آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 249292
تاریخ انتشار : 13 آبان 1397 11:13
تعداد بازدید : 1553

کسب و کارمان را نخود هر شبکه اجتماعی نکنیم

+ واسه حضور توی فضای مجازی چیکار کردی؟ - سعی کردم بیشتر وارد حوزه سوشال مارکتینگ بشم + چه خوب، شبکه‎های اجتماعی پتانسیل خیلی خوبی دارن، توی خود سوشال مارکتینگ چیکار کردی؟ - خب معلومه دیگه...، توی همه شبکه‎های اجتماعی یه اکانت فعال کردم و موقعی که یه محتوا آماده می کنم توی همه اونها به اشتراک می ذارم. بعد از شنیدن این جواب بود که من جامه دریده و نعره زنان سر به بیابان گذاشتم! کمی فکر کنید، فکر کنید، باز هم فکر کنید، کسانی که برای یک کسب و کار در همه شبکه‎های اجتماعی شروع به فعالیت می‎کنند دقیقا همان افرادی هستند که وقتی می خواهند برای استارت‎آپ خود بیزینس مدل بنویسند، در قسمت مشتریان می نویسند: همه مردم! حتی استیو جابز هم به خودش اجازه نداد تا همه مردم را مشتریان هدف قرار دهد. ولی ما ایرانی هستیم و ما می‎توانیم! شاید باورتان نشود، ولی بدانید و آگاه باشید که اصلا لزومی ندارد که در همه شبکه‎های اجتماعی برای کسب و کارتان یک اکانت داشته باشید. با توجه به احترامی که برای همه کسب و کارها قائل هستم، ولی چند مثال میزنم: چرا باید یک شغل قصابی در اینستاگرام فعالیت داشته باشد؟ چرا باید یک سوپر مارکت آنلاین در لینکدین فعالیت داشته باشد؟ چرا باید یک استارت‎آپ خدماتی منزل در پینترست فعالیت داشته باشد؟ اگر بخواهیم اصولی نظر دهیم، فعالیت در شبکه‎های اجتماعی با 2 هدف می تواند انجام شود.
undefined
مجید امانی
مدیر شتاب هاست و مشاور دیجیتال مارکتینگ

 هدف اول، ارتباط مستقیم با کاربران
این هدف عمومی‎ترین هدف کسب و کارها از عضویت در شبکه‎های اجتماعی است. کسب و کارها برای ارتباط بیشتر با مشتریان و جذب مشتریان بیشتر در شبکه‎های اجتماعی شروع به فعالیت می‎کنند. با توجه به اینکه مشتریان هدف ما چه کسانی هستند و علاقه‎مند به فعالیت در چه نوع شبکه‎های اجتماعی هستند، باید صفحات مجازی خود را ایجاد کنیم. اکثر کسب و کارها با هدف اول، شروع به فعالیت در تمام شبکه‎ها می‎کنند.

 هدف دوم، تاثیر در بهینه سازی
این هدف یک هدف تخصصی است، یکی از عوامل تاثیرگذار در بهینه‎سازی سایت برای موتورهای جستجو، لینک کاربر از شبکه‎های اجتماعی به سایت است. معمولا شبکه‎های اجتماعی خاصی مانند فیس بوک، گوگل پلاس، توییتر و... برای این هدف استفاده می‎شوند.
برای هر کسب و کاری که داریم یا برای هر کسب و کاری که می خواهیم در شبکه‎های اجتماعی فعالش کنیم، باید در مرحله اول بدانیم هدفمان از این فعالیت چیست؟
اگر هدفمان برای حضور در شبکه‎های اجتماعی هدف اول است، لطفا اول یک سری به بیزینس مدل خودمان بزنیم، ببینیم مشتریان ما چه کسانی هستند، بعضی‎ها الان اعتراض می‎کنند که ما بیزینس مدل نداریم، خوب وقت بگذار و بنویس، حتی شده در حد ابتدایی ولی یک بیزینس مدل برای کسب و کارت داشته باش. اگر کمی در اینترنت جستجو کنید، می بینید که هر شبکه اجتماعی یک ویژگی دارد و کسانی که در آن شبکه عضو هستند خصوصیات اخلاقی و شخصیتی نزدیک به هم دارد، پس سعی کنیم شبکه‎های اجتماعی را انتخاب کنیم که احساس می‎کنیم کاربران آن شبکه بیشترین شباهت را به مشتریان ما دارند.
اگر هدفمان از این فعالیت هدف دوم است، پس سعی کنیم با یک متخصص سئو مشورت کنیم که کدام شبکه‎های اجتماعی اعتبار بیشتری برای بهبود سئو سایتمان دارد یا کدام شبکه اجتماعی می‎تواند باعث ورودی های بیشتر به سایتمان شود. یک نکته، چیزی که این روز ها باب شده، متولد شدن شبکه‎های اجتماعی بی‎اعتبار است. الان هر کسی که وقت آزاد دارد یک شبکه اجتماعی برای خودش راه‎اندازی کرده و دیگران را تشویق به عضویت در آن می‎کند، از شبکه اجتماعی متخصصان آبیاری گیاهان دریایی گرفته تا شبکه اجتماعی حامیان سوسک ایرانی. 
اصلا در مورد اینکه از این شبکه‎های اجتماعی می‎توانید برای لینک‎سازی استفاده کنید یا افرادی در حوزه خاص ارتباط بگیرید، نمی‎خواهم صحبت کنم. صحبت من سر کسب و کار شما و پیج های کسب و کار شما در شبکه‎های اجتماعی است. حتی اگر نسبت به اینکه نمی‎دانید کدام شبکه اجتماعی برای کسب و کار شما مناسب است، حداقل در حالت آماتور، باز هم سراغ شبکه‎های اجتماعی معروف دنیا بروید و سراغ این شبکه‎های اجتماعی سطح پایین نیایید، تا اگر انتخاب شما هم نامناسب بود، حداقل به خاطر فعالیت و لینک سازی در آن، کمترین توجهی از گوگل را به سمت خود جلب نمایید. 
 شاید خیلی از شماها در دلتان بگویید، خوب چه نیازی است به این همه بررسی و آنالیز که کدام شبکه اجتماعی برای کسب و کار مناسب است، خیلی راحت در این چند شبکه اجتماعی معروف پیج بسازیم و شروع به فعالیت کنیم، ولی اگر کمی نسبت به کسب و کارتان آینده نگر باشید، این کار را نمی کنید. حال می پرسید چرا؟ 
یک استارت‎آپ یا هر کسب و کار نوپای دیگری برای موفق شدن باید عوامل زیادی را مدیریت کند، سه مورد از این عوامل، نیروی انسانی،  هزینه و اعتماد کاربران است. وقتی شما تصمیم می گیرید که در شبکه‎های اجتماعی مختلفی فعالیت داشته باشید شاید در ابتدا برایتان زیاد سخت نباشد ولی به مرور زمان با نیروی انسانی محدودی که دارید مدیریت این شبکه‎ها سخت می شود، زیرا وقتی کسب و کارتان کمی رشد کند باید در فضای مجازی هم حرفه ای تر رفتار کنید و محتوای با کیفیت تر بسازید، درنتیجه با نیروی انسانی محدود نمی توانید به مدیریت همه این شبکه‎های اجتماعی بپردازید. حال دو اتفاق رخ می دهد: وقتی در شبکه اجتماعی صفحه داشته باشید و پستی در آن درج نکنید یک بی اعتمادی در مخاطبانی که شما را در آن شبکه اجتماعی می بینند، به وجود می آورید، اگر هم پستی در آن شبکه اجتماعی درج کنید ولی نیروی انسانی کافی نداشته باشید که نظرات و پیام های ارسالی به شما در آن شبکه‎ها را مدیریت کنند، باز بی اعتمادی و نارضایتی دیگری بین کاربران به وجود می آید. 
نکته بعدی هزینه است، شما وقتی شبکه اجتماعی کسب و کارتان را  به درستی انتخاب نکنید، هزینه های تبلیغاتی که برای جذب مخاطب در آن شبکه‎های اجتماعی می‎کنید، بیشترش سوخت خواهد شد چرا که شاید مخاطبان هدف شما در آن شبکه اجتماعی فعال نباشند و شما برای کسانی تبلیغ و هزینه کنید که اصلا مشتری و مخاطب کسب و کار شما نیستند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :