ایرنا- زارعیان گفت: برای نوسازی و به روزرسانی شبکه، این رقم باید محقق شود و اگر تعرفه ها افزایش نیابد، این امر شدنی نخواهد بود؛ گرچه مخابرات دنبال تامین این سرمایه از روش هایی مانند جذب فاینانس و صرفه جویی است.
وی افزایش نیافتن تعرفه ها را عاملی آسیب زا برای شرکت مخابرات دانست و همراهی بیشتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را خواستار شد.
سخنگوی شرکت مخابرات افزود: انتظار نداریم وزارت ارتباطات تعرفه های مخابرات را به مقدار زیاد افزایش دهد بلکه افزایش اندک، هدف ها را محقق می کند و به مخابرات در امر توسعه، به روز رسانی و خرید تجهیزات تازه یاری می رساند.
زارعیان گفت: یک بار اعلام شد باید شرکت مخابرات برنامه سرمایه گذاری ارایه کند که این کار انجام شد. سپس برنامه توسعه ای را خواستند که این موضوع نیز محقق و به وزارت منعکس شد.
به گفته وی، پس از تغییر تعرفه ها در سال 90 به رقم 51 ریال برای هر پالس (هر سه دقیقه مکالمه را یک پالس می نامند)، قرار بود در سال 92 نیز هزینه آبونمان 10 هزار ریال افزایش یابد که با تغییر دولت، وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد شرکت مخابرات پیش از تغییر تعرفه ها باید طرح هم کدی استان های کشور را اجرا کند تا کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی اجازه افزایش تعرفه ها را بدهد.
زارعیان اعلام کرد با اجرای طرح هم کدی، درآمد مخابرات در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان نزدیک به 30 درصد، در استان خوزستان 35 درصد و در استان های کوچک تر هشت تا 10 درصد کاهش یافت.
سخنگوی شرکت مخابرات ایران افزود: از سوی دیگر بیش از پنج و نیم میلیون خط تلفن ثابت بی استفاده مانده است و مشترکان فقط یک هزار تا سه هزار ریال آبونمان می پردازند؛ در حالی که مخابرات نزدیک به چهل هزار ریال برای نگهداری از آنها هزینه می کند و هزینه چاپ قبض پرداخت و فرستادن آن، بیش از آبونمان است. البته شرکت مخابرات سه بسته پیشنهادی برای افزایش تعرفه تلفن ثابت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه کرده است. وی تاکید کرد: شرکت مخابرات ایران انتظار دارد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دور از هرگونه سیاسی کاری و مسائل دیگر اجازه افزایش تعرفه ها را صادر کند.