گفتوگوی فناوران با مدیرعامل شرکت سپهرنت ایرانیان
بانک های ایرانی را پابه پای رشد فناوری پیش می بریم
برخی شرکت های فعال در زمینه ارایه دستاوردهای نوین فناوری اطلاعات نتیجه تلاش خود را در اختیار بانک ها قرار می دهند که از ماحصل این تعامل بانک ها می توانند خدمات به روزی در زمینه بانکداری الکترونیکی ارایه دهند. شرکت سپهر نت ایرانیان یکی از این شرکت هاست که با بومی سازی نرم افزار جامع بانکی SAB فرانسه امکانات جدیدی را ارایه داده است. به این بهانه با فریبرز رحمانی، مدیرعامل این شرکت گفت وگو انجام داده ایم که در ادامه می آید.
شرکت سپهرنت ایرانیان با چه هدفی به عرصه بانکداری الکترونیکی وارد شد؟
شرکت سپهرنت ایرانیان با هدف ارایه نسل جدیدی از راهکارهای بانکداری الکترونیکی و خدمات حرفهای به بانکها و موسسات مالی در سال 1387 تاسیس شد. تیم مدیریت این شرکت از افراد با سابقه در زمینه پیاده سازی و مدیریت پروژههای بزرگ بانکی تشکیل شده و تیم فنی این شرکت نیز متشکل از کارشناسان با تجربه در زمینه فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیکی هستند همچنین مشاوران با سابقه بانکی در زمینههای مرتبط، تیم فنی را پشتیبانی و در ارایه راهکارهای بانکی و روشهای بهینه به مشتریان، شرکت را در پروژهها یاری میکنند. در حال حاضر شرکت سپهرنت ایرانیان نماینده انحصاری و رسمی شرکت Sab فرانسه در منطقه خلیج فارس و در زمینه سیستم جامع بانکی (Core Banking) و همچنین نماینده رسمی و انحصاری شرکت Clear2Pay بلژیک در زمینه نرم افزارهای پرداخت الکترونیکی و مدیریت خدمات کارت و سوییچ بانکی در ایران است.
در خصوص حوزههای فعالیت و همکاری شرکت با بانکها بیشتر توضیح دهید؟
فعالیتهای شرکت به دو بخش اصلی تقسیم میشود؛ ارایه راهکارهای نرم افزاری و همچنین ارایه خدمات حرفهای به بانکها و موسسات مالی. برای سیستمهای بزرگ ترجیح ما این است که راهکارهای نرم افزاری ارایه شده توسط شرکتهای بین المللی که آزمایش خود را در بازار جهانی پس دادهاند، بررسی و ارزیابی کرده و در صورتی که از نظر عملیاتی و امکان بومی سازی و همچنین قیمت مناسب باشند به بازار ارایه کنیم. برخی از این راهکارها سیستم جامع بانکی (Core Banking System)، سیستم مدیریت خدمات کارت و سوییچ (Switch & Card Management) و راهکارهای مرتبط با کارت هوشمند (Smart Cards Solutions ) هستند.
ارایه خدمات حرفهای به سیستمهای کوچکتر بانکی نیز توسط تیم برنامه نویسی شرکت، طراحی و توسعه مییابد. برخی از این خدمات شامل مدیریت پروژهها، پیادهسازی و بومیسازی نرمافزارهای بانکی، مشاوره حرفهای، تولید و توسعه برنامههای کاربردی، برنامه نویسی تخصصی برای ترمینالهای پرداخت الکترونیکی، مستند سازی و آموزش است.
سیستم جامع بانکی (Core Banking) شرکت در ارتقای خدمات بانکها چه نقشی دارد؟
سیستم جامع بانکی شرکت سپهرنت ایرانیان محصول شرکت Sab فرانسه است. نرمافزارATSAB یک نرم افزار جامع بانکی مشتری مدار و متمرکز و Real timeاست که به شکل کاملا یکپارچه نیازهای تجاری و فنی بانک را پوشش میدهد. این نرم افزار شامل بیش از 300 سرویس و حدود 30 ماژول عملیاتی است که بانک را از نظر تمامی عملیات تجاری خود بی نیاز میکند. تمامی ماژولها روی یک سکوی نرم افزاری واحد یکپارچه شده و از یک پایگاه داده واحد استفاده میکنند. توانمندی پارامتریک بودن این نرم افزار موجب شده تا تمامی نیازهای بانک در زمان درخواست و همچنین دستورالعملهای جدید بانک مرکزی در اسرع وقت در سیستم قابل تعریف و پیادهسازی باشد.
نرمافزار SAB در حال حاضر بومیسازی شده و آماده استفاده است؟
این نرم افزار طی یک پروژه 20 ماهه که از آذر ماه 1388شروع شد به کمک شرکت Sab فرانسه و سپهرنت ایرانیان و تیم موسسه مالی و اعتباری کارسازان آینده بر اساس قوانین بانکداری اسلامی و قوانین بانک مرکزی بومی سازی و فارسی سازی شده و هم اکنون در موسسه مذکور عملیاتی است. انتقال اطلاعات سیستم قبلی به طور کامل به سیستم جدید انجام شده و برای اولین بار در ایران اطلاعات کامل تسهیلات پرداختی به همراه معوقات و اسناد حسابداری مربوطه نیز به سیستم جدید انتقال یافته است. در حال حاضر تعدادی از شعب موسسه کارسازان در حال استفاده از این نرم افزار هستند و به زودی کل شعب تهران و استان البرز زیر بار خواهد رفت.
چه محصولاتی از این نرم افزار در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته و آماده بهره برداری است ؟
از جمله محصولاتی که در این سیستم بومی سازی شده و هم اکنون چند شعبه پایلوت موسسه اعتباری کارسازان در حال استفاده از آن هستند
میتوان تعریف انواع مشتریان و حسابها به شکل متمرکز، انواع حسابهای قرض الحسنه پس انداز و جاری، مدیریت دسته چک،سپرده کوتاه مدت عادی، انواع سپرده کوتاه مدت ویژه، انواع سپرده بلند مدت در قالب قراردادها، انواع اعتبارات در قالب عقود اسلامی مانند تسهیلات قرض الحسنه، فروش اقساطی، مضاربه، مشارکت مدنی وغیره، حساب تعاون و حساب وجوه اداره شده، انواع محاسبات سود سپرده بر اساس تقویم هجری شمسی، حسابداری متمرکز بر اساس چارت بانک مرکزی، بانکداری اینترنتی، امضای دیجیتالی، انواع گزارشهای شعبه، دفتر مرکزی و گزارشهای بانک مرکزی را نام برد البته ماژولهای ارزی این سیستم نیز به زودی راهاندازی خواهد شد.
در مواجهه مساله تحریم چه تدابیری اندیشیدهاید. در واقع اگر دچار تحریم از طرف شرکت فروشنده شدید راهکارتان برای پشتیبانی چیست؟
چون در این مورد تجربه قبلی داشتیم، بنابراین موارد مربوط به تحریم را خیلی جدی گرفتیم. شرکت Sab دفاتر زیادی برای پشتیبانی در کشورهای مختلف دارد که یکی از آنها دفتر بیروت با 150 نفر پرسنل فنی است. این دفتر برای قراردادهای ایران به عنوان پشتیبان معرفی می شود و به عنوان یک شرکت مستقل تحت نام Sab مدیترانه است. از طرفی ما برای محکم کاری و آسوده شدن خیال مشتریان سورس کد سیستم را در شرکت سپهرنت نگهداری میکنیم. همان طور که میدانید تقریبا هیچ شرکت خارجی تا این لحظه این کار را نکرده است. ولی این مورد یکی از شروط ما برای همکاری با Sab فرانسه بود. به زودی با داشتن مشتریان دیگر در ایران نسخه ویژه ای از نرم افزار که با تمامی قوانین بانکداری اسلامی ایران مطابقت خواهد داشت تهیه و توسط شرکت سپهرنت پشتیبانی خواهد شد.
سیستم مدیریت خدمات کارت و سوییچ شرکت سپهرنت چیست و چه امکاناتی دارد؟
سیستم خدمات کارت و سوییچ بانکی شرکت سپهرنت ایرانیان محصول شرکت Clear2Pay بلژیک به نام LPAY است. زیر ساخت باز این راهکار برای پرداخت الکترونیکی بر اساس معماری SOA شرکت Clear2Pay تحت عنوان
( OPF(Open Payment Framework امکان استفاده از انواع نرم افزارهای مرتبط با پرداخت الکترونیکی را به شکل کاملا یکپارچه روی یک چارچوب باز میدهد. نرم افزار(OCS (Open Card Switch و بسته نرم افزاری LPAY مجموعه کاملی از نرم افزارهای با قابلیتهای متنوع در زمینه مدیریت خدمات کارت و سوییچ هستند.
این سیستم چه کمکی به بانکداری الکترونیکی میکند؟
خدماتی که توسط این سیستم ارایه میشود شامل مدیریت و پردازش پرداختهای الکترونیکی و تراکنشهای انواع کارتهای بانکی، مدیریت عملیات خودپردازها (ATM)، مدیریت پایانههای فروشگاهی(POS)، مدیریت انواع کارتهای بانکی، مدیریت قراردادهای دارندگان کارت، مدیریت دارندگان کارت، تسويهحساب وحسابداري چندارزي، مرکزخدمات پذيرندگان، مديريت ارتباط باپذيرندگان، مديريت و پردازش مغايرتها، تسويهحساب تبادلات، سوییچ بین بانکی و مديريت جلوگیری از کلاهبرداري و تقلب است.
سوییچ LPAYنسبت به سوییچهای دیگری که فعال هستند چه مزیتی دارد؟
خوب البته سوییچهای دیگری هم در ایران فعالیت دارند که برخی در داخل کشور پیاده سازی شده و برخی خارجی هستند که همگی نقاط قوت و ضعف دارند، اما این سوییچ که از مدرنترین سوییچهای کنونی اروپاست با معماری منحصر به فردی توانایی پردازش حجم زیادی از تراکنشها را در ثانیه امکان پذیر میکند. TPS این سیستم حدود 1700 است یعنی در هر ثانیه امکان پردازش 1700 تراکنش پرداخت وجود دارد .سکوی نرم افزاری مبتنی بر J2EE و Java این نرم افزار را از نظر تکنولوژی در مقام بالاتری از رقبا قرارداده و موجب انعطاف پذیری در ارایه محصولات و خدمات متنوع شده است. از طرفی SDK بسیار توانای این سیستم،امکان انجام انواع تغییرات در لایههای مختلف را به استفاده کننده داده و برقراری ارتباط با هر سیستم جانبی دیگر با هر پروتکل ارتباطی مورد نظر را به راحتی میسر میسازد. در واقع این سیستم با ابزارهای قابل ارایه، بانک را تا حدود زیادی از وابستگی به شرکت فروشنده برای پشتیبانیهای آتی مستقل میکند.
نرم افزار LPAY هم بومی شده است؟
با سرمایه گذاری که توسط شرکت سپهرنت و شرکت Clear2Pay انجام شده درحال آماده کردن سیستم هستیم که تست شبکه شتاب و شبکه میزان را شروع کردهایم و پس از آن موارد مربوط به فارسی سازی را دنبال خواهیم کرد.
با بانک و یا موسسه مالی برای به کارگیری این سوییچ مذاکره کردهاید؟
بله در حال حاضر با چند بانک خصوصی و موسسه مالی مذاکره شده که در برخی از آنها این سوییچ جزو انتخابهای اول است. تستهای زیادی هم توسط کارشناسان این بانکها روی سیستم انجام شده و مورد تایید قرارگرفته است.
سپهرنت چه دستاوردهای دیگری در راه دارد؟
محصولات نرمافزاری دیگری در شرکت سپهرنت توسط کارشناسان این شرکت در حال آماده سازی است که به زودی به بازار ارایه میشود از جمله نرمافزار کیوسک بانکی، رسید الکترونیکی برای شارژ موبایل روی POS و چند نرمافزار دیگر.