آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 249287
تاریخ انتشار : 13 آبان 1397 10:52
تعداد بازدید : 1135

نتیجه نظرسنجی در یک برنامه تلویزیونی نشان داد

مردم: دولت از تعرفه گذاری خدمات ارتباطی خارج شود

نظرسنجی یک برنامه تلویزیونی نشان داد مردم ترجیح می دهند تعرفه گذاری خدمات ارتباطی توسط نهاد دیگری غیر از دولت صورت بگیرد.
undefined
فناوران - برنامه مناظره با موضوع «نرخ تعرفه خدمات اپراتورهای همراه» جمعه شب از شبکه اول سیما پخش شد. پرسش جالب این برنامه این بود که «به نظر شما نرخ تماس و خدمات تلفن همراه بهتر است توسط کدام گزینه تعیین شود؟» که بینندگان امکان انتخاب سه گزینه دولت، مجلس و شورای رقابت را داشتند. هرچند جای گزینه هایی مانند عدم دخالت نهادهای حاکمیتی در تعرفه گذاری یا ایجاد یک رگولاتوری خصوصی برای نظارت بر این بخش خالی بود، ولی همین نظرسنجی نشان داد مردم ترجیح می دهد قیمت گذاری از دست دولت خارج شود.
بر اساس آرای مردم، تنها 19/94 درصد بینندگان گزینه دولت را انتخاب کردند و 34/47 درصد آرا متعلق به شورای رقابت و 45/59 درصد به گزینه مجلس رای دادند. نکته قابل توجه اینکه شورای رقابت، جز در قیمت گذاری خوردو، چندان عملکردی که در نزد عموم شناخته شده باشد ندارد با این حال طرفداران بسیار بیشتری نسبت به دولت داشته است!

 متخصصان چه گفتند
معاونت بازاریابی و فروش همراه اول در این برنامه مناظره گفت: نخستین ویژگی خدمات تلفن همراه لزوم سرمایه گذاری مستمر به واسطه تغییر سریع فناوری در این صنعت است.
براساس گزارش تسنیم از این برنامه تلویزیونی، عباس لطفعلیان افزود: در این زمینه در 17 سال گذشته سه دوره مختلف را تجربه کرده ایم که هر کدام از این دوره ها فناوری خاص خود را دارند و لازم بوده تا سرمایه گذاری در آنها انجام شود.
وی ادامه داد: البته سرمایه گذاری انجام شده در هر یک از این دوره ها نتایجی را نیز در بر داشته است، به عنوان مثال در شش سال گذشته حدود 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای بکارگیری فناوری روز دنیا صورت گرفته که نتیجه آن افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه نسبت به اینترنت همراه در کشور بوده است.
لطفعلیان گفت: میانگین سرعت اینترنت همراه در حال حاضر 27 مگابایت بر ثانیه است که نسبت به 3 سال پیش که این رقم یک مگابایت بر ثانیه بود، شاهد رکود چشمگیری در این زمینه هستیم. بعلاوه این که هم اکنون 100 درصد شهرهای ایران به فناوری نسل 4 اینترنت در سه سال گذشته دست پیدا کرده اند.
 دلیل نارضایتی مردم به روایت نماینده مجلس
عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در این برنامه درباره نارضایتی مردم از خدمات اپراتورهای تلفن همراه گفت: بحث تعرفه گذاری و نظارت بر عملکرد اپراتورها وظیفه دولت است که باید متوجه شویم که دلیل نارضایتی مردم در این خصوص چیست؟
حمیده زرآبادی با بیان این مطلب که خدمات اینترنتی ارایه شده در کشور توسط اپراتورها گران است افزود: خرید پهنای باند در ایران 10 برابر هزینه جهانی است، یعنی این خدمات را گران می خریم که این هزینه را مردم می پردازند و در مقابل اما سود را اپراتورها می برند.
نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان ساختار اشتباه اپراتورهای کشور گفت: اپراتورها اعلام می کنند که استفاده از اینترنت داخلی نصف هزینه خارجی را دارد، اما اگر از خدمات اپراتورهای خارجی استفاده کنیم این هزینه دو برابر می شود. این در حالی است که ساختار شبکه اینترنت در ایران اشتباه است و به همین دلیل از مردم دو برابر معمول هزینه می گیریم و سرعت و اختلالات هم از دیگر مشکلات موجود در این زمینه است.

 درخواست افزایش تعرفه ها از سوی اپراتور زرد
محسن تقوی مدیرکل برنامه ریزی تجاری شرکت ایرانسل هم گفت: سرمایه گذاری و هزینه های روزمره در صنعت تلفن باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد. بنابراین اگر ساختار سرمایه گذاری و لزوم آن رو بدانیم، بهتر می توانیم به ساختار تعرفه گذاری برسیم.
وی گفت: بیشتر سرمایه گذاری های اپراتورها به صورت ارزی است که از چند شرکت مطرح دنیا این خدمات دریافت می شود، بنابراین تاثیر افزایش نرخ ارز هم در افزایش هزینه های سرمایه گذاری اپراتورها اثرگذار بوده است.
تقوی با طرح این پرسش که آیا قیمت های کنونی تعرفه خدمات اپراتورهای همراه توجیه پذیر است یا خیر گفت: با توجه به موضوعات مختلف به ویژه افزایش نرخ ارز در شش ماه گذشته و نیز افزایش هزینه هایی همچون اجاره هاست، نیروی انسانی، پروانه های بهره برداری و ... این موضوعات موجب افزایش هزینه های اپراتورها شده است؛ بنابراین یا باید فعالیت اپراتورها را متوقف کنیم و یا این که هزینه ها را افزایش دهیم.

 دولت نباید قیمت گذاری کند چون در اپراتورها منافع دارد
رییس پیشین شورای رقابت هم در این برنامه اظهار داشت: وقتی هزینه های نهادهای مختلف بالا می رود بدیهی است که هزینه تولید نیز بالا می رود، اما نکته اساسی در این میان این است که باید قیمت گذاری ها به صورت تخصصی و حساب شده انجام شود.
جشمید پژویان افزود: درباره تلفن های همراه نیز این موضوع مصداق پیدا می کند، به همین دلیل این پرسش پیش می آید که چه نهادی باید کار قیمت گذاری را انجام دهد. بر این اساس باید گفت از آنجا که دولت به نوعی مالک مخابرات و تلفن همراه در کشور است و در این زمینه منفعت دارد، بنابراین نمی تواند مرجع مناسبی برای قیمت گذاری تعرفه خدمات تلفن باشد.
این استاد دانشگاه افزود: از سوی دیگر وظیفه مجلس نیز قیمت گذاری نیست و به همین دلیل هم هست که شورای رقابت بوجود آمده است تا با استفاده از سازوکارهایی این کار را انجام دهد.
وی ادامه داد: در دنیا نیز دستورالعمل هایی صادر شده است که بر اساس آن قیمت ها تعیین شود و حتی خود دستگاه نیز اقدام به قیمت گذاری نمی کند.
پژویان افزود: در بازارهای مختلف از جمله کشور ما، معمولا رهبری قیمت گذاری توسط شرکت های بزرگ که انحصار را در اختیار دارند، انجام می شود، به همین دلیل در دنیا دستگاه های غیردولتی برای تعیین سازوکار قیمت گذاری ایجاد شده و اقدام به این کار می کنند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :