fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 5375
    تاریخ انتشار : 8 بهمن 1390 12:15
    تعداد بازدید : 3776

    فریبرز رحمانی، مدیرعامل شرکت سپهرنت ایرانیان در گفت‌وگو با فناوران:

    ظرفیت تراکنش سوییچ های بانکی ایران پایین است


    ناکام ماندن برخی تراکنش های کاربران به خصوص در زمان تشدید مراجعه به خود پردازها به طور مثال هنگام واریز یارانه ها و پرداخت حقوق که به اوج می رسد ،در واقع از ضعف سوییچ های بانکی نشات می گیرد که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بانکی نیز هست در خصوص وضعیت سوییچ های بانکی ایران با مهندس فریبرز رحمانی مدیر عامل شرکت سپهرنت ایرانیان که تکنولوژی جدیدی را در این زمینه وارد کرده اند گفت وگویی کرده ایم که در ادامه می آید.

    گفت و گو: اقدس قلی زاده

    سوییچ بانکی چیست و چه نقشی در بانک دارد؟
    خیلی کلی می‌توان گفت سوییچ بانکی مجموعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که مدیریت دریافت و پردازش و بازگشت پاسخ به تراکنش‌های ارسالی از ترمینال‌های بانکی گوناگون مانند عابربانک‌ها، دستگاه‌های پایانه فروش، کیوسک، اینترنت، موبایل و غیره را روی یک بستر ایمن به عهده دارد. سیستم سوییچ، بین ترمینال‌های پرداخت و سیستم جامع بانکی قرار می‌گیرد و البته در کنار سوییچ بانکی مبحث نرم‌افزار مدیریت خدمات کارت نیز مطرح است.

    یک سوییچ بانکی مناسب باید دارای چه خصوصیاتی باشد؟
    این سوال بسیار جامع است و اگر بخواهم جواب دقیقی بدهم عملا باید یک فهرست بلند بالا از قابلیت‌ها و امکانات فنی و تجاری را مطرح کنم. ولی به طور کلی، هر نرم‌افزار در دو بخش تجاری و فنی بررسی می‌شود تا بتواند نیازهای یک سازمان را در هر دو جنبه پوشش دهد.
    به عنوان مثال اگر یک نرم‌افزار، عملیات تجاری سازمان را به نحوه احسن انجام دهد و از قابلیت‌های عملیاتی خوبی برخوردار باشد، ولی نتواند در بخش فنی سرعت پردازش مناسبی داشته باشد و تراکنش‌های وارده را در کمترین زمان مدیریت و پردازش کند، دچار مشکل تاخیر و حتی قطعی می‌شود. باید بگویم که در درجه اول معماری مناسب و مهندسی شده برای ساخت یک سوییچ لازم است. در صورت داشتن یک معماری درست می‌توان هرنوع عملیات تجاری را روی آن بنا کرد.

    این معماری باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
    موارد زیادی در معماری مطرح است.
    چند لایه بودن معماری یکی از این موارد است که باید حداقل سه لایه اصلی برای کنترل ورودی‌ها و پروتکل، مدیریت عملیات تجاری و ارتباط با پایگاه داده و مدیریت آن باید در نظر گرفته شود
    سرویس‌گرا بودن معماری به معنای واقعی و نه فقط سازگار بودن آن خصوصیت مهم دیگری است که باید در نظر باشد. همچنین نوع تکنولوژی و سکوی نرم‌افزاری به کار رفته در کارایی سیستم بسیار موثر خواهد بود.
    از طرف دیگر، نوع پروتکل ارتباطی به کار گرفته شده بین لایه‌ها در سرعت انتقال اطلاعات بین لایه‌های گوناگون بسیار موثر است.
    نحوه طراحی ماژول‌های سیستم مورد بعدی است. این طراحی باید به گونه‌ای باشد که  در عین مجزا و ماژولار بودن یکپارچه باشند.
    در نهایت هم معماری باید به گونه‌ای باشد که امکان پردازش تراکنش‌های زیاد همزمان در ثانیه را مهیا کند.

    با توجه به خصوصیاتی که برشمردید، مشکلات فعلی سوییچ‌های موجود در بانک‌های ایرانی چیست؟
    مشکلات متعددی وجود دارد؛ از جمله اینکه سوییچ‌های داخلی برای یک سازمان کوچک طراحی شده‌اند و با رشد سازمان و افزایش عملیات به سمت کامل شدن تغییر کرده‌اند. این‌گونه نبوده است که از ابتدا با دید پردازش حجم وسیعی از عملیات طراحی و معماری شده باشند. مشکلات دیگری نیز مانند بستر مخابراتی و غیره وجود دارد ولی به نظر من مشکل اصلی سوییچ‌های موجود در معماری آنهاست و اگر بخواهیم هر کدام را بررسی کنیم قطعا به حداقل یکی از موارد مطرح در معماری برمی‌خوریم. وگرنه از نظر عملیات تجاری تقریبا همه سوییچ‌ها قابلیت‌های تقریبا مشابهی دارند. سوییچ‌هایی در دنیا هست که مثلا قابلیت پردازش 3 هزار تراکنش در ثانیه را دارد، ولی توانایی سوییچ‌های موجود در ایران از مرز 200 تراکنش در ثانیه تجاوز نمی‌کند و روزبه‌روز بر بار عملیاتی آنها افزوده می‌شود.

    آیا مشکلات معماری قابل حل است؟
    بستگی به نوع معماری به کار رفته دارد. در برخی سیستم‌ها شاید بتوان با صرف انرژی و هزینه زیاد معماری را تغییر داد. ولی اصولا تجربه نشان داده که این عمل بسیار مشکل بوده و مقرون به صرفه نیست و بهتر است به جای آن یک سیستم از ابتدا طراحی و پیاده‌سازی شده یا با سیستم دیگری جایگزین شود.

    غیر از موضوع فنی و معماری چه موارد مهم دیگری در انتخاب یک سوییچ مناسب مهم است؟
    موارد مهمی ‌از جمله قابلیت‌های تجاری و عملیاتی، پارامتریک بودن نرم‌افزار برای اعمال سریع تغییرات، امکان یکپارچگی با سایر سیستم‌های جانبی و کانال‌های دیگر مانند موبایل، مرکز تماس، اینترنت، امکان تغییر و یا ایجاد پروتکل‌های جدید ارتباطی با سایر سیستم‌های موجود مانند شبکه شتاب، شبکه میزان و یا هر سیستم جدید که در آینده مطرح می‌شود، امکان ارتباط و مدیریت یک و یا چند سیستم جامع بانکی (Core Bank)، امکان ارتباط با سیستم‌های بین‌المللی صدور کارت و غیره در این زمینه قابل اشاره است.

    به نظر شما سوییچ‌های داخلی بهتر عمل می‌کنند و یا سوییچ‌های خارجی؟
    به نظر من اصلا داخلی و یا خارجی بودن سوییچ مهم نیست. مهم این است که سوییچ مورد نظر کدام یک از موارد استاندارد فنی و تجاری مطرح شده را بتواند جواب‌گو باشد و نیاز بانک را پوشش دهد. متاسفانه سوییچ‌های داخلی به دلیل تکنولوژی قدیمی‌ به کار گرفته شده و بهره‌مند نبودن از معماری مدرن برای انجام تغییرات سریع و به‌روز رسانی بسیاری از موارد را پوشش نمی‌دهند. حتی برخی از سوییچ‌های خارجی که در ایران وجود دارد و بومی ‌شده نیز به دلیل انتخاب غیر کارشناسانه با معضلات مشابهی رو‌به‌رو هستند. از موارد دیگر اینکه پشتیبانی و نگهداری سوییچ نیز در صورتی که بدون ابزار توسعه و در سورس برنامه باشد، بسیار هزینه ساز و زمان‌گیر است. متاسفانه بسیاری از سیستم‌های موجود دارای ابزار SDK یا Software Development Kit نبوده و انجام تغییرات حتی کوچک‌ترین تغییر باید در سورس برنامه‌ها انجام شود.

    شرکت سپهر نت ایرانیان در زمینه سوییچ چه فعالیت‌هایی دارد؟    
    ما نماینده شرکت بلژیکی Clear2Pay در زمینه سیستم خدمات کارت و سوییچ بانکی هستیم که سعی کرده‌ایم در انتخاب این نرم‌افزار همه موارد مطرح شده را مدنظر قرار دهیم. این نرم‌افزار به نام LPAY از سکوی نرم‌افزاری مبتنی بر J2EE و Java استفاده می‌کند که این نرم‌افزار را از نظر تکنولوژی در مقام بالاتری از رقبا قرارداده و موجب انعطاف پذیری در ارایه محصولات و خدمات متنوع و همچنین امکان اتصال به سیستم‌های دیگر شده است.

    چه خدماتی توسط این نرم‌افزار ارایه می‌شود؟
    برخی از خدمات این نرم‌افزار شامل مدیریت و پردازش پرداخت‌ها و تراکنش‌های انواع کارت‌های بانکی، مدیریت عملیات خودپردازها (ATM)، مدیریت عملیات پایانه‌های فروشگاهی (POS)، مدیریت انواع کارت‌های بانکی، مدیریت قراردادهای دارندگان کارت، مدیریت دارندگان کارت، تسويه‌حساب و حسابداري چندارزي، مرکزخدمات پذيرندگان، مديريت ارتباط با پذيرندگان، مديريت و پردازش مغايرت‌ها، تسويه‌حساب تبادلات و سوییچ بین بانکی است.

    معماری این نرم‌افزار چگونه است؟
    زیرساخت باز برای پرداخت الکترونیکی بر اساس معماری SOA شرکت Clear2Pay تحت عنوانOPF  یا Open Payment Framework امکان استفاده از انواع نرم‌افزارهای مرتبط با پرداخت الکترونیکی را به شکل کاملا یکپارچه روی یک چهارچوب باز فراهم می‌کند و استفاده از پیام‌های XML در لایه‌های مختلف، استفاده از پروتکل IFX، معماری سه لایه‌ای مورد نظر در ارایه یک کارایی مناسب سیستم را مدیریت می‌کند.

    پشتیبانی این سیستم به چه نحوی صورت می‌گیرد؟
    این سیستم دارای یک ابزار توسعه SDK بسیار قوی و منعطف است که بسیاری از تغییرات را در لایه‌های گوناگون در اختیار کاربر قرار می‌دهد حتی با این ابزار می‌توان انواع پروتکل‌های ارتباطی را با سایر سیستم‌ها پیاده‌سازی کرد. با وجود این ابزار که دوره آموزش آن سه هفته است نیاز به تغییر در سورس برنامه نیست و به‌راحتی می‌توان سیستم را پشتیبانی کرد.

     آیا نرم‌افزار LPAY در ایران بومی‌ شده و بانکی از آن استفاده می‌کند؟
    آزمایش‌ها برای بومی‌سازی روی نرم‌افزار از سال گذشته آغاز شده از جمله ارتباط با سوییچ شتاب، شبکه میزان و غیره؛ اما ازآنجا که هنوز وارد عقد قرارداد با بانکی نشده‌ایم، پروسه بومی‌سازی در حد تست‌ها انجام شده و پس از آن عملیات فارسی سازی و غیره صورت می‌گیرد. به طور کلی با وجود ابزارهای توانمند پیش‌بینی ما برای بومی‌سازی حدود چهار ماه است.

    شرکت سپهر نت ایرانیان در اولین نمایشگاه بانکداری الکترونیکی که 30 بهمن و اول اسفند در برج میلاد برگزار می‌شود حضور خواهد داشت؟
    بله ما در این نمایشگاه با همکاران خارجی خود حضور داشته و محصولات‌مان شاملCore Banking شرکت Sab فرانسه و سوییچ LPAY شرکت Clear2Pay را ارایه خواهیم کرد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی