fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 89355
    تاریخ انتشار : 24 آذر 1394 22:21
    تعداد بازدید : 3433

    مدیر واحد کسب و کاری تلکام شرکت فناپ

    تلاش ما سازماندهی بزرگ ترین شبکه فعالان ICT است

    شرکت فناپ برای اهالی فناوری نامی آشناست؛ این شرکت به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های خصوصی ICT و همچنین یکی از شرکت های پشتیبان خدمات بانک پاسارگاد با مهندسین و متخصصانی خوش فکر در طول 10 سال گذشته همواره خدماتی نو در زمینه فناوری های جدید ارایه کرده است. تا جایی که تراکنش های ناموفق این بانک را تا حد قابل توجهی نسبت به سایر بانک ها کاهش داده است. گفت و گوی فناوران با محسن یوسف پور، مدیر واحد کسب و کاری تلکام شرکت توسعه و فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) را در ادامه می خوانید.

     یکی از پروژه های شرکت فناپ تشکیل یک کنسرسیوم برای دریافت پروانه FCP بود وضعیت این پروژه در حال حاضر چگونه است و چه مرحله ای را طی می کند؟
     از دی ماه سال گذشته که اصول حاکم بر تنظیم مقررات مصوب شد و 24 خرداد ماه امسال نیز مهلت ارسال مدارک به پایان رسید، دریافت پروانه های FCP وارد فاز صدور پروانه برای متقاضییان شد. در مرحله اول 26 شرکت برای بررسی  اسناد پذیرفته شدند و در مرحله دوم اعلام شد که  18 شرکت حایز شرایط هستند. در نهایت حدود یک ماه پیش 7 شرکت اولیه که عموما شرکت های قدیمی بودند موفق به دریافت پروانه شدند. در آن زمان سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده بود که از مجموع 11 شرکت باقی مانده پنج شرکت به زودی پروانه خود را دریافت خواهند کرد و 6 شرکت هم تا بهمن 94 برای رفع نواقص و دریافت پروانه فرصت دارند. بلافاصله بعد از صدور پروانه برای هفت شرکت، شرکت هشتم هم موفق به دریافت پروانه شد و بلافاصله بعد از آن خبری از طرف سازمان منتشر شد که مجموعه ما تحت عنوان کنسرسیوم پیشگامان نام آور اطلاعات، حائز شرایط و به عنوان نهمین شرکت حایز دریافت پروانه FCP معرفی شد. شرکت های باقی مانده مسایلی دارند که هنوز حل نشده بعضی ها در تلاش اند که این مشکلات را حل کنند و بعضی دیگر از دریافت پروانه منصرف شده اند. برای ما  این پروسه بهمن امسال به پایان خواهد رسید. اگرچه صاحبان پروانه های قبلی (ispها و isdpها) طبق اصول حاکم بر پروانه fcp ها می توانند فعالیت خود را تا پایان سال 95 ادامه دهند ولی عملا با صدور این پروانه موقعیت بازار تغییر می کند و بعید است که پروانه های سابق بتوانند کار خود را به روال گذشته ادامه دهند و ناچارند خودشان را با شرایط fcpها هماهنگ کنند.
    چیزی نزدیک به هزار پروانه قبلی که خیلی از آنها شرکت های کوچکی بودند و عملا با تغییراتی که به وجود آمد از بازار خارج می شدند و ممکن بود عده زیادی متضرر شوند و دیگر نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند بنابراین سازمان تنظیم مقررات از همان روز اول تشویق می کرد که به استان ها برویم و شبکه سازی کنیم و مهم ترین هدفشان این بود که صنعت آسیب نبیند. فناپ هم به طور جدی وارد این پروسه شد و تمام نه شرکت عضو کنسرسیوم تلاش کردیم که پروانه ها را با شرایط مناسب از سر تا سر کشور جمع کنیم و توافق کردیم پروانه هایشان را همراه با درخواست خودمان برای سازمان ارسال کنیم و توافقاتی را تنظیم کنیم که بتوانیم بعد از این هم از خدماتی که آنها در منطقه خود ارائه می دهند استفاده کنیم. 
    البته شکل کسب و کار عوض شده و مدل های سابق جوابگو نیست و باید مدل های جدید طراحی کرد. تقریبا با 70شرکت مختلف به توافق اولیه رسیدیم و با نیمی از آنها قراداد امضاء کردیم و اسامی و مدارکشان را برای سازمان تنظیم و مقررات ارسال کردیم که در موافقت نامه ارسالی، قید خواهد شد که این شرکت ها همراه با ما وارد پروسه اخذ مجوز و فعالیت شده اند. با توجه به فرصتی که تا یک سال آینده داریم برای جذب همکاران در سر تا سر کشور به فعالیت خود ادامه خواهیم داد. در حال حاضر تیمی را سازماندهی کرده ایم که شرایط شرکت های مختلف را می سنجند و متناسب با شرایط آنها پیشنهاد می دهند. قصد داریم در این زمینه جلو برویم تا جایی که بزرگ ترین  شبکه فعالان سابق صنعت را حول FCP  جمع کنیم و به کار خود ادامه دهیم.
     پروانه های FCP چه مزیتی دارند؟
    پروانه های FCP تفاوت اساسی با پروانه های قبلی که سازمان تنظیم مقررات ارائه داده بود دارد. مشکل اساسی صدور بیش از هزار پروانه بود که بسیاری از این پروانه ها غیر فعال بودند و به دلیل تعددی که وجود داشت سازمان هیچ امکان نظارت  وکنترل موثری نداشت. خیلی از افراد تخصصی نداشتند و فقط پروانه را دریافت کرده بودند و سازمان خبر نداشت که برای پروانه ای که صادر شده چه اتفاقی می افتد. اولین مزیت این پروانه ها این است که تعداد پروانه ها کم می شود نظارت و کنترل رگولاتوری بازار زیاد می شود. پروانه های قدیمی، پروانه هایی بودند که گستره فعالیت آنها استانی بوده و به یک تکنولوژی خاص محدود بودند مثل وایمکس. ممکن بود تکنولوژی تولید شود و تجهیزات آن تولید نشود. بنابر این اعتبار پروانه از بازی خارج می شد. اتفاقی که در پروانه های جدید افتاده این است که  این مشکلات را حل کرده است. یکی از حسن های دیگر این پروانه ها گستره فعالیت کشوری است و اینکه هیچ محدودیت تکنولوژیکی برای فعالیت وجود ندارد؛ یعنی تمامی فناوری های ارتباطات سابق در قالب این پروانه و همچنین هر روش ارایه خدمات سایت که با قوانین دیگر کشور مغایرت نداشته باشد، قابل ارایه است. مثلا موضوعی که ممکن بود مسئله ای را ایجاد کند بحث lte بود (نسل چهارم ارتباطات مخابراتی) که با توجه به فرکانسی که سازمان تنظیم و مقررات طبق قوانین کشور تخصیص می داد و محدودیت فرکانس وجود داشت سازمان مکانیزمی را پیش بینی کرد که اصول حاکم بر اعطای فرکانس را منتشر کرده که احتمالا طی چند ماه آینده برای متقاضییان فراخوان خواهد داد. از بین fcp ها کسانی که متقاضی باشند می توانند فرکانس را در اختیار بگیرند.
    این دو مزیت بزرگ باعث می شود تضمین برای شرکت های فعال ایجاد شود که ظرف ده سال آینده بدون محدودیت فعالیت کنند و هر تکنولوژی جدیدی که می آید رصد کنند. همچنین این پروانه دست سرمایه گذار خارجی را باز، بازار را جذاب تر و در کل فضا را برای فعالیت مهیا می کند. 
     به سرمایه گذار خارجی اشاره کردید، انتظار این است که بعد از رفع تحریم ها شرکت های خارجی هم وارد بازار ایران شوند. فناپ در این حوزه برای این مرحله چه برنامه‎هایی دارد؟
    برنامه ما قطعا استفاده از منابع خارجی است. مجموعه فناپ یکی از شرکت های عضو گروه مالی بانک پاسارگاد است برای مجموعه فناپ تامین منابع مالی ممکن است راحت تر از  دیگر شرکت هایی باشد که یک شرکت سرمایه گذاری نزدیک به خود ندارند. با توجه به شرایط کسب و کاری و همچنین وضعیت کلان اقتصادی کشور به نظر می رسد این امکان وجود داشته باشد که سرمایه‎گذار خارجی را جذب و در این صنعت سرمایه گذاری کند. سرمایه گذاری که دانش فنی در این زمینه داشته باشد مناسب ترین گزینه در چنین مجموعه ای است که می تواند هم به رشد جدی صنعت و هم درسطح کلان به اقتصاد کشور کمک کند. در حقیقت سرمایه گذار خارجی می تواند راه گشایشی برای وضعیت رکودی اقتصاد کشور باشد. بنابراین فناپ با توجه به استراتژی کلان تعیین شده در سطح گروه مالی پاسارگاد و استراتژی خاصی که برای این صنعت دارد به طور جدی به دنبال سرمایه گذار خارجی است. البته به هر قیمتی هم سرمایه گذار خارجی نمی خواهیم. تعدادی از شرکت ها قصد وارد شدن به بازار ایران را دارند و هیچ اقدامی که منجر به ریسک شان شود را انجام نمی دهند. دنبال منافع خود هستند و این هیچ کمکی به صنعت ما نمی کند. می خواهیم آنها تعهد داشته باشند. جدی ترین مساله ای که موجب تعهد آنها می شود سرمایه گذاری است. در حقیقت زمانی که آنها سرمایه گذاری کنند مجبور می شوند مدیر مقیم داشته باشند، کار کنند تا سرمایه گذاریشان موجب سود دهی شود. خیلی جدی دنبال این قضیه هستیم و این که فقط بگوییم شریک خارجی داریم برای ما جذابیتی ندارد. از زمانیکه زمزمه های برداشتن تحریم ها آغاز شد مذاکراتمان را شروع کردیم. در یک سال و نیم اخیر در بحث مخابرات به صورت جدی مذاکره کرده‎ایم. در حال حاضر شرایطی فراهم آمده و قرار است گشایشی ایجاد شود، بنابراین با در نظر گرفتن تمام احتمالات باید خودمان را مهیا کنیم تا اگر به هر ترتیبی مشکلی پیش آمد منافع طرف ایرانی آسیب نبیند.
     فناپ در سال های اخیر محصولات مختلفی از جمله پیکو ، باران و ... را به بازار معرفی کرده است در حال حاضر وضعیت این محصولات چگونه است و با چه میزان از آنها استقبال شده است؟
    فناپ حدود 6 سال است که در حوزه تلکام تجربه دارد . در نمایشگاه تلکام سال جاری از چندین محصول مثل بادبادک و پنجره رونمایی کردیم. بر اساس سیاست های جدید بانک مرکزی که سولوشن های USSD بازار را کنترل می کند، سولوشن جدید مبتنی بر اسمارت فون را ارایه کردیم که پیکو اولین آنها بود. البته سولوشن های دیگری در حال تولید است که در آینده رونمایی خواهد شد. ما تا قبل از شرکت باران تلکام، فعالیت‎های مان را در خود فناپ در قالب برند اپسان به عنوان CP که با هر سه اپراتور کار می کرد سازماندهی کرده بودیم و بعد از اینکه فرصت ایجاد شبکه  IPTV با همراهی با صدا و سیما پیش آمد ماموریت اصلی که به شرکت باران تلکام دادیم توسعه IPTV بود که در حال حاضر در این زمینه فعالیت می کنیم و درابتدای سال 95 بهره برداری رسمی از شبکه تلویزیونی خواهیم داشت . در چند سال گذشته هر هجده ماه 2 برند جدید را وارد بازار کرده ایم و قرار است که این فرایند را ادامه دهیم.توسعه سرویس به عنوان یک استراتژی اصلی در فناپ ادامه پیدا خواهد کرد. ما حداقل 3  شرکت داریم که به صورت تخصصی در این حوزه ها فعالیت می کنند. در یک سال گذشته به سراغ زیر ساخت رفتیم تا زیر ساخت های خودمان را داشته باشیم و هزینه ارایه خدمات را تا جایی که بتوانیم خدمات خود را به صورت یکپارجه در همه جا ارایه کنیم، پایین بیاوریم. بنابراین حوزه شبکه که به عنوان یک ابزار ضروری برای توسعه سرویس است را به تازگی شروع کرده ایم و به طور جدی توسعه خواهیم داد.
     برای نمایشگاه الکامپ چه پروژه‎های جدیدی را معرفی می کنید؟
    اساسی ترین نکته ای که ارایه خواهیم کرد  IPTV است که رونمایی از این را در نمایشگاه خواهیم داشت و دومین موضوع FCP است که امیدواریم همزمان با نمایشگاه الکامپ بتوانیم از این طرح رونمایی کنیم. بنابر این تمرکز ما در این دو موضوع خواهد بود. فناپ در کنسرسیوم متقاضی پروانه FCP هشت شریک دیگر هم دارد و ما سعی می کنیم در نمایشگاه همه باهم و یکجا شرکت کنیم. بنابر این هر هشت شرکت در نمایشگاه حضور خواهند داشت و همه یکجا خدمات ما را خواهند دید. در کنار اینها تمرکزی در حوزه سرویس خواهیم داشت، چراکه امسال فناپ هم در حوزه B2B و هم در حوزه B2C جداگانه فعالیت خواهد داشت. بحث های سرویس که عمدتا B2C است را ارایه خواهیم کرد. عمدتا تمرکز ما در نمایشگاه روی سولوشن های OTT  خواهد بود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :