آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 3699
تاریخ انتشار : 12 آذر 1390 9:55
تعداد بازدید : 1337

ATM (بخش هشتم)

کارکردهاي نوين ، موتور توسعه نرم افزارهاي ATM
تقاضا براي ارایه خدمات (عملکردهاي) جديد و نياز رقابتي به معرفي سريع تر خدمات جديد ،مشترکا به مثابه موتور محرک توسعه نرم افزارهاي جديد ATM عمل مي کنند.

با استناد به نتايج پژوهش انجام شده در سال 2011 ميلادي توسط انجمن بين الملليATM   41(ATMIA)   درصد از پاسخ دهندگان ، توانائي افزودن عملکردهاي جديد به ATM  را به عنوان محرک اصلي اتخاذ تصميم در خصوص تغيير نرم افزار ATM  دانسته‌اند.
 بنا به گفته Zhong Cheng  و Shenzen  از مديران شرکت چيني Zijing Technology ( يک شرکت توليد کننده نرم افزار و شريک تجاري Kal  ) "خدمات رسانی به مشتريان هدف اصلي بانک ما است. ارایه خدمات هرچه مطلوب تر به مشتریان مهم ترين روش نگهداري آنها بوده و  افزودن عملکردهاي جديد به ATM  و برخوردارسازي از تجارب بهتر ، راه نيل به اين مطلوب است."
از ديدگاه مشتريان عملکردهاي مورد نياز مي توانند عبارت از ارایه اقلام بهادار از کارتهاي هديه گرفته تا بليط هاي کنسرت و نيز ارایه خدماتي نظير پردازش اعطاي وام و يا تغيير مشخصات مشتريان با کمک ATM باشد.
از نظر بانک ها ، عملکردهايي نظير خودکارسازي سپرده گذاري ، پول گذاري در دستگاه از مجراهاي جديدو امکان تقسيم بندي ATM  هاي منصوبه بر حسب منطقه ، استان ، شهر و يا محلات مجاور که به بانک امکان ارایه پيغام هاي تبليغاتي هدفدار بر اساس موضوعات مختلف باشد، خواهد بود.به طورکلي عملکردهاي جديد مورد انتظار را مي توان از قرار موارد ذيل نام برد:
  ارایه اقلامي نظير کارتهاي هديه ، بليط کنسرت و نظاير آن علاوه بر اسکناس توسط ATM
 پردازش اعطاي تسهيلات (وام)
 تغيير مشخصات مشتريان
 خودکار سازي سپرده گذاري
 پول گذاري از طريق مجراهاي جديد
 ارسال پيام هاي تبليغاتي و اطلاع رساني هدفمند.
بنابه گفته Michael O’Lawghlin ، معاون ارشد Duluth ( شرکت ارایه کننده فناوري هاي خودپرداز) "مشتريان در سراسر جهان با روي گشاده از فناوري هاي خودپرداز استقبال روزافزوني مي کنند خودکارسازي سپرده گذاري در اين ميان شايد مهم ترين روش استفاده  از اين تکنولوژي است که مشتريان از ما طلب می کنند."

با استناد به گزارش های  ارایه شده توسط شرکت مشاوره و تحقيقات استراتژيک مستقر در لندن به نام Retail Banking Research پيش بيني شده که بازار ATM  هاي مجهز به فناوري سپرده گذاري خودکار ( يا اصطلاحا ATM هاي بدون پاکت) دو برابر سريعتر از ATM   هاي معمولي رشد کند.
بنا به اظهارات Uli Notte ، سخنگوي شرکت Paderborn ( شرکت آلماني سازنده دستگاه هاي Wincor Nixdorf  " ما به وضوح شاهد تقاضا براي دستگاههایي با تکنولوژي سپرده گذاري هوشمند و مديريت بهينه سازي شده پول گذاري خودکار هستیم. ما همچنان شاهد تقاضا براي ارتقاي سطح خدمات ATM  از طريق ارایه ساير خدمات شعب در آن و تبديل اين دستگاه به يک کيوسک خودپرداز و نيز ارایه خدمات بازاريابي و فرآيندهاي فروش خدمات هستیم."
هرقدر که دامنه خدمات دهي بانک بيشتر شود ، اين امر اهميت بيشتري پيدا مي کند. بانک ها مي توانند در انتخاب ATM  از نظر نوع و مدل ، داخل شعبه بودن و يا خارج از شعبه بودن ، سپرده پذيري ، ارایه خدمات متناسب مجتمع هاي فروشگاهي و نظاير آن عمل کنند. در آينده به صورت روزافزوني تفاوت در کاربردهاي ATM  اهميت بيشتري پيدا خواهد داشت. در برخي از نقاط وجوه ارسالي اهميت دارند و در نقطه‌اي ديگر نقد کردن چک ممکن است مورد نياز باشد. و يا يک گروه خاص از دستگاه هاي ATM منصوبه در يک شهر به خصوص مي توانند گزينه پرداخت به يک خيريه محلي را به مشتريان عرضه کند.
ادامه اين مطلب را مي توانيد در همين ستون ، هفته آينده دنبال کنید.
ریيس هيات مديره شرکت رايان نيک


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :