fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 95686
    تاریخ انتشار : 8 اسفند 1394 10:31
    تعداد بازدید : 1984

    گزارش فناوران از زوایای پیدا و پنهان طرح تجهیز صنوف به صندوق مکانیزه فروش

    باران پشت ابر

    طرح تجهیز واحدهای صنفی به صندوق مکانیزه فروش سال‎هاست به منظور شفاف‎سازی مالی و مالیاتی اصناف در دولت مطرح است. از این رو در سال های گذشته تفاهم‎نامه‎های مختلفی بین دولت و بخش‎خصوصی برای اجرای طرح بسته شد، اما به سرانجام نرسید. اوایل بهمن ماه امسال نیز دوباره اجرای طرح صندوق مکانیزه به جریان افتاد و علی فاضلی، رییس اتاق اصناف اعلام کرد که تمامی صنوف در قالب طرح باران به صندوق مکانیزه فروش(P.O.S) مجهز خواهند شد. اما، گویا این طرح هم که قرار بود به صورت رسمی از 22 بهمن ماه افتتاح و طبق قرارداد با سازمان امور مالیاتی از ابتدای اسفند واگذاری صندوق‎های مکانیزه فروش به 29 صنف آغاز شود، به دلیل ابهامات و شبهات در چگونگی انتخاب مجری و تامین بخش سخت‎افزار و نرم‎افزار صندوق‎ها و همچنین اعتراض تشکل‎های صنف فاوا مسکوت مانده است.

    فخری زارع
    هرچند اعتراضات صنف در وهله نخست به نحوه برگزاری مناقصه و بازی ندادن تولیدکنندگان تجهیزات رایانه‎ای در اجرای طرح صندوق مکانیزه فروش بود، اما به مرور زمان موارد دیگری از پشت پرده طرح رو شد که فناوران پس از به دست آوردن مدارک و مستندات، در این گزارش به آنها پرداخته است.
     باران کی آمد؟
    رییس اتاق اصناف روز چهارم مردادماه سال‎جاری در جلسه‎ای با وزیر فرهنگ و ارشاد عنوان کرد که راه‎اندازی بازار رسمی الکترونیک اصناف ایران تحت عنوان باران یکی از اقدامات صورت گرفته اتاق در حوزه اصناف است. 23 روز پس از انتشار این خبر، یعنی در تاریخ 27 مرداد 94، طبق آگهی منتشر شده در روزنامه رسمی، شرکت سهامی خاص هوشمند سامانه باران با سرمایه یک میلیون تومان تشکیل شد و خانم ها نسیم علوی، شهلا بهرامی رشتیانی و محبوبه عباسی فشمی به عنوان اعضای هیات مدیره، فراز فرجی به عنوان بازرس اصلی و سید امید مظلوم حسینی به عنوان بازرس علی‎البدل انتخاب شدند. شش روز پس از تاسیس شرکت، مجمع آن برگزار  و سید امیر مظلوم حسینی به عنوان مدیرعامل انتخاب شد؛ در حالی که طبق ماده 147 قانون تجارت، بازرس و مدیران نباید رابطه فامیلی داشته باشند.
    پس از ان، با ارایه طرحی از سوی حمیدرضا سعداله به اتاق اصناف، مبنی بر تجهیز رایگان واحدهای صنفی به صندوق مکانیزه و اخذ درآمد از تشویقی های مالیاتی اصناف، شرکت هوشمند سامانه باران به عنوان مجری طرح تجهیز صندوق‎های فروشگاهی 
    انتخاب شد.
     نقایص مناقصه
    شرکت هوشمند سامانه باران در تاریخ 10 آذرماه امسال طی فراخوان شناسایی تولیدکنندگان صندوق فروشگاهی جهت بهره‎برداری اصناف کشور به طور رسمی اعلام کرد که با اخذ موافقت از اتاق اصناف  ایران در نظر دارد در راستای تجهیز رایگان اصناف کشور به صندوق فروشگاهی، نسبت به خرید و تحویل قطعی 201 هزار دستگاه تا نیمه اول اسفند سال 94 و 500 هزار دستگاه در سال 95 از طریق مناقصه اقدام کند و از تولیدکنندگان داخلی صندوق فروشگاهی که مجوز پروانه تولید از وزارت صنعت دارند، خواست که پیشنهادات و مستندات خود را به آدرس الکترونیکی pos.asnaf@gmail.com  ارسال کنند.
    به گفته کارشناسان، فرایند این مناقصه دو ایراد عمده دارد. اول اینکه مناقصاتی که در سطح ملی برگزار می‎شود، دارای پاکت‎های الف(توانمندی‎ها و شرایط)، ب(ضمانت‎ها) و ج(قیمت) است. در حالی‎که در این مناقصه ملی خواسته اند که مدراک ایمیل شود. ایراد دوم این است که طبق بخشنامه دولت شرکت برگزارکننده مناقصه باید رتبه‎بندی شورای عالی انفورماتیک داشته باشند و شرکت‎هایی که معمولا دارای رتبه یک هستند، می‎توانند مناقصه‎ای ملی برگزار کنند.
    در همین حال مجری طرح باران در حالی مدعی شده که فقط کنتورسازی ایران به مناقصه پاسخ داده و به عنوان برنده انتخاب شده است که شرکت ایران ارقام به مسوولان سازمان نظام صنفی رایانه‎ای اعلام کرده که آنها نیز به این نشانی ایمیل زده‏اند، اما پاسخی دریافت نکرده‏اند. از طرفی نحوه برگزاری مناقصه و نداشتن رتبه شورای عالی انفورماتیک باعث شد تا بسیاری از شرکت‎های بزرگ تولیدکننده تجهیزات رایانه‎ای موضوع را جدی نگیرند. اینگونه پای شرکت کنتورسازی ایران نیز به طرح صندوق مکانیزه فروش “طرح باران” باز شد.
     تاکید بر انعقاد قرارداد با اتاق اصناف
    از سوی دیگر در تاریخ 28 شهریورماه سال جاری مدیرعامل شرکت کنتورسازی در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه اعلام کرد که این شرکت در نظر دارد وارد قراردادی شود مبنی بر تولید صندوق‎های فروشگاهی که حاشیه سودی برای شرکت خواهد داشت و حدود 70 درصد قرارداد پیش رفته است.
    10 روز پس از آن، در تاریخ 8 مهرماه سال‎جاری شرکت کنتورسازی ایران طی نامه شماره 11717/1394 خطاب به بیک زاده، رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد که در تاریخ 7 مهرماه سال 90 پروانه تولید در خصوص تولید صندوق‎های فروشگاهی با ظرفیت سالانه یک میلیون یکصد هزار دستگاه را گرفته است و موفق به انعقاد، امضا و مبادله قرارداد تولید و تامین صندوق های فروشگاهی مکانیزه جهت بهره‏برداری اصناف سراسر کشور با نام تجاری باران ظرف مدت 5 سال از تاریخ 26 شهریورماه با اتاق اصناف شده است. 
     رشد آکنتور
    در همین راستا، بر اساس تاثیرات احتمالی سودآوری این قرارداد، سود پیش‎بینی شده این شرکت برای هر سهامدار از 159 تومان به 1500 تومان در سایت کدال اعلام می‎شود که این اقدام موجب افزایش چشمگیر فروش سهام شرکت کنتورسازی ایران می‎شود. در واقع شرکت کنتورسازی ایران که پیش از این جمع فروش محصولاتش یک میلیون و 280 هزار واحد بوده پیش بینی کرد که 6 میلیون و 230 هزار واحد صندوق مکانیزه فروش؛ یعنی 5 برابر کل محصولات، می‎فروشد. این پیش‎بینی باعث شد که بدون تولید و ارایه صندوق مکانیزه فروش، 70 میلیارد تومان سهام فروخته شود. البته پس از آن سازمان بورس به دلیل بالا بودن اعداد و ارقام و برای انجام عملیات تعدیل مثبت، نماد آکنتور را می‎بندد و بازگشایی آن را به ارایه مدارک و مستندات درخواستی و ارایه پیش‎بینی قبل از ارسال و تهیه مدارک منوط می کند.این شرکت همچنین در نامه دیگری به شماره 12532/ 1394  در تاریخ اول دی‎ماه سال جاری به بیک زاده اعلام کرد که پیرو قرارداد مشارکت در خصوص تولید، تامین ، بازاریابی و فروش صندوق‎های مکانیزه فروشگاهی در حال حاضر این شرکت در حال پیگیری و انجام فرایندهای لازم در خصوص عقد قرارداد قطعی فروش تعدادی و ریالی صندوق های مکانیزه فروش برای سال 1394 تا 1398 است. در این نامه آمده است  که تا زمان اعلام آثار مالی قطعی به سود پیش بینی شده شرکت از طریق سایت کدال، مسوولیت و ریسک تصمیم گیری افرادی که اقدام به خرید یا فروش سهام کرده‎اند به عهده خودشان خواهد بود.
    شرکت کنتورسازی در نامه 8 مهرماه خود در حالی به صراحت اعلام کرده که موفق به انعقاد، امضا و مبادله قرارداد تولید و تامین 
    صندوق های فروشگاهی مکانیزه جهت بهره‎برداری اصناف سراسر کشور با نام تجاری باران ظرف مدت 5 سال از تاریخ 26 شهریورماه با اتاق اصناف شده، ‎که اتاق اصناف در جلسات خود با  مسوولان صنفی اعلام کرده که هیچ قراردادی با این شرکت ندارند. از سوی دیگر، شنیده شده که علیرضا مرادی، مدیرکل دفتر توسعه سامانه‎های مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی گفته که لایحه‎ای در هیات دولت تهیه شده که در آن، وزارت اقتصاد موظف شده که ظرف مدت 6 ماه مشخصات فنی صندوق‎های فروشگاهی را در آیین نامه ای مشخص کند. البته گفته می شود که هنوز این لایحه برای تصویب ارایه نشده، ولی اگر صحت تدوین این لایحه تایید شود، به این معنی است که تولید صندوق‎ها پیش از اعلام مشخصات از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی ممکن نیست. حال باید دید که  شرکت کنتورسازی چگونه می‎خواسته بدون داشتن این مشخصات فنی، صندوق تولید کند.
     شایعه تازه
    چند روزی است که  نامه‎ای به شماره 8129/05/7 در شبکه‎های اجتماعی دست به دست می‎چرخد مبنی بر اینکه اتاق اصناف به دلیل عدم تحقق خواسته های مورد نظر، ماموریت شرکت باران برای تجهیز صندوق مکانیزه فروشگاهی را کان لم یکن کرده است.
    فناوران در خصوص صحت و قم این نامه با اتاق اصناف تماس گرفت که مسوولان اتاق صحت نامه را تایید نکردند. اما یک منبع مطلع به فناوران گفت که اصل نامه را با امضای فاضلی، رییس اتاق اصناف در اداره اماکن رویت کرده است. بنابراین باید منتظر باشیم تا اتاق اصناف درباره کل ماجرا و این نامه شبهه برانگیز
     شفاف‎سازی کند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :