محمد ثروتی، مجری الکامپ شانزدهم:
مسوولان جلوی ضرر الکامپ را بگیرند
الکامپ باز هم نزدیک می شود و جنجال و حاشیه همچنان همراه با این نمایشگاه سالانه فناوری اطلاعات است.
فناوران از این شماره قصد دارد در بخش تا الکامپ به" اطلاعرسانی در مورد نسخه هفدهم این نمایشگاه بپردازد. نخستین مطلب بخش" تا الکامپ راه به گفتوگو با محمد ثروتی، مدیر اجرایی الکامپ شانزدهم اختصاص دادهایم و طبیعی است که در شمارههای آینده سراغ مدیران الکامپ هفدهم هم میرویم.
آقای ثروتی از نمایشگاه الکامپ هفدهم چه خبرهایی دارید و سازمان در این زمینه چه رویکردی دارد؟
همانگونه که اطلاع دارید شرکت نمایشگاههای تهران و سازمان توسعه تجارت خلف وعدههای زیادی کردند و تقریبا هیچکدام از وعدههای داده شده را عملی نکردند. مجوز صادر شده را هم بدون هماهنگی و اطلاع قبلی به شرکت دیگری واگذار کردند؛ شرکتی که تجربه زیادی در این زمینه ندارد.
حتی شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در یک اقدام تعجببرانگیز به نامه و تقاضای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر حل این ماجرا به نفع آحاد صنف توجهی نشان نداد و تمهیدی در این زمینه نیندیشید. مشخص است که نگاهشان به بخش خصوصی چیست.
در این گیر و دار شرکت نمایشگاهها با شرکتی که گویا خصوصی است در حال انجام ثبتنام برای نمایشگاه هفدهم هستند.
ولی ما در سازمان به دلیل اینکه حسن نیت خود را نشان دهیم رسما تحریم نکردیم و مشارکت در نمایشگاه را به تصمیم شرکتهای خصوصی واگذار کردیم.
اطلاعی از میزان استقبال شرکتها دارید؟
متاسفانه بهرغم اینکه ما در سال گذشته بسیار شفاف عمل کردیم و در لحظه لحظه از فرآیند الکامپ شانزدهم اطلاعرسانی گسترده و خوبی داشتیم، امسال مدیران شرکت نمایشگاهها و شرکت مجری به دلایل نامشخص سعی بر عدم اطلاع رسانی دارند و ترجیح دادهاند بی حضور خبرنگاران و رسانهها کار خود را پیش ببرند.
دقت کنید که امسال این نمایشگاه حتی یک سایت هم ندارد. یعنی یا توانش را ندارد یا علاقهای به آن ندارد و یا به هر دلیلی ترجیح دادهاند در خفا اقدام کنند.
اما اطلاعی که ما داریم این است که بسیاری از شرکتهای بزرگ از حضور در نمایشگاه امسال و مشارکت نکردهاند.
فکر میکنید دلیل اصلی حضور نیافتن شرکتها چیست؟
در تماسی که شرکتها با سازمان داشتهاند عدم برگزاری نمایشگاه توسط سازمان، همچنین زمان نامناسب آن در ماه محرم و عدم اطلاعرسانی و شفافیت کافی در این زمینه را باعث کاهش مشارکت اعلام کردهاند؛ حق هم دارند.
ضمن اینکه شرکتها در تماسهایی که داشتهاند رغبتشان بیشتر مشارکت در نمایشگاههای تخصصی است.
از قیمتها خبری دارید؟
نرخ ثبت نام در بخش ارزی امسال نسبت به سال گذشته حداقل 45 درصد افزایش قیمت دارد. شرکتها امسال باید حداقل به ازای هر متر مربع ارزی در حدود 475 هزار تومان بپردازند در حالی که سال گذشته این مبلغ حدود 325 هزار تومان بود. ضمن این داستان شبههناک ارزی و ریالی و نحوه محاسبه و ارزیابی آن هم کماکان به قوت خود باقی است.
نظام صنفی رایانهای پیگیریهای دیگری در این زمینه انجام داده است؟
منتظر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم. امیدواریم آقایان درک درستی از تصمیم ناسنجیدهای که گرفتهاند، داشته باشند و جلوی ضرر را از هرکجا که توانستند بگیرند. امیدواریم اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران هم مشابه موضوع واگذاری مجوز نمایشگاه مبلمان به یک شرکت خصوصی، برای الکامپ هم عکسالعملی داشته باشند.ما تلاش زیادی در این زمینه داشتهایم. پیگیریهای مختلفی هم از سوی نهادهای حاکمیتی و نظارتی کردهایم، امیدواریم به نتیجه برسد و برای صنف خیر باشد.