fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 3408
    تاریخ انتشار : 5 آذر 1390 9:46
    تعداد بازدید : 3033

    دکتر محمدمراد بیات، مدیرعامل مرکز فابا در گفت‌وگو با فناوران

    پول برای آموزش بانکداری الکترونیکی به مردم نداریم

    در دی ماه 1386، دبیرخانه فرهنگ سازی بانکداری الکترونیک راه اندازی شد تا خدماتی ارایه دهد که کل نظام بانکی از آن سود ببرد و به انسجام و تقویت بنیه و توان بانک ها در شناساندن و ترویج استفاده از نوآوری و آسیب شناسی خدمات بانکداری نوین کمک کند. تیر 1387، با تصویب شورای مدیران عامل بانک ها، «دبیرخانه فرهنگ سازی بانکداری الکترونیک» به «مرکز فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور» تغییر نام داد و «فابا» به عنوان نام اختصاری این مرکز انتخاب شد.
    این مرکز 12 سرفصل در رئوس فعالیت های خود دارد و امید می رفت با تشکیل و فعالیت مرکزی که تمامی بانک های کشور در آن نقش دارند، سرعت نفوذ بانکداری الکترونیکی دوچندان شود. اما آیا چنین اتفاقی افتاده است؟
    گفت و گو با دکتر بیات، مدیرعامل مرکز فابا نشان می دهد که عمده اقدامات این مرکز بر محور آموزش خود مدیران سیستم بانکی متمرکز بوده و به دلیل تامین نشدن اعتبارات لازم، به سطح کاربران نرسیده است. از سوی دیگر تامین نشدن اعتبارات مرکز فابا که طبیعتا باید از سوی بانک های ثروتمند تامین شود و سود فرهنگ سازی اش هم به جیب خود بانک ها برود، نشان م

    گفت و گو: اقدس قلی زاده

    بد نیست ابتدا تعريفي از بانكداري الكترونيكی ارایه دهید و وضعيت بانكداري الكترونيكی ايران را با جهان مقایسه كنيد.
    به‌صورت كلي مي‌توان گفت بانكداري الكترونيكی  عبارت است از فراهم كردن امكاناتي مبتني بر مجاري الكترونيكی براي مشتريان كه با استفاده از آن بتوانند بدون نياز به حضور در بانك و در تمام ساعت‌هاي شبانه‌روز از طريق كانال‌هاي ارتباط ايمن و با اطمينان، عمليات بانكي خود را انجام دهند.
    اما در مرحله مقايسه، خوب است وضعيت بانكداري الكترونيكی ايران را هم با كشورهاي توسعه يافته و پيشرو و هم با كشورهاي منطقه مقايسه كنيم. طبق الزامات سند چشم انداز 1404، ما باید خود را با كشورهاي منطقه بسنجيم و از جهات مختلف و از جمله موضوع فناوري و بانكداري الكترونيكی تا سال 1404 رتبه اول را كسب كنيم. در اين خصوص مي‌توان گفت ما در منطقه تقريبا جزو اولين كشورهايي بوده‌ايم كه استقبال شايسته‌اي از بانكداري الكترونيكی داشته‌ايم و از حيث برخي فناوري‌ها و همچنين وسعت و كيفيت بهره‌گيري از ابزار و تجهيزات الكترونيكی وضعيت مناسبي داريم، گرچه برخي مشكلات مانند ناكافي بودن پهناي باند و سرعت پايين اينترنت و همچنين تحريم‌هاي اقتصادي، باعث پس‌رفت‌هايي شده است. بي‌ترديد اگر اين مشكلات و همچنين برخي فرآيندهاي ناقص مديريتي و اجرايي را رفع كنيم، مي‌توانيم به دستيابي به جايگاهي شايسته مطابق سند چشم‌انداز 1404 اميدوار باشيم. ولي قبل از مقايسه بانكداري الكترونيكی ايران با كشورهاي پيشرو كه از جهات مختلف بايد انجام شود، می‌بایست دو نكته را لحاظ كنيم. اول اينكه ما كشوري در حال توسعه هستيم و بسياري از عقب ماندگي‌هاي ما در حوزه بانكداري الكترونيكی ناشي از ساختار توسعه يافتگي اقتصادي و اجتماعي ايران است و ديگر اينكه اگر بخواهيم وضعيت توسعه يافتگي بانكداري الكترونيكی در ايران را در مقايسه با ساير ابعاد كشور خود بسنجيم، به نظر مي‌رسد كه بانكداري الكترونيكی جزو بخش‌هاي پيشرو در فرآيند توسعه يافتگي سرزمين ما ‌به‌شمار آيد.
    با توجه به اين دو نكته، بايد عرض كنم كه جهان پيشرو از حيث زمان دستيابي  و پرداختن به بانكداري الكترونيكی، از ما سال‌ها، بلكه چند دهه جلوتر است. آنان از دهه هفتم قرن بيستم با اين مقوله سروكار پيدا كردند و ما تقريبا از ابتداي قرن بيست و يكم آن را كم و بيش، جدي گرفتيم. آنان توليد كننده اين فناوري هستند و ما متاسفانه همچون عصر صنعت، باز هم مصرف كننده اين فناوري هستيم. آنان فرآيندهاي مديريتي، اداري، اقتصادي و ... خود را مطابق با مقتضيات اين فناوري باز تعريف كرده‌اند و ما فرآيندهاي عصر صنعت را با استفاده از ابزارالات و تجهيزات الكترونيكی، ماشيني كرده‌ايم. همچنين در حوزه زيرساخت‌ها وضعيت كاملا متفاوتي داريم. گرچه ضريب نفوذ اينترنت در جامعه ما طي ساليان اخير رشد  متوسطي داشته، اما پهناي باند و سرعت اينترنت با كشورهاي پيشرو قابل قياس نيست. آنان به پهناي باند اينترنت به مثابه مرز جغرافيايي و عامل پيش برنده توسعه و همچنين از جمله حقوق مسلم شهروندي مي‌نگرند ولی ما هنوز بدبينانه و مخاطره‌آميز به آن نگاه مي‌كنيم. ايران در جدول رتبه‌بندي جهان در خصوص اينترنت از آخر هشتم است و حدود 90 درصد از مردم ايران از دايال‌آپ (Dial up) كه سرعتي كمتر از 56 كيلوبیت در ثانیه دارد، استفاده مي‌كنند. در حالي‌كه مثلا كره‌جنوبي رتبه اول را در جهان دارد و سرعت اينترنت آن بالاي 13 مگابيت در ثانیه است. دنياي پيشرو در حوزه خدمات مخابراتي همراه، در حال گذار از نسل 3 به نسل 4 است، ولی ما هنوز با نسل 2 خدمات مخابراتي زندگي مي‌كنيم.

    از ساختارها که بگذریم، آیا نوع نگاه ما به مقوله بانکداری الکترونیکی با دنیا هماهنگ است؟
    ما در نسل بانکداری الکترونیکی و نوع خدمات با جهان پیش رو فاصله و تفاوت جدی داریم.
    به‌عنوان نمونه ATM كم كم در دنياي پيشرو جمع مي‌شود و سال انقضاي آن را 2020 اعلام كرده‌اند، ولی ما همچنان در حال گسترش آن هستيم و حتي در نگاه عموم ATM به نماد بانكداري الكترونيكی تبديل شده است. در دنيا عمده تراكنش‌ها در حوزه POS انجام مي‌شود (80 درصد Pos، 20 درصد ATM) اما در جامعه ما تقريبا برعكس است. درگاه‌هاي اينترنتي و بانكداري مجازي در دنياي پيشرو رفته رفته شيوه غالب بانكداري را يافته، ولي ما در اين زمینه هنوز در ابتداي راهيم. بانكداري همراه و بانكداري سيار بخش عظيمي از عمليات بانكي را در كشورهاي پيشرو به‌خود اختصاص داده است ولی ما هنوز اقدامات اندكي و ضريب نفوذ كمي در اين حوزه داريم.
    پول فيزيكي در كشورهاي پيشرو تقريبا منسوخ شده است و ميان مردم آن كشورها كمتر اسكناس دست به دست مي‌شود، كمتر مشاهده مي‌كنيد كه كسي با پول نقد خريد كند. اما وضعيت ما در اين خصوص اصلا شايسته نيست، ما هنوز در مورد قطعات كوچك‌تر و بزرگ‌تر اسكناس‌هاي رايج بحث مي‌كنيم و هرساله ميلياردها تومان هزينه چاپ، استهلاك و امحاي اسكناس مي‌پردازيم.
    به‌هرحال در مقايسه با كشورهاي پيشرو كاستي‌هاي زيادي داريم كه باید با بهره‌گيري از توانمندي‌هاي ملي آنها را برطرف كرد و شكاف ديجيتالي خود را كاهش دهيم. اگر بخواهيم مي‌شود. خواستن توانستن است.

    طي ساليان اخير ميزان توسعه بانكداري الكترونيكی را با چه شاخص‌هاي كمي و كيفي مي‌توان ارزيابي كرد؟
    سوال مناسبي است. وقتي فاصله‌ زياد خود را با كشورهاي پيشرو مرور مي‌كنيم شايد كمي نگراني ايجاد مي‌كند، ولي در مقايسه با چند سال گذشته مي‌بينيم رشد و پيشرفت مناسبي داشته‌ايم. از اين رو مي‌توانيم دو دسته شاخص‌هاي كيفي و كمي را با هم مورد ارزيابي قرار دهيم. از نظر كيفي تغييرات عمده‌اي را شاهد بوده‌ايم. مثلا ‌تا قبل از سال 86-1385 مردم و مسوولان، توسعه بانكداري الكترونيكی را يك نياز ضروري تلقي نمي‌كردند، در حالي‌كه امروز همه بر ضرورت آن تاكيد دارند. در آن سال‌ها بانكداري الكترونيكی جزو اولويت‌هاي مهم نظام بانكي كشور نبود، اما امروزه در شمار مهم‌ترين اولويت‌ها قرار گرفته است. رويكرد رسانه‌ها تا  قبل از سال 1385 به اين مقوله بسيار كمرنگ بود، ولي خوشبختانه در حال حاضر گرايش مطلوبي به ان ايجاد شده است.
    خلاصه اينكه نگرش مردم و مديران به بانكداري الكترونيكی تغيير عمده‌اي يافته، به‌گونه‌اي كه حل بسياري از مشكلات را در گرو توسعه بانكداري الكترونيكی مي‌دانند. امروز همه واقف شده‌اند كه حل بسياري از معضلات شهري مانند ترافيك، الودگي هوا، كيف‌قاپي و جرايمي مانند سرقت‌هاي مالي و همچنين ارتقاي بهداشت عمومي، رونق تجارت الكترونيكی و نظارت دقيق‌تر بر مناسبات مالي بدون توسعه بانكداري الكترونيكی ممكن نيست، به‌عنوان مثال امروزه دولت، مديران و مردم درك كرده‌اند كه اگر توسعه بانكداري الكترونيكی رخ نمي‌داد، پرداخت يارانه‌ها با اين حجم و سرعت امكان‌پذير نبود. از نظر کمی هم در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده است. به‌طور مثال تا پایان تیر 1386 تعداد 8 هزار و 400 خودپرداز در كشور نصب شده بود و چهار سال بعد، در پایان تیر ماه امسال  این رقم به 21 هزار و 500 خودپرداز افزایش یافته و تعداد پایانه‌های فروش از تیر ماه 1386 تا تير ماه امسال، از 238 هزار به حدود یک میلیون و 700 هزار پايانه رسيده است. در زمينه کارت‌های بانكي هم شاهد چنين رشدي هستيم و شمار كارت‌هاي صادره از 27 میلیون به 142 میلیون كارت افزايش پيدا كرده است. به این ترتیب هر ایرانی بالاي 18 سال، به‌طور متوسط بیش از دو کارت در اختیار
     دارد.
    اگر تراكنش‌ها را هم بررسي كنيم مي‌بينيم كه در تیر ماه 1386 تعداد 5 هزار و 700 تراکنش در هر خودپرداز صورت گرفته که در حال حاضر 10 هزار و 300 تراكنش رسیده است. همچنین در تیر ماه 1386 به‌طور متوسط در هر پایانه فروش هشت تراکنش انجام مي‌شد، در حالی که در تیر ماه 1390 اين رقم به بیش از 55 تراکنش براي هر پايانه رسیده است. از طرفی در سال 86 تنها 2 درصد كل تراکنش‌هاي غيرحضوري مشتريان در پایانه‌های فروشگاهی به‌انجام می‌رسيد و مابقی از طریق خودپردازها بود؛ اما الان این نسبت به 30 درصد برای پایانه‌های فروشگاهی و 70 درصد برای دستگاه‌های خودپرداز رسیده است.
    گرچه بر اساس استاندارد جهانی باید 80 درصد تراکنش‌ها روی پایانه‌های فروش انجام شود و 20 درصد از طریق خودپردازها. بنابراین وضعیت فعلی رشد بالايي را نشان مي‌دهد، ولی اين به آن معنا نیست که در زمینه بانکداری الکترونیکی به وضعیت مطلوبي رسیده‌ايم. بسیاری از موارد دیگر در این حوزه هست که باید به آنها پرداخته شود. از جمله اینکه نصب و استفاده از دستگاه خودپرداز به‌معنای استقرار بانکداری الکترونیکی نیست؛ بلکه باید ساير درگاه‌هاي الكترونيكی مدنظر و مراجعه مردم قرار گيرد. همچنين مقولاتي مانند كربنكينگ، امنيت، بانكداري همراه (موبايل پيمنت) و غیره از ضروريات بانكداري الكترونيكی و نيازمند توجه ويژه
     ‌ است.
    جايگاه آموزش  را در توسعه بانكداري الكترونيكی چه می‌دانید؟
    در عصر دانايي و فناوري اطلاعات، آموزش  كليد توسعه پايدار است و بي‌ترديد استقرار و توسعه بانكداري الكترونيكی بدون توجه به آموزش  ممكن نيست. عقب ماندگي از دستاوردهاي نوين بشري كه پيش از اين اشاره كردم، ضريب نفوذ بانكداري الكترونيكی كه هنوز بخش‌ها و اقشاري از جامعه را در برنگرفته است که محصول، فقر دانش و آموزش  است.

    به عنوان کسی که در زمینه آموزش  و فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیکی فعالیت می‌کنید چه گام‌هایی را برای توسعه فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیکی ضروری می‌دانید؟
    آموزش  و فرهنگ‌سازی را می‌توان در سه رده اصلی فرهنگ‌سازی، تحقیق و توسعه و آموزش دسته‌بندی کرد. در این دسته‌بندی، فرهنگ‌سازي به معنی تغيير باور و نگرش مديران و جامعه است.
    در زمینه تحقيق و توسعه (R & D) می‌توان گفت بانكداري الكترونيكی براي رسيدن به فرآيندهاي نوين و همچنين خلق ابزارها و راهكارهاي جديد به تحقيق و توسعه مبتني بر دستاوردهاي بشري و نيازهاي بومي نياز دارد و آموزش  نیز، آموزش  مديران، كاركنان و مشتريان را در بر می‌گیرد که بايد عرض كنم ما در هر سه مورد با كمبود و مشكلات جدي روبه‌روايم و اقداماتي هم كه صورت مي‌گيرد، متناسب با سرعت تغييرات و تحولات نيست. عموما مديران ما كمتر حاضرند براي اين‌گونه جنبه‌هاي بنيادين كه حكم نرم‌افزار دارند، هزينه كنند. اما از سويي براي واردات كالاها و تجهيزات نوين بانكي گوي سبقت را از هم مي‌رباييم. بايد اين رويكرد عوض شود.

    چرا در جامعه ما و بانك‌ها براي آموزش  كمتر هزينه مي‌شود؟
    اصولا در عرصه آموزش هر آنچه هزينه كنيم، سرمايه‌گذاري است. مشروط بر اينكه بدانيم با آموزش  صحيح و متناسب با نيازها، به چه بهره‌وري عظيمي دست مي‌يابيم و از چه خسارت‌هايي جلوگيري مي‌كنيم. «مايكل لوبوف» در كتاب خود به نام «بزرگ‌ترين اصل مديريت در دنيا» مطلب جالبي دارد و مي‌گويد: «براي رشد و پيشرفت سرمايه‌گذاري كنيد، سازمان‌هايي كه خلاقيت دارند در آموزش  مستمر سرمايه‌گذاري مي‌كنند. آموزش  ممكن است گران قيمت باشد، اما اگر شما فكر مي‌كنيد كه تعليم و تربيت گران است، هزينه ناداني را هم در نظر بگيريم.»
    واقعيت اين است كه در كشورهاي جهان سوم و از جمله كشور ما نگاه عميقي به بخش آموزش  نيست و بيشتر نگاه‌ها به ابزار و تجهيزات و سخت‌افزارها معطوف مي‌شود، از سوي ديگر كسي براي كوتاهي در امر آموزش  مورد مواخذه قرار نمي‌گيرد. همچنين سياست‌ها و راهبردهاي اين حوزه به فراخور اهميت آن، تدوين و تصويب نشده است. علاوه بر اين، در نظام بانكي ابزارها و قالب‌هاي آموزش فراگيري تعريف نشده است. نظام بانكي هنوز نشريه‌اي مكتوب كه بتواند همه مشتريان را پوشش دهد يا شبكه‌اي تلويزيوني كه اقشار مختلف را اگاه و آموزش  دهد، در اختيار ندارد و آنچه انجام مي‌شود گاه موازي‌كاري و يا پراكنده است.

    وظیفه مرکز فابا در این زمینه چیست؟
    برنامه‌هاي مفصلي در حوزه‌هاي مختلف علمي، پژوهشي، اطلاع‌رساني، فرهنگ‌سازي، آموزش، كارگاه‌هاي مهارتي، نشست‌هاي تخصصي، نشست‌هاي هم‌انديشي، برگزاري همايش‌ها، جشنواره‌ها و تورهاي علمي داخلي و خارجي تدارك ديده‌ايم. اما به‌دليل عدم تامين مالي نتوانستيم تاكنون همه اين برنامه‌ها را به ثمر برسانيم. اگر اجازه دهيد من سرفصل مهم‌ترين برنامه‌ها را عرض مي‌كنم و به بخشي هم كه توانسته‌ايم اجرا كنيم، اشاره مي‌كنم.
    در حوزه‌هاي علمي و پژوهشي يكي از برنامه‌ها حمايت از پايان‌نامه‌هاي دانشجويي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري بوده كه تاكنون از بيش از 20 پايان‌نامه حمايت كرده‌ايم، اكنون هم اين كار را از جنبه علمي ادامه مي‌دهيم، منتهي بودجه‌اي براي حمايت مالي نداريم. همچنين طي دو فراخوان مقاله بيش از 400 مقاله علمي و پژوهشي را از صاحبنظران دريافت كرده‌ايم.
    پيش‌بيني كرده‌ايم سالانه حداقل سه كتاب منتشر كنيم؛ يكي تاليف، يكي ترجمه و يكي هم مجموعه مقالات. چند جلد از اين كتاب‌ها اماده شده، ولي فقط يك جلد از آنها را موفق شده‌ايم منتشر كنيم.
    در حوزه اطلاع‌رساني برنامه ما اين است كه علاوه بر وب‌سايت مركز فابا، خبرگزاري بانكداري الكترونيكی  را راه‌اندازي كنيم. تاكنون صرفا توفيق داشته‌ايم كه وب‌سايت را فعال كنيم وبه‌دليل مشكلات مالي، امكان راه‌اندازي خبرگزاري بانكداري الكترونيكی  را پيدا نكرده‌ايم. البته نسخه جديد وب‌سايت را كه به‌زودي فعال مي‌شود، به‌گونه‌اي طراحي كرده‌ايم كه بتواند پايگاه خبري شايسته‌اي براي بانكداري الكترونيكی  باشد.
    در حوزه فرهنگ‌سازي سه نشريه را در برنامه گنجانده بوديم، يكي نشريه «بانكداري الكترونيكی» ويژه مديران و كارشناسان بانكي كه تاكنون 28 شماره آن را منتشر كرده‌ايم. دوم نشريه «مشتري الكترونيكی» ويژه مشتريان شبكه بانكي كه چهار شماره از آن منتشر شد؛ اما به‌دليل نداشتن امكانات از سال گذشته متوقف شده است و سوم نشريه «بانك الكترونيكی» ويژه كاركنان شبكه بانكي كه متاسفانه به همان دليل موفق به انتشار آن نشده‌ايم.
    در حوزه آموزش، كارگاه‌هاي آموزش گوناگوني هم براي مديران، هم براي كارشناسان و هم براي مشتريان تاكنون داير كرده‌ايم و اكنون نيز برنامه مفصلي را در حوزه‌هاي مختلف بانكداري الكترونيكی  طراحي كرده‌ايم و بنا داريم از ابتداي سال 1391 در مركز هر استان يك سمينار آموزش ي دو روزه براي بانكداران برگزار كنيم. همچنين هم اكنون اين امكان را فراهم كرده‌ايم كه اگر بانكي استادي در حوزه بانكداري الكترونيكی  بخواهد، مي‌توانيم در اختيار آنها بگذاريم تا آموزش  لازم را ارایه  كند.
    تاكنون ده‌ها نشست تخصصي با مديران و كارشناسان شبكه بانكي برگزار كرده‌ايم و همچنان اين نشست‌ها را تداوم خواهيم بخشيد.
    همچنین نشست‌هاي هم‌انديشي در هرماه در مركز فابا برگزار مي‌شود که اين نشست‌ها نقش كانون تصميم‌سازي را ايفا مي‌كنند و نتايج اين نشست‌ها را در اختيار مديران تصميم‌گير شبكه بانكي قرار مي‌دهيم. به‌عنوان نمونه مجموعه مديران شركت‌هاي پرداخت الكترونيكی  از سال گذشته با دبيري مركز فابا هرماه دور هم جمع مي‌شوند و كاستي‌هاي اين صنعت و حوزه را بررسي مي‌كنند و اقدامات جمعي شايسته‌اي هم تاكنون داشته‌اند.
    در بخش همايش‌ها، سالانه يك همايش بانكداري الكترونيكی را پيش‌بيني كرده بوديم كه در سال 1387 اولين همايش را با راه‌اندازي ويدیو كنفرانس در حضور مديران ارشد نظام بانكي در تهران و مديران استاني در مراكز استان‌ها برگزار كرديم. ضمن اينكه در طول سال از حيث علمي و اطلاع‌رساني نيز از همايش‌هاي مختلف حمايت كرده‌ايم.
    جشنواره برترين‌هاي بانكداري الكترونيكی  نيز جزو برنامه‌هاي مصوب مركز فاباست كه اميدواريم تا پايان امسال يا در سال 1391 مقدمات برگزاري اولين جشنواره را با كمك بانك‌ها و شركت‌هاي فعال در اين حوزه فراهم كنيم.
    يكي ديگر از برنامه‌هاي ما برگزاري تورهاي علمي است. بنا داريم در همايش‌ها و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و همچنين بازديد از بانك‌هاي پيشرو خارجي با حضور مديران بانكي، حضور چشمگيري داشته باشيم تا از اين طريق ضمن ارایه  دستاوردهاي نوين بانكي خود، از تجربيات آنان براي پيشرفت بانكداري الكترونيكی  بهره بگيريم. اقدامات لازم و اوليه براي اين كار مهم تدارك ديده شده است.
    همچنين مركز فابا به‌عنوان عضو شوراي راهبري بانكداري الكترونيكی  (متشكل از تمامی بانك‌هاي دولتي و خصوصي) از سال 1386 حضور فعالي داشته و در تمامی جلسات اين شورا و تصميمات آن و همچنين كارگروه‌هاي جانبي آن، فعالانه شركت كرده است.

    با گذشت چهار سال از عمر مركز فابا چند درصد مردم از آموزش‌‌هاي فابا بهره‌مند شده‌اند؟
    با آنكه در برنامه‌هاي آموزشی مركز فابا سه دسته مخاطب تعريف شده است، يكي مديران بانك‌ها، دوم كاركنان بانك‌ها و سوم مشتريان، ولي عموم برنامه‌هاي ما تاكنون معطوف به درون شبكه بانكي بوده است. در واقع به‌دليلي كه اشاره كردم، نتوانسته‌ايم مشتريان را به‌طور گسترده پوشش بدهيم. لازمه اين امر علاوه بر تامين منابع براي چنين كار عظيمي، هماهنگي ميان بانك‌ها و ساير دستگاه‌هاست. به‌عنوان نمونه اگر ميان بانك‌ها يك همگرايي ايجاد شود و شعبه‌ها به مثابه رسانه ديده شوند و به‌صورت متمركز و از طريق LCD‌هاي نصب شده در هر شعبه، اطلاعات و آموزش ‌هاي لازم ارایه  شود، طبيعي است كه بخش عظيمي از مردم كه روزانه به حدود 20 هزار شعبه مراجعه مي‌كنند، تحت آموزش  قرار مي‌گيرند. همچنين براي توسعه ضريب نفوذ آموزش  به رسانه‌هاي ديداري و شنيداري نياز داريم و لازمه اين امر همراهي رسانه ملي است، مشروط بر اينكه اين موضوع را نياز ملي ببينند. در حالي‌كه تصور آنها اين است كه چون اسم بانك جزیي از بانكداري الكترونيكی  است، پس بايد براي هر دقيقه برنامه، ميليون‌ها تومان اخذ شود. درست است كه با توسعه بانكداري الكترونيكی، بانك‌ها نيز منتفع مي‌شوند ولي مگر كاهش تردد، ترافيك، الودگي هوا، سوخت و انرژي، كاهش سرقت و جعل، كاهش هزينه دستگاه‌هاي خدماتي، انتظامي، قضايي و همچنين افزايش بهره‌وري ملي، بهداشت عمومي، رونق اقتصادي و تجارت الكترونيكی و ... مقولاتي ملي و همگاني نيست؟ آيا هزينه چنين مقولات ملي را لزوما بايد بانك‌ها بپردازند؟ آيا صداوسيما براي توسعه ملي رسالتي ندارد؟ در صداوسيما برنامه آشپزي به وفور يافت مي‌شود. چه خوب است آموزش  بانكداري الكترونيكی  را نيز پخش كنند. در هرحال امروزه در مركز فابا، تمامی متون، شيوه‌ها و مباحث مرتبط با آموزش اقشار مختلف وجود دارد، مشروط بر اينكه منابع مالي و ابزارهاي آن در اختيار اين مركز قرار
    گيرد.
    با نگاه به نحوه گسترش بانكداري الكترونيكی  ميان مردم، بيشتر شاهد اين هستيم كه بانك‌ها گاهي براي جا انداختن خدمتي به ابزار اجبار متوسل مي‌شوند مثل قبول نكردن پرداخت قبوض و روي آوردن مردم به پرداخت موبايلي، تلفنبانك و غيره، اين روند گسترش بدون اخذ دانش كافي چه تبعاتي دارد و آيا اصولا اين روش منطقي است؟
    در اين زمینه ديدگاه‌هاي مختلفي وجود دارد. برخي الزام را مناسب‌ترين شيوه براي بسط بانكداري الكترونيكی  مي‌دانند و عده‌اي معتقدند صرفا با تشويق و فرهنگ‌سازي  مردم را مجاب كنيم كه امور بانكي خود را از راه خدمات الكترونيكی انجام دهند. راه سومي نيز وجود دارد و آن اينكه ما با ارایه  هر خدمت الكترونيكی باید ابتدا شيوه تشويق و فرهنگ‌سازي را براي مدتي در پيش بگيريم و آن‌گاه كه دانش و شناخت نسبت به آن خدمت خاص بسط يافت، الزام ايجاد كنيم. از نگاه ما راهكار سوم منطقي‌تر به نظر مي‌رسد. تجربه‌ هم همين را مي‌گويد نمونه آن را در كاري مثل دريافت يارانه‌هاي نقدي، ثبت نام كنكور و غیره شاهد بوده‌ايم.

    بيشتر مردم در استفاده از خدمات بانكداري الكترونيكی  به نوعي سردرگم هستند، اينجاست كه حضور مركز فابا بسيار احساس مي‌شود، اما متاسفانه كاربران كمتر با شما آشنا هستند، چرا؟
    پاسخ اين موضوع را تقريبا در سوالات پيش عرض كردم. ما به‌دليل تنگناها و نداشتن امكانات هنوز نتوانسته‌ايم اقشار مختلف را تحت آموزش قرار دهيم. لازمه اين امر داشتن ابزارها و امكانات در سطح ملي است. اميدواريم با برخي پروژه‌هاي آموزشي كه تدارك ديده‌ايم و با حمايت شبكه بانكي و رسانه ملي بتوانيم به مردم خدمات لازم را ارایه كنيم. رئوس برخي از اين پروژ‌ه‌هاي تدارك ديده شده عبارتند از: راه‌اندازي وب سايت آموزشي، انتشار هفته‌نامه يا نشريه‌اي سراسري، پروژه بهره‌گيري از همه امكانات شعب بانك‌ها به‌صورت متمركز كه نامش را «شعبه، رسانه» گذاشته‌ايم و همچنين راه‌اندازي يك شبكه تلويزيوني كابلي يا اينترنتي. اگر اين برنامه‌ها را اجرايي كنيم، آن‌گاه شرمنده مردم نخواهيم بود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :