تشریح دستاوردهای یکسال گذشته وزارت ارتباطات
واعظی: روی تعرفه ها حساسیت داریم
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شنبه شب میهمان برنامه گفت وگوی ویژه خبری بود که در این برنامه و به مناسبت یک سالگی دولت یازدهم به تشریح عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت.
خبرگزاری فارس- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این برنامه و درباره مهم ترین دغدغه خود برای برطرف کردن نیازهای مخاطبان، گفت: مهم ترین دغدغه مشترکان استفاده کننده از اینترنت و خدمات مخابرات، کیفیت و تعرفه مناسب عنوان کرد.
شبکه ملی اطلاعات 10 سال عمر دارد
وی گفت: بنا داریم به سرعت با استفاده از تجهیزات داخلی محدودیت ها را برطرف کنیم. شبکه ملی اطلاعات حدود 10 سال است که در کشور مطرح است. قرار بود در دو سال اول برنامه 5 ساله پنجم این شبکه عملیاتی شود که این مهم انجام نشد. هم اکنون الزامات و اهداف شبکه ملی اطلاعات در شورای فضای مجازی به تصویب رسیده است.
واعظی ادامه داد: تا پایان سال 94 شبکه ملی اطلاعات در بسیاری از شهرهای بزرگ عملیاتی خواهد شد و تلاش خواهیم کرد در نیمه دوم سال جاری خدمات رسانی این شبکه به مردم آغاز شود. وزیر ارتباطات افزود: حدود 55 هزار کیلومتر فیبر نوری در زیرساخت کشور وجود دارد که طبق برنامه باید به 70 هزار کیلومتر افزایش یابد. همچنین باید روی لایه انتقال نیز کار کنیم تا مردم تمامی احتیاجاتشان را به راحتی و با سرعت در محل کار یا منازل دریافت کنند.
توصیه چندباره به کاهش تعرفه ها
واعظی درباره اقدامات خود برای کاهش تعرفه، گفت: روی تعرفه حساسیت داریم. به اپراتور ها توصیه کردیم که روابط سالم در 2 بخش داشته باشند، اپراتور ها باید در راستای ارایه خدمات باکیفیت و پایین آوردن تعرفه تلاش کنند.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: مردم باید براساس آنچه که دریافت می کنند حقشان مورد اجحاف قرار نگیرد. اپراتورها سرمایه گذاری های عظیمی را انجام می دهند. اپراتورها باید بسته های مختلفی به مردم ارایه دهند تا هر فرد براساس اینکه از تلفن همراه خود چه نوع استفاده ای می کند یکی از این بسته ها را انتخاب کند. واعظی در پاسخ به گلایه برخی مشترکان از نحوه محاسبه قبوض و مصرف شارژ سیم کارت که گفته بودند علیرغم فعال سازی بسته اینترنت اما هزینه های چند ده هزار تومانی اینترنت برایشان منظور شده، گفت: سازمان تنظیم مقررات با تنظیمات نظارتی بر سیستم شارژینگ هر سه اپراتور نظارت کامل دارد. به طور مشخص و دقیق می دانیم هر مشترک چقدر صحبت کرده و چقدر قبض برایش صادر شده است.
وزیر ارتباطات توصیه کرد: اما سه روش لازم الاجرا است. نخست اینکه اپراتور باید حتما اتمام بسته را به مشترک اطلاع رسانی کند، زیرا پس از اتمام مهلت و میزان بسته هزینه اینترنت براساس قیمت مصرف آزاد محاسبه می شود. دوم؛ مردم اگر می خواهند از خدمتی استفاده کنند کمی در مورد آن تحقیق کنند و سوم؛ شکایات خود را به سامانه 195 وزارتخانه ارتباطات اعلام کنند.
مخابرات برای PAP ها پدری کند
واعظی در بخش دیگری از سخنان خود درباره همکاری مخابرات و شرکت های PAP، گفت: با انتصاب مدیرعامل جدید شرکت مخابرات ایران و از صحبت هایی که شنیده ام و برنامه هایی که اعلام کرده اند، به نظر می رسد بنا دارند که با بخش خصوصی تعامل کنند. به این شرکت توصیه کرده ایم، برای توسعه از دانش بومی استفاده کند، از شرکت های جوان و دانش بنیان حمایت کند و نقش پدری برای شرکت های خصوصی داشته باشد.