آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 3376
تاریخ انتشار : 29 آبان 1390 1:13
تعداد بازدید : 1200

امکانات ویژه گوگلی برای طرفداران موسیقی

گوگل بعد از ماه ها در انتظار گذاشتن کاربران و گسترش شایعات مختلف، سرویس موسیقی اش را معرفی کرد. حدود شش ماه پیش بود که گوگل از سرویس موسیقی خود پرده برداری و اعلام کرد که فضای ابری رایگانی را برای ذخیره 20 هزار آهنگ در اختیار کاربران آمریکایی خواهد گذاشت. این شرکت همان موقع اعلام کرد که تا چند ماه دیگر سرویس بتا (Music Beta by Google) شروع به کار خواهد کرد که تا هفته پیش این امر محقق نشد. اما روز چهارشنبه گوگل در کنفرانس خبری از فروشگاه موسیقی آنلاین خود رونمایی کرد. در برنامه افتتاحیه این سرویس که در استودیوی هالیوود در کالیفرنیا برگزار شد، ستارگان موسيقی و سينما شرکت کردند و حتی گروه های موسيقی مارون 5، باستا رايمز و دريک روی صحنه رفتند تا به معرفی این کتابخانه عظیمی با محتوای 8 میلیون قطعه آهنگ قابل دانلود که به زودی تعداد آن به 13 میلیون خواهد رسید، بپردازند.

گزارش: نسترن صائبی
منابع: لس‌آنجلس تایمز و CNet

جیمی روزنبرگ، مدیر محتوا و استراتژی دیجیتال گوگل در این برنامه گفت: گوگل موزیک هم‌اکنون برای کسب‌وکارها افتتاح می‌شود. وی افزود: گوگل بعد از یک سال تلاش برای راه‌اندازی این سرویس و همچنین مشارکت با شرکت‌های بزرگ موسیقی همانند یونیورسال، EMI، سونی موزیک و مرلین توانست این فروشگاه آنلاین را برای کاربران ارایه دهد. به گفته وی، گوگل فعلا از مشارکت گروه موسیقی وارنر بی نصیب مانده، زیرا هنوز مدیران دو شرکت نتوانسته‌اند بر سر قیمت با هم کنار آیند. وارنر برای همکاری با گوگل پیشنهاد 20 درصد از کل درآمد حاصل از فروش موسیقی را داده است. پتريک ساليون از کارکنان پرسابقه صنعت موسيقی آمريکا که به مديريت سايت گوگل موزيک برگزيده شده است، نیز گفت: فکر می‌کنم اين سايت به کاربران اجازه می‌دهد فرصت‌ها و گزينه‌های بيشتری داشته باشند. ۲۰۰ ميليون کاربر تلفن آندرویيد به فروشگاه موسيقی جديدی دسترسی پيدا خواهند کرد. اين امر منجر به رقابت جدی می‌شود که بسیار هيجان‌انگيز است و گزينه‌های بيشتری را به کاربران برای انتخاب فروشگاه موسیقی ارایه می‌دهد.
گوگل موزیک؛ رقیبی برای اپل و آمازون
در واقع، موفقیت فروشگاه آنلاین اپل یعنی آی‌تیونز و استقبال کاربران از آن باعث شده که گوگل نیز به فکر راه‌اندازی این فروشگاه بیفتد. اما هدف از گوگل فقط رقابت با اپل نیست، بلکه قصد دارد با این کار از سلطه آمازون بر فروش موسیقی آنلاین نیز کم کند. گوگل قصد دارد همانند اپل، قیمت آهنگ‌ها را از 99 سنت برای هر قطعه و 10 دلار برای یک آلبوم آغاز کند. اما کاری که گوگل برای متمایز کردن فروشگاه آنلاینش از آمازون و اپل انجام داده این است که کاربران این سایت برخلاف دو سایت دیگر می‌توانند موسیقی‌های خریداری شده‌شان را با دوستان‌شان به اشتراک بگذارند و علاوه بر این، می‌توانند قبل از خرید موسیقی یا آلبوم مورد علاقه‌شان، یک بار به آن گوش دهند. این در حالی است که سایت‌های آمازون و آی‌تیونز فقط حق گوش دادن به 30 ثانیه از هر آهنگ را به کاربران می‌دهند. گوگل همچنین اعلام کرده تا مدت نامعلومی کاربران گوگل موزيک می‌توانند روزی يک ترانه رايگان دانلود کنند. شرکت اپل چندی پيش اعلام کرد سرويس جديدی را به نام مچ‌لاکر ارایه خواهد کرد که کاربران را قادر می‌سازد با پرداخت سالانه ۲۵ دلار، ۲۵ هزار ترانه دانلود کنند. آي‌تیونز در حال حاضر فروشگاه موسيقی اول در جهان است و گوگل موزيک برای موفقيت در اين بازار با رقيبی جدی مواجه است.

مزایای گوگل موزیک برای کاربران تلفن‌های مبتنی بر آندرویید
کاربران تلفن‌های هوشمند مبتنی بر آندرویيد و مشترکان T-Mobile در آمریکا می‌توانند به طور مستقیم از طريق تلفن خود به قطعات موسيقی که در سايت گوگل موزيک ذخيره کرده‌اند، گوش کنند. این کاربران می‌توانند بدون پرداخت هزینه و ارایه اطلاعات، موسیقی مورد نظرشان را خریداری کنند. هزینه دانلود موسیقی آنها روی قبض موبایل‌شان خواهد آمد. مدیران گوگل با اطلاع از اینکه هم‌اکنون 200 میلیون کاربر تلفن همراه مبتنی بر آندرویید در آمریکا وجود دارد، دست به این ابتکار زده‌اند. خبر مهم دیگری که همزمان با راه‌اندازی گوگل موزیک اعلام شد، امکان برگزیدن تعدادی از ترانه‌ها و آلبوم‌های مورد نظر از بایگانی مجازی موسیقی هر فرد و انتقال آن به دستگاه‌های مجهز به آندرویید برای شنیدن آنها بدون ارتباط با اینترنت است. البته گوگل هنوز اعلام نکرده که کاربران چه تعداد ترانه یا آلبوم موسیقی را می‌توانند به این شکل به دستگاه‌های مجهز به آندرویید منتقل کنند. در واقع با این ویژگی کاربران می‌توانند انتخاب کنند که کدام موزیک‌ها برای حالت آفلاین ذخیره شوند. به این ترتیب که موزیک‌های مورد علاقه‌شان را Pin می‌کنند و در حالت آفلاین به آنها گوش می‌دهند. گوگل در مورد امکان استفاده از این ابزار جدید از طریق آیفون و آی‌پد خبری نداده، ولی اعلام کرده که مشتریان می‌توانند از این سرویس جدید در کامپیوترهای مجهز به ویندوز، مکینتاش یا لینوکس استفاده کنند.

گوگل موزیک و شبکه‌های اجتماعی
ابزار گوگل موزیک با رسانه‌های اجتماعی پرطرفدار نیز قابل انطباق است و کاربران این شبکه‌های اجتماعی می‌توانند موسیقی مورد نظر را با دوستان خود در شبکه‌های گوگل پلاس یا توییتر به اشتراک بگذارند، اما به نظر می‌رسد که گوگل نخواسته فیس‌بوک، رقیب خود در شبکه اجتماعی را در این زمینه شریک کند.

ویژگی خاص گوگل موزیک
گوگل موزیک قابلیت دیگری به نام Artist HUB دارد. با وجود این قابلیت، خواننده‌ها می‌توانند موزیک‌های خود را در صفحه‌ای در این سرویس درج کنند و اطلاعات و توضیحات و قیمت موزیک‌های‌شان را تغییر دهند. یک خواننده می‌تواند فقط با پرداخت 25 دلار صفحه‌ای را در این سایت ایجاد کند و به فروش موزیک‌هایش به عموم بپردازد. در این صورت 70 درصد پول فروش هر آهنگ به خواننده تعلق می‌گیرد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که این سرویس ابزار مفیدی برای هنرمندان جدید باشد و می‌تواند به عنوان سکوی پرتاب آنها به سوی موفقیت عمل کند؛ البته به شرطی که هنرمندان نیز کارهای قابل رقابت و جذابی را ارایه دهند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :