودن سیم‌کارت‌ها به این دلیل است.
 در همین وضعیت فعلی برخی اقدام به فروش سیم‌کارت با قیمت خیلی بالاتر و حتی در خصوص کلاهبرداری به اسم فروش سیم‌کارت رایتل از سوی اپراتور اطلاعیه هایی هم صادر شده است. دلایل این اتفاقات را ناشی از چه می‌دانید؟
متاسفانه این اتفاق برای تمامی اپراتورهای تلفن همراه افتاده است. در زاهدان به اسم ما، با وجودی که هنوز شبکه‌ای راه‌اندازی نشده، سیم‌کارت فروخته شده است. یکی از مواردی که جالب است بدانید این است که  در یک مورد در کرج فردی  سیم‌کارت‌های 0910 همراه اول را به اسم رایتل می فروخت.
 خب چکار باید کرد؟
ما توان کنترل این معضل را جز از طریق اطلاع رسانی نداریم.اما بیکار هم ننشسته ایم و  علاوه بر اطلاع رسانی های مداوم، از همین نیمه شعبان طبق وعده‌‌ای که قبلا داده‌ بودیم برای جلوگیری از این سو استفاده‌ها در تهران و کرج از طریق سایت رایتل اقدام به فروش به روز سیم‌کارت‌های دایمی و دیتا کردیم.
 در شهرهای مشهد و شیراز هم سیم‌کارت را به روز واگذار خواهید کرد؟
از آنجا که اولین بار در این شهرها سیم‌کارت قرار است به صورت عمومی واگذار شود، ابتدا یک پیش ثبت نام دو یا سه هفته‌ای خواهیم داشت و پس از آن، با توجه به شرایط بازار برنامه‌ریزی خواهیم کرد. البته به نظر می‌رسد یک ماه بعد از آغاز واگذاری در این شهرها نیز سیم‌کارت رایتل به روز واگذار شود.
 رایتل سومین اپراتور تلفن همراه کشور است، بنابراین قبلا نیز در کشور تجربه واگذاری سیم‌کارت را داشته ایم. اما رایتل گویا در واگذاری سیم‌کارت نسبت به سایر اپراتورها بسیار سختگیر تر است. مثلا با توجه به سطح پوشش شبکه تان در شهر تهران، نسبت به وضعیت مشابه اپراتور دوم، حجم واگذاری کمتری دارید. این سختگیری حاصل تفکر خاصی است یا محدودیت‌های فنی موجب آن شده است؟
ما یک اصطلاح در اپراتوری داریم به نام پوشش عمیق (ِDeep Indoor) که مربوط است به “سطح دریافت سیگنال خوب در داخل منازل”. در حال حاضر در تهران حدود 40 درصد پوشش را ایجاد کرده ایم، البته باید توجه داشته باشید که هیچ کدام از اپراتورهای تلفن همراه برای شروع توان ایجاد پوشش صد درصدی در این بخش را ندارند و همین حالا هم هر دو اپراتور در این بخش دچار مشکل هستند.در بخش پوشش خارجی شهر تهران را کاملا تحت پوشش داریم و نزدیک پنجره (Daylight) نیز پوشش 70 درصدی ایجاد کرده‌ایم.
 یکی از سوالات عمده مشترکان دلایل واگذار نشدن سیم‌کارت اعتباری است. چرا رایتل برای کسب سهم بیشتر از بازار تلفن همراه اقدام به واگذاری سیم‌کارت اعتباری نمی‌کند؟
این موضوع ناشی از سیاست بازاریابی شرکت است.
 با توجه به شرایط موجود فکر نمی‌کنید سیاست درستی اتخاذ نکرده اید؟
رایتل به دنبال آن است که برندش حتما در سطح عالی باشد و خیلی از بحث‌هایی هم که در موضوع واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری داریم، ناشی از همین نگاه است. ما معتقدیم با مخاطب خاصی از جامعه در واگذاری سیم‌کارت‌های مان درگیر هستیم. دوست نداریم برند کم ارزشی داشته باشیم و حتما باید برند در سطح عالی باقی بماند. اصلا به دنبال واگذاری 20 میلیون سیم‌کارت نیستیم چرا که مخاطبان ما خاص هستند و نام رایتل باید خاص بودن مشترکان را تداعی کند. این موضوع در رنگ، پکیج سیم‌کارت، لوگو و نام رایتل که به معنای تلفن خردمند است، کاملا قابل لمس است.
البته در برنامه های ما واگذاری سیم‌کارت اعتباری نیز هست و مبنای رسیدن به عدد 500 هزار مشترک تا پایان مهرماه هم بر همین پایه است که به زودی واگذاری‌ها در این بخش هم آغاز خواهد شد. البته در برنامه داشتیم که هفته گذشته واگذاری سیم‌کارت اعتباری را آغاز کنیم اما بنا به دلایلی فعلا با تاخیر مواجه شده است. بالای  نیمی از 500 هزار مشترک ما تا مهرماه اعتباری ها خواهند بود.در حال حاضر پین‌های شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری رایتل روی بسیاری از ATMهای بانکی گذاشته شده و تنها مقداری ملاحظه وضعیت بازار را داریم و ترجیح‌مان این است که سیم‌کارت‌های دایمی به یک نقطه‌ مطلوب برسند.
 در واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری آيا پایین‌تر از نرخ مصوب رگولاتوری اقدام به واگذاری خواهید کرد؟
سیم‌کارت‌های اعتباری رایتل با قیمت 20 هزار تومان با 12 هزار تومان اعتبار واگذار خواهد شد.
 یکی دیگر از موضوعات واگذاری سیم‌کارت‌ها به سیم‌کارت دیتا مربوط می‌شود. طبق پروانه شما باید سیم‌کارت دیتا را 20 هزار تومان به فروش برسانید. اما از آنجا که یک بسته 3 ماهه اینترنت نیز برای این سیم‌کارت‌ها به اجبار باید خریداری شود، به نظر می‌رسد این موضوع خود عاملی برای انصراف از خرید سیم‌کارت توسط متقاضیان باشد.
امکان خرید سیم‌کارت بدون بسته تشویقی نیز فراهم است. اما با توجه به تعرفه هر کیلوبایت نیم ریال، برای مشترکان استفاده از بسته اینترنت پیشنهادی بسیار منطقی‌تر به نظر می‌رسد.البته طرح‌های تشویقی دیگری هم برای اینترنت در نظر گرفته‌ایم که در صورت تصویب رگولاتوی آنها را اعلام می‌کنیم.پیشنهاد رایتل به رگولاتوری برای سرعت اینترنت 128 کیلوبایت برای یک ماه با حجم دانلود یک گیگابایت 10 هزار تومان است که بسته‌های اضافی هشت هزار تومانی در جشنواره تابستانه برای مشترکان در نظر گرفته خواهد شد.
  رایتل هنوز اقدام به واگذاری مودم‌های دانگل نکرده است. آيا برنامه‌ای برای واگذاری مودم دارید؟
برنامه ما این است که حتما به صورت بسته (باندل) اقدام به واگذاری مودم‌های دانگل بکنیم و احتمالا تا یک ماه دیگر تعدادی مودم با تخفیف خوب وارد بازار خواهیم کرد که البته هم‌اکنون نیز این مودم‌ها در بازار موجود است.
 در زمینه باندلینگ برنامه ای دارید؟
در طرح‌های آتی، باندلینگ با گوشی‌های گران قیمت  و تبلت را که امکان ارایه تمامی سرویس‌های نسل سوم تلفن همراه را دارند، با شرایط خوب اجرا خواهیم کرد.قرارداد باندلینگ ما با سامسونگ نهایی شده و هفته پیش امضا شد. برنامه این بود که همزمان با نیمه شعبان این طرح را آغاز کنیم که بنا به دلایلی فعلا با مقداری تاخیر انجام خواهد شد. پیش بینی ما آن است که این طرح اول مهر به اجرا در می آید. البته در موضوع باندلینگ سه طرح داریم که سامسونگ به عنوان اولین انتخاب شده است. بعد از آن نوکیا و ال جی هم هستند که در این جمع از برندهای ایرانی همچون جی ال ایکس هم استفاده خواهیم کرد.
 صحبت از آماده بودن 5 شهر برای واگذاری غیر از کرج و تهران بود که شهر مشهد و شیراز افتتاح شده. شهر قم هم که مشخص شده است. دو شهر دیگر کدام شهرها هستند؟
در شهر قم در حال انجام تست‌ها هستیم و به محض آماده شدن شرایط، واگذاری در شهر قم نیز آغاز خواهد شد. شبکه شهرهای دیگر از جمله اهواز، کرمانشاه و همدان نیز در صورتی که با مشکل خاصی روبه رو نشویم، در عید فطر افتتاح خواهد شد. تبریز و اصفهان نیز در صورت آماده شدن شبکه حتما راه‌اندازی خواهند داشت. البته در این بین شهرهای دیگر مثل اراک و ارومیه  را هم مدنظر داریم.طبق برنامه‌ای که داریم انشاالله تا آخر سال 30 مرکز استان را تحت پوشش شبکه اپراتور سوم قرار خواهیم داد که البته این موضوع در صورتی محقق خواهد شد که واقعا شهرداری در تمامی شهرها به ما کمک کند. در حال حاضر ما برخی شهرها  واقعا مشکل جدی داریم.
  یکی از موضوعات جدی که از آن به عنوان عامل تاخیر در راه‌اندازی شبکه نام برده می‌شود، مشکلاتی است که برای گشایش اعتبار وجود داشته است. صحبت‌هایی نیز در خصوص کاهش سهم یکی از دو وندور چینی و افزوده شدن به سهم دیگری شنیده می‌شود. آیا همچنان سهم هوواوی و ZTE‌ در راه‌اندازی شبکه اپراتور سوم 70 به 30 است؟
در خصوص سهم وندورها برای خودمان محدودیت نگذاشتیم؛ چرا که الان شرایط خاصی بر کشور حکم‌فرماست. تا به اندازه‌ای که بتوانیم، با مساعدت سهامدار در تلاشیم تا تجهیزات وارد کشور شود.
این را هم بدانید به رغم اینکه قرار بود پروژه به صورت تمام فاینانس اجرا شود و بنا به دلایل خاص کشور این موضوع اجرایی نشد، شستا در حال حاضر حمایت کامل از پروزه می کند و به هیچ وجه مشکل مالی در رایتل وجود ندارد.
 شنیده شده اخیرا چند شرکت سرمایه گذاری بزرگ خواهان ورود به مجموعه رایتل برای سهامداری هستند.
همیشه این علاقه‌مندی وجود داشته اما در این رابطه باید سهامداران اظهار نظر کنند.
 از گوشه و کنار شنیده می‌شود که رایتل همکاری نزدیکی با ایرانسل دارد؛ به نحوی که چارت نیروهای انسانی رایتل نیز توسط اپراتور دوم بسته شده است. ‌آیا این موضوع صحت دارد؟
به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد و اگر رفت‌ و آمدهایی بین مدیران دو مجموعه وجود دارد، تنها برای انعقاد قراردادهای فی مابین همچون اینترکانکشن است.یک اتفاق جدی که در رایتل افتاده این بوده که طراحی شبکه نسل سوم به صورت 100 درصدی با استفاده از توان متخصصان داخلی ایجاد شده است. در حال حاضر بهترین نیروی‌های فنی مخابرات و گلچین هر دو اپراتور در رایتل مشغول به کار هستند به نحوی که تجربه 20 سال گذشته در تلفن همراه در مجموعه رایتل گردآوری شده است.  این ادعا قابل اثبات است و جالب اینجاست که هر دو اپراتور در تلاش برای جذب نیرو‌های ما هستند. بنابراین نیازی نیست که مثلا چارت سازمانی ما توسط اپراتور دیگری بسته شود.
 رایتل از مشاور خارجی "سفره کام" هم در مقطعی استفاده کرد؟
سفره کام به عنوان مشاور در ابتدا برای انتخاب وندور و استفاده از تجهیزات با تامین تلکام همکاری داشت.
 تایید می کنید که رایتل در راه‌اندازی شبکه تاخیرهایی داشته که همچنان ادامه دارد. برخی کارشناسان برخورد نکردن جدی وزارت ارتباطات و رگولاتوری را ، احتمالا  به علت طلب‌هایی که تامین اجتماعی از دولت دارد، دلیل این تاخیرها می دانند و می گویند هر چقدر رایتل تاخیر داشته باشد و رگولاتوری اپراتور را جریمه کند، این مبلغ از طلب‌های تامین اجتماعی از دولت کم می شود.
واقعا اینطور نیست. هر کسی وظایف خودش را عمل می کند. ما در تحقق برخی از بندهای پروانه با رگولاتور اختلاف نظر داریم. دوستان رگولاتوری هم بعضا اذعان می‌کنند که ما درست می‌گوییم که به دلایلی نمی‌توانند این موضوع را اعلام کنند. ما هم در حال پیگیری این موضوعات از طریق مراجع قانونی، همچون کمیسیون تنظیم مقررات هستیم.
اینکه ما از برنامه عقب هستیم اصلا نیازی به فشار رگولاتوری و سایر نهادها نداریم، چرا که ما بنگاه اقتصادی هستیم و با توجه به حجم سنگین سرمایه گذاری و با توجه به افزایش نرخ ارز که تحمل می‌کنیم، خودمان خیلی بیشتر از سایرین دوست داریم شبکه ما سریع‌تر راه‌اندازی شود.
کاری که رایتل در یک سال گذشته انجام داده، این حجم کار تاکنون توسط هیچ اپراتوری انجام نشده است وهم اکنون 45 پیمانکار روی نصب و راه‌اندازی شبکه در حال فعالیت هستند. چیزی که باید به آن توجه کرد شرایط امروز نسبت به پنج سال پیش است. شرایط خیلی سخت تر شده و از آنجا که وزیر ارتباطات و دوستان رگولاتوری به این موضوعات آشنا هستند، برای همین است که با ما همراهی می‌کنند.
مدیران فنی رایتل در یک سال گذشته اصلا مرخصی نرفته اند و در اکثر تعطیلات مشغول به کار شبانه روزی بوده ایم. از رسانه‌ها و سایر نهادها می خواهیم در این مسیر رایتل را همراهی کنند؛ چرا که از دید ما اگر رایتل راه‌اندازی شود، کل صنعت ارتباطات کشور با ورود این اپراتور و امکاناتی که ارایه خواهد داد، متحول خواهد شد.
پس باید گفت شانس آوردید که دکتر سلیمانی امروز وزیر نیست. او معتقد است رایتل بیمار است و این پروژه ظرف مدت سه ماه امکان راه‌اندازی دارد.
ایشان لطف  دارند.
 بزرگ‌ترین عامل تاخیر در پروژه رایتل چیست؟
شرایط خاص و تحریم‌های بین المللی مهم ترین عامل تاخیر بوده؛ به نحوی که در زمان‌های مختلف ما حتی امکان جابه‌جایی پول را هم نداشتیم. مقداری هم محدودیت‌های داخلی همچون مشکلات شهری و شهرداری است که جلوی پیشرفت سریع شبکه رایتل را گرفته است.
 در مورد تحریم‌ها شرایط برابری برای سایر اپراتورها وجود داشته است.
ضریب شکنندگی اپراتورها متفاوت است. اپراتوری که امروز هزار میلیارد تومان سود آوری دارد، قطعا با اپراتوری که تازه در حال شکل گیری است، متفاوت است. حجم سرمایه‌گذاری نیز متفاوت است. شما وقتی که سالی هزار و 500 میلیارد تومان سودآوری دارید دیگر افزایش نرخ ارز تاثیر زیادی به تجارت شما وارد نمی‌کند. بنابراین این که بگوییم شرایط تحریم برای همه یکسان بوده مقداری کم لطفی است. البته ما هم می‌دانیم که این مشکل ماست و در حال رفع مشکل هستیم . نمی‌خواهیم کارمان را توجیه کنیم و خواهش می‌کنیم که همه مقداری شرایط را در نظر بگیرند.
 یک سری تعهدات از جمله درآمدهای تضمین شده در پروانه وجود دارد که شما باید به دولت بپردازید. در این موارد هم اختلافی با رگولاتوری وجود دارد؟
رایتل به تمام مفاد پروانه بدون هیچ اعتراضی پایبند است و تمام این درآمدهای تضمین شده را به صورت نقد به دولت پرداخت خواهیم کرد. تنها در برخی از تعهدات دو طرفه اختلاف نظراتی وجود دارد که موضوع حقوقی شده و در حال پیگیری است.
 پروژه اپراتور سوم چه میزان سرمایه‌گذاری لازم دارد و تاکنون چه میزان از این سرمایه هزینه شده است؟
این پروژه بین چهار تا پنج هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که در سال اول نزدیک به هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام خواهد شد طی سه سال باید کل مبلغ در شبکه سرمایه گذاری شود.
 شنیده شده بود که حدود یک ماه پیش قرار بوده مراسم تودیع شما و معارفه محمود خسروی مدیرعامل فعلی شرکت زیرساخت برگزار شود و بنا به دلایلی این موضوع محقق نشد؟
این موضوع اصلا صحت ندارد.
 این حاشیه‌ها و شایعات از کجا شروع می‌شود؟
یکی از دلایلی که کمتر مصاحبه می‌کنم برای جلوگیری از رفتن اپراتور به حاشیه‌هاست؛ چرا که معتقدم بزرگ ترین چیزی که می‌تواند به یک تجارت آسیب بزند، پر و بال دادن به حاشیه‌هاست.
 خیلی ها معتقدند همان اتفاقی که برای تالیا در چند سال پیش افتاد امروز در رایتل در حال وقوع است و عامل اصلی آن نیز سنگ اندازی اپراتورهای فعلی برای به پایان رسیدن دوره انحصار است، آيا این موضوع صحت دارد؟
این موضوع طبیعی است.
 چند مورد  مشهود آن را بیان می‌کنید.
موارد که زیاد است و بالاخره پیش می‌آيد. خصلت تجارت به این شکل است و ما خیلی دوست نداریم به این موضوعات وارد شویم. البته تاکید کنم که مدیران ارشد اپراتورهای دیگر اصلا در این فضاها نیستند و بنده ارتباط خوبی هم با آقای صدوقی، مدیرعامل همراه اول و هم آقای دزفولی، مدیرعامل ایرانسل دارم و این ارتباط قبل از حضور در رایتل بوده است. اما در لایه‌های پایین‌تر که وارد می‌شوید، این سنگ اندازی ها وجود دارد.
 مدیران رایتل نگران اتمام دوره انحصار نیستند؟
ما نه تنها نگران این موضوع نیستیم، بلکه خوشحال می‌شویم سایر اپراتورها نیز برای ارایه خدمات نسل سوم گام بردارند؛ چرا که ورود آنها به این حوزه یعنی باز شدن مسیر بسیاری از مشکلات و ایجاد فرهنگ استفاده از امکانات نسل سوم. در حال حاضر تمامی تجهیزاتی که ما خریداری می‌‌‌کنیم امکان ارایه سرویس‌های LTE را دارد و از آنجا که دو اپراتور دیگر در این بخش ضعیف هستند، ما به هیچ وجه نگرانی نداریم.
 با توجه به تفاوت فناوری دو اپراتور دیگر امکان استفاده از رومینگ داخلی حداقل در بخش مکالمه صوتی وجود دارد،‌البته رگولاتوری نیز قانونی نیز در همین راستا اخیرا مصوب کرده است. آیا تاکنون مذاکره‌ای در این رابطه داشته‌اید؟
اگر اجازه بدهید خبر این موضوع را پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات اعلام کنیم. البته بحث رومینگ داخلی در کمیسیون تنظیم مقررات مطرح شده اما به نتیجه نرسیده ولی این موضوع جزو برنامه‌های رایتل بوده است.
 رومینگ داخلی را با کدام اپراتور دنبال می‌کنید؟
تنها دو اپراتور در کشور داریم. یکی از همین دو اپراتور است. اما بنا به دلایل تجاری اجازه بدهید نام اپراتور را نگویم.
 منتظر انعقاد قرارداد هستید؟
قرارداد نهایی شده است. البته برخی ملاحظات فنی وجود دارد که در حال بررسی آنها هستیم ولی می‌توانیم این قول را بدهیم که این موضوع به زودی اجرایی خواهد شد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :