آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 67264
تاریخ انتشار : 7 بهمن 1393 10:45
تعداد بازدید : 1191

معاون علمی رییس‌جمهور:

آینده در دست گوگل و فیسبوک است نه چاه نفت

معاون علمی رییس جمهور گفت: ۲۰ سال پیش، چاه های نفتی حرف اول را در دنیا می زدند اما نه تنها امروز، که آینده در دست شرکت های اندیشه محور چون گوگل، مایکروسافت و فیس بوک است.


فناوران- سورنا ستاری فر با بیان اینکه ما یک مشکل فرهنگی جدی داریم، گفت: این مشکل به نفت و اخلاق نفتی برمی گردد. پول حاصل از نفت در جیب ماست، پس دغدغه توجه به صادرات غیرنفتی و پرورش فکر و اندیشه را نداریم. این مسئله بلای جان ما شده است. ما دانشگاه نفتی داریم که تمام پول خود را از دولت می گیرد تا فارغ التحصیلان آن، کارمندان دولت شوند. این همان چیزی است که در اقتصاد به عنوان «نفرین منابع» می شناسیم.
وی افزود: ما مدیران نفتی فکر می کنیم اگر پست مان را از دست دهیم، می میریم. این شرایط زندگی کردن در کشوری است که مغز پایه اقتصاد نباشد و آدم ها به درآمد حاصله از فروش نفت فکر کنند، در نتیجه نوآوری های خود را از دست می دهند و بچه هایی تربیت می کنند که کارمند دولت باشند، به جای آنکه به کارآفرینی بپردازند.
معاون علمی رییس جمهور گفت: مگر ۲۰۰ سال پیش فناوری ما چطور منتقل می شد؟ مگر نه اینکه از روش سینه به سینه و استاد ـ شاگردی استفاده می کردیم. حالا این روش کمرنگ شده و هیچ مکانیسم روشنی برای انتقال فناوری وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ۲۰ سال پیش شرکت های نفتی حرف اول را در سطح دنیا مطرح می کرده اند و حالا موسساتی چون گوگل، مایکروسافت و فیسبوک، گفت: این موسسات فکر دارند، مغز دارند؛ اینها آینده ای است که ما باید به آن نگاه کنیم. آینده ما در چاه نفتی نیست. اشتغال فارغ التحصیلان در همه رشته های علوم انسانی اهمیت دارد. ما در معاونت علمی ریاست جمهوری یک ستاد فناوری تاسیس کرده ایم که در زمینه تجاری سازی علوم انسانی از پویا نمایی، بازی یارانه ای و صنایع دستی فعالیت می کنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: تا چند هفته آینده سود تسهیلات بالای سه میلیارد ریال صندوق نوآوری وشکوفایی که به صورت قرض الحسنه به شرکت های دانش بنیان ارایه می شود، کاهش می یابد.
وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات زیر یک میلیارد ریال را بسیار آسان تر از گذشته ارایه می کند و این یکی از انتقاداتی است که به این صندوق وارد می کنند.
وی با بیان این که بزرگترین مشکل شرکت های دانش بنیان نبود تقاضاست گفت: باید تقاضا را با معرفی محصولات و توانمندی های شرکت های دانش بنیان به شرکت های بزرگ، مجموعه ها و سایر ارگان ها حل کرد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :