آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 246040
تاریخ انتشار : 9 مهر 1397 7:58
تعداد بازدید : 484

درنشست بررسی چشم انداز نظام‌های پرداخت و خدمات دیجیتال مطرح شد

فناوری اطلاعات تحریم پذیر نیست

نشست تخصصی نظام های پرداخت و خدمات دیجیتال روز شنبه گذشته با حضور سید صابر امامی، مدیرعامل شرکت مبین وان کیش و حسین اسلامی، معاون توسعه کسب و کار گروه داده پردازی بانک پارسیان برگزار شد .
undefined
فارس- در ابتدا این نشست صابرامامی، مدیرعامل  شرکت مبین وان کیش با اشاره به نقش مهم فناوری های دیجیتال در اقتصاد و نظام های پرداخت گفت: زندگی امروز ما با اپلیکیشن ها درآمیخته است. شاید در کشور ما استفاده از واژه آینده برای درآمد های کلان از طریق اپلیکیشن ها انتخاب درستی باشد اما در دنیا بخش مهمی از اقتصاد و جا به جایی های مالی از طریق همین اپ ها انجام می شود. 
وی افزود: در واقع ما در کشور تصویر دقیقی از درآمدزایی پایدار اپلیکیشن ها که اتفاقا در چند سال اخیر کاربران زیادی را هم به خود جلب کرده، نداشتیم و مکانیزم پرداخت ها اصلی ترین موضوعی است که مانع تصویرسازی درست از ایجاد درآمد پایدار در این حوزه می شود. 
وی توضیح داد: ساده ترین روش همان درگاه های پرداخت الکترونیکی بانک هاست؛ روش کلاسیکی که محدودیتی هایی هم دارد. البته مدتی بعد موضوع ارزش های افزوده در اپراتورهای تلفن همراه مطرح شد که تاحدودی این فرایند را تسهیل کرد. ولی سرویس هایی که در دنیا ارائه می شود بسیار پیشرفته و گسترده تر از چیزی است که در کشورما وجود دارد.
حسین اسلامی، معاون توسعه کسب و کار شرکت داده پردازی پارسیان نیز با اشاره به ورود تکنولوژی جدید به حوزه بانکداری گفت: در حوزه فناوری اطلاعات و پرداخت های الکترونیکی در واقع یک نگاه سبک زندگی حاکم است. من همیشه از مثال ورود خودپردازها و استفاده بانک ها از این تکنولوژی استفاده می کنم. در واقع بانک ها با استفاده از دستگاه های ATM سعی داشتند نیازی به حضور خدمت گیرندگان در ساعاتی خاص در فضای داخل شعبه وجود نداشته باشد. در واقع یک خدمات “همه زمانی” به وجود آمد. یعنی ارائه خدمات بانکی در همه ساعت شبانه روز.
او ادامه داد: اما این به تنهایی کافی نبود. چون مقوله “همه مکانی” هنوز بی جواب مانده بود. تلفن همراه تاحدود زیادی این کمبود را هم برطرف کرد. درحال حاضر به جز دریافت پول نقد، اکثر قریب به اتفاق عملیات بانکی از راه دور و به ویژه توسط تلفن همراه انجام می شود. 
به گفته این کارشناس موضوع مهمی که در چند سال اخیر شکل گرفته، تعیین نوع و سطح خدمات از سوی مشتری ها یا همان کاربران است که این مقوله سبک زندگی را هم دستخوش تغییرات زیادی کرده است. وی افزود: این که مشتری یک بانک به مدت یک سال مبالغ مشخصی را در زمان مشخص به حساب های خاصی واریز کند. این یک «ارتباط تعاملی» است. چند سال پیش از این شما باید برای جابه جایی با آژانس تماس می گرفتید، اما درحال حاضر انواع وسایل حمل و نقل در کوتاه ترین زمان و با قیمت مناسب در اختیار شهروندان است؛ الان حتی بنزین هم درمحل مورد نظر تحویل می دهند. در واقع سعی براین است که ارائه خدمات خللی در روند زندگی مردم ایجاد نکند. به طور کلی فناوری های جدید در خدمت بهبود و ارتقا کیفیت زندگی است و سوگیری بردار خدمات به سمت ارائه خدمت در محل خدمت گیرنده تغییر یافته است.
امامی در ادامه بحث با اشاره به جایگاه کشور در ارائه خدمات دیجیتال مبتی بر محتوا و چشم انداز توسعه و گسترش این حوزه از فناوری گفت: حوزه ارائه خدمات دیجیتال در دنیا حرکت رو به رشد وسیعی دارد. در حوزه محتوا هم این گستردگی شکل گرفته و امروز مردم در سراسر جهان کمتر به مطبوعات به خصوص به شکل سنتی آن توجه می کنند و اخبار از طریق همین موبایل دنبال می شود. حتی ویدیو و تصاویر هم همین شرایط دارد. 
وی افزود: اما شرایط در ایران متفاوت است و این حوزه تنها 2 درصد از تولید ناخالص داخلی را هم تامین نمی کند. در حالی که در دنیا این شاخص نزدیک 10 درصد است. از سوی دیگر بزرگترین شرکت های دنیا از لحاظ اقتصادی در این حوزه فعال هستند. این یعنی در آینده نزدیک در ایران یک پرش بلند در این حوزه رخ می دهد. هرچند در چند سال اخیر رشد خوبی داشته ایم اما هنوز جای رشد زیادی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت مبین وان کیش درباره بازیگران مهم این حوزه و فقدان هماهنگی های لازم بین آن ها برای توسعه  و ارتقای این خدمات گفت: بخشی از بازیگران این صحنه مرتبط با ارائه زیرساخت هستند، مثل اپراتورهای تلفن همراه. بخش دیگر فضای رسانه ای موجود در این حوزه است. بخشی هم مربوط به تامین کننده های محتواست. دانش این فناوری به خوبی بین بازیگران مختلف این حوزه اشتراک گذاری نشده و سازمان های مرتبط و فعال در این حوزه هم از هماهنگی برخوردار نیستند. برای مثال در مقوله نظام های پرداخت شبکه بانکی کشور براساس دستور العمل های بانک مرکزی عمل می کنند، اپراتورها هم به دنبال تجمیع درآمدهای خودشان هستند.
او ادامه داد: نتیجه این گسستگی و تقابل، اتفاقاتی است که جنجال های سرشماره های USSD را به دنبال داشت. در نهایت هم بانک مرکزی ورود کرد و با ایجاد محدودیت های مختلف عملا این کدها را ناکارآمد کرد. 
وی گفت: حدود 8 سال پیش در دنیا خدمات 3G و 4G  ارائه می شد اما در داخل کشور ما از این خدمات محروم بودیم. این سرویس هم با 4 سال فاصله وارد کشور شد. اینجا جایی است که باید سیاست گذاری واحد و منسجمی شکل بگیرد. به عقیده من وزارت ارتباطات، معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان به دوبازوی دولتی باید سیاست های واحدی را در این حوزه اتخاذ کنند و در مرحله بعد فضای اپراتورهای تلفن همراه هم باید با این سیاست همراه شوند.
اسلامی نیز در این رابطه گفت: اکثر خدمات بانکداری به سمت ارائه وی دستگاه موبایل حرکت می کند. درحال حاضر اکثر خدمات بانکی از طریق تلفن همراه در هر زمان و مکان در دسترس است.اما در نظام پرداخت مقوله مهمی دیگری به نام “امنیت” مطرح است که برای حوزه بانکداری و نظام پرداخت دیجیتال از خطوط قرمز اساسی است. البته نگاه به مقوله امنیت در این حوزه به نمی تواند صفر و یک باشد. 
وی با بیان اینکه به طور کلی دو دیدگاه متفاوت در مقوله امنیت وجود دارد، درتوضیح این دو دیدگاه گفتنخست بستن همه روزنه های نفوذ است؛ به این معنا که از اتصال رایانه به اینترنت و از وصل کردن فلش حافظه به رایانه جلوگیری و تا سطوح امنیتی بالا هرموضوع که قابلیت سوء استفاده از آن به ذهن می رسد محدود یا مسدود می شود و افراد مختلف تحت کنترل قرار می گیرند. این نگاه لزوما به ارتقای سبک زندگی و رفاه حال شهروندان کمک نمی کند. اما نگاه دوم از جنس فرهنگ سازی است. البته در این حوزه بین صاحب نظران اختلاف است. از نگاه بنده بهترین تصمیم همیشه تضمین بالاترین میزان امنیت نیست، بلکه توازنی بین امنیت و کارآیی هست. 
معاون توسعه کسب و کار شرکت داده پردازی پارسیان با اشاره به مقوله امنیت در نظام های پرداخت الکترونیکی در کشور توضیح داد: جابه جایی پول داخل ایران در یک فضای بسته صورت می پذیرد. برای مثال هیچ هکر خارجی نمی تواند مبالغ معتنابهی پول را از طریق تراکنش های الکترونیکی به راحتی از کشور خارج کند. پس ما در داخل یک جزیره ایزوله هستیم و به همین دلیل هم نمی توانیم خودمان را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم. پس لزوما نمی توانیم ادعا کنیم امنیت بالایی داریم.
اسلامی افزود: ما در محیطی هستیم که تاکنون به کرات و مداوم مورد حمله هکرهای خارجی قرار نگرفته ایم. اما در بخش حمله های داخلی با همکاری سازمان و نهادهای فعال در این حوزه به خصوص در این چند سال شرایط بهتری پیدا کرده ایم. برای مثال چند وقت پیش پولی از یک بانک خصوصی داخلی به یک بانک دولتی واریز شد و قصد این افراد تبدیل این پول به دلار و خروج این مبلغ از کشور بود، اما با همکاری دستگاه های نظارتی این فرایند در مدت 8 دقیقه شناسایی و متوقف شد؛ آن هم در شب یک روز تعطیل. برنامه ریزی دقیقی شده بود که متاسفانه در این تخلف گروهی از فعالان بانکی هم حضور داشتند. شاید اگر این اتفاق 10 سال پیش رخ می داد بیش از یک ماه زمان لازم بود تا سرنخی از این تخلف به دست بیایید. اما اکنون با تلاش تیم های نرم افزاری داخلی این مدت به چند دقیقه رسیده است. این دست آورد مهمی است. ولی اگر این حمله خارجی در شرایط ارتباط برخط ما با بانک های جهانی بود شرایط به طور کلی متفاوت می شد، زیرساخت های ما برای ارتباط با پلیس بین الملل در فضای فیزیکی و نیز زیرساخت های ما در حوزه فناوری اطلاعات باید به حدی توسعه یافته باشد که در آن شرایط هم بتوانیم موفق عمل کنیم. چون پولی که خارج شد به این راحتی بازنمی گردد.
یکی از چالش های موجود در حوزه کسب و کارهای الکترونیکی، قوانین و مقرارت است. بسیاری  از فعالان این حوزه از نبود قوانین مشخص و ابهامات قانونی و حقوقی در این زمینه گله مندند. این موضوعی که سید امامی با ارائه توضیحاتی درباره آن گفت: اساسی ترین موضوع درباره قوانین و مقرارت هم به همان مقوله سبک زندگی و تغییراتی که با ورود این فناوری ها در زندگی شهروندان پیش آمده بازمی گردد. سبک زندگی با سرعت زیادی در حال تغییر است. این که ما تا چند وقت بسیاری از کارهای روزمره را به روش دیگری انجام می دادیم و الان این فناوری انجام آن را به کلی تغییر داده است. برای مثال یک اپلیکیشن در مدت 3 ماه در کشور بیش از 20 میلیون کاربر جذب کرد. حالا این که قوانین بتوانند چنین سرعتی داشته باشند، تاحدودی زیادی شدنی نیست.
او ادامه داد: یک سری قوانین کلی در این بخش وجود دارد. اما قوانین در بسیاری از موارد سکوت کرده، دلیلش هم این است که همه این تغییرات در مدت کوتاهی رخ داده است.البته چهارچوب های کلی تعیین شده است. به خصوص در حوزه پرداخت ها، مبدا و مقصد، رضایت طرفین و شرایط از این دست که برای هر معامله ای لازم تامین شده است. چند سال پیش این سرویس های ارزش افزوده حاشیه هایی از این دست به وجود آورد. بعد هم ارائه دهندگان سرویس با استناد به پروتکل های موجود از کارشان دفاع کردند، اما در نهایت مشخص است که نواقص قانونی در این بخش وجود دارد و بعد هم الزامی برای تایید مجدد درخواست ها و استفاده از سرویس ها اضافه شد. به طوری که من معتقدم این اصلاحات باید طی فرایند و به مرور شکل بگیرد.»
اسلامی هم با تایید صحبت های امامی درخصوص سرعت شتابان این حوزه از فناوری گفت: در این جا هم این فناوری ها هستند که شرایط را تعیین می کنند. در واقع می توان تاریخ حمل و نقل عمومی را به قبل و بعد از این اپلیکیشن های حمل و نقل عمومی مانند اسنپ و تپسی تقسیم کرد. بدیهی است که قانون گذاری به این سرعت نمی تواند شکل بگیرد. حالا در کشور ما در بسیاری از مواقع جلوگیری به عمل می آمد. این ممانعت هم به دلیل نگرانی است. البته در فضای کنونی اتفاقات مثبتی در این بخش رخ داده و این هم کمتر شدن این ممانعت هاست.
او اضافه کرد: دیگر نگرانی در این حوزه کمتر شده و دلیل این کاهش نگرانی افزایش دانش است. نباید با فناوری جنگید چون در نهایت این شما هستید که شکست می خورید، باید اجازه ورود داد و نقاط ضعف و ضربه پذیر آن فناوری را شناسایی کرد و برای آن چاره اندیدشید. این نگاه در دولت و سایر نهادهای مسوول رفته رفته در حال شکل گیری و تقویت است.
 اسلامی توجه به جوان گرایی در سطوح عالی و سیاست گذار را هم یکی از ملزومات توسعه این فناوری دانست و گفت: این که یک مسوولی از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کند، با هر توضیحی هم قانع کردن او کار بسیار مشکلی است. انتخاب وزیر جوان در وزارت ارتباطات که خودش در شبکه های اجتماعی فعال است اقدام بسیار مناسبی بود. شما با این وزیر می توانید راحت تر صحبت کنید، چون درک مشترکی از این فناوری وجود دارد. دانش در این حوزه زیاد شده و جوان گرایی خوبی هم شکل گرفته است. البته که کافی نیست اما به طور کلی این به روز بودن در بین مدیران خیلی مهم است.
اما دولت ها و تصمیم گیران کلان در نهادهای مختلف به جز تغییر نگاه به حوزه فناوری چه اقداماتی دیگری می توانند برای توسعه و حمایت در این حوزه انجام دهند؟ این پرسشی است که دکتر امامی این طور به آن پاسخ داد: من معتقدم معاونت علمی ریاست جمهوری پلت فرم اصلی توسعه استارت آپ ها در کشور است. همان طور که وظیفه مهم وزارت ارتباطات تنظیم مقرارت در این حوزه است. صدا و سیما در بخش محتوای  تصویری و صوتی نقش تنظیم کننده دارد، اپراتورها هم زیرساخت شبکه هستند و شرکت های خصوصی در این حوزه فعالیت می کنند. اگر همه این سازمان ها به درستی عمل کنند، بخش خصوصی هم می توانند به راحتی نقش آفرینی کند.
مدیرعامل شرکت مبین وان کیش با اشاره به از سرگیری تحریم ها و چالش این حوزه هم گفت: حوزه فناوری از آن دست مقولاتی است که خیلی تحریم پذیر نیست. کدهای برنامه نویسی را نمی شود تحریم کرد و نیروهای ما از بهترین ها هستند. ما بسیاری از پیشرفت ها را در همین شرایط تحریم به دست آوردیم. در عین حال که فرصت کسب و کار و فعالیت اقتصادی در این حوزه هم فراهم است.
او اضافه کرد: تحریم یک پدیده دوطرفه است. نتیجه تحریم هم این است که بازار ما فقط برای فعالان داخلی است و این موضوع  به توسعه این فناوری و افزایش دانش بومی کمک می کند. به عبارت دیگر اوج ظرفیت های تحریم در حوزه فناوری اطلاعات است.
حسین اسلامی هم دراین خصوص گفت: در همین شرایط فعلی و با همه مشکلات ریز و درشتی که همه ما رو درگیر کرده، می توانیم خیلی بهتر و شادتر زندگی کنیم. با وجود همه تحریم ها و مشکلات من معتقدم که بخش مهمی از شرایط زندگی در اختیار خودمان است. مهم ترین مساله که همه ما را آزار می دهد، امیدوار نبودن به آینده و نگرانی از آینده است. اما استفاده از تکنولوژی های جدید کمک خوبی در جهت برطرف شدن این نگرانی هاست. البته به عقیده من بسیاری از نگرانی ها کاذب است. این تکنولوژی لذت زندگی را بهتر می کند. اجازه حضور تکنولوژی در متن جامعه نیز فقط با کمک و حضور جوانان حل می شود. راه برون رفت از همه مشکلات این کشور استفاده از جوانان است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :