آسیب بی تصمیمی بیشتر از فیلترینگ تلگرام است
آمارهای مراجع مختلفی مانند سایت جادوبی یا آزمایشگاه شبکه اجتماعی دانشگاه تهران نشان دهنده این است که میزان بازدید از تلگرام پس از اعمال فیلترینگ، نه تنها کاهش پیدا نکرده است که حتی رشد نیز داشته است. با آغاز فیلترینگ تلگرام در روزهای نخست شاهد کاهش بیش از 50 درصدی بازدید کلی تلگرام بودیم که این مقدار به سرعت با گسترش فیلترشکن ها کاهش یافت و در کمتر از یک ماه به میزان قبلی بازگشت. همچنین با وجود فیلترینگ، تعداد کانال های با بیش از یک میلیون عضو نیز افزایش چشمگیری داشته و به بیش از 33 کانال رسیده است.
دکتر احمد خلیلی جعفرآباد
مدیرعامل جادوبی
برخی از کارشناسان این موضوع را به شکست پروژه فیلترینگ نسبت می دهند و تصمیم مردم را بر خلاف خواست حاکمیت تعبیر می کنند. فارغ از این که این تحلیل ها تا چه حد درست است، یک بازنده قطعی در این ابهام فیلترینگ وجود دارد و آن هم کسب و کارها هستند.
این رشد بازدید و عدم ریزش بازدید به معنای نرسیدن آسیب به کسب و کارها نیست. کسب و کارهای حوزه شبکه های اجتماعی سطوح مختلفی را در بر می گیرد که ساده ترین و سطحی ترین آن خرید و فروش آنلاین است که نسبت مستقیمی با بازدید دارد. اما کسب و کارهای متعددی مانند تبلیغات، تحلیل های هوشمند، تحلیل برند، کشف الگوهای اجتماعی و کسب و کارهای پلتفرمی نیز هستند که نیازمند سرمایه گذاری بالا و کار فنی پیچیده برای موفقیت هستند.
نبود شفافیت و نامشخص بودن تصمیمات سیاست گذاران جلوی سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بخش را گرفته است. اگر به آمارهای این حوزه توجه کنید اسامی شرکت های نوپای مختلفی را خواهید دید که یا در معرض تعطیلی قرار گرفته اند یا در جذب سرمایه ناموفق بوده اند. هنگامی که آینده یک حوزه در کوتاه مدت نامشخص است، بیشترین آسیب متوجه کسب و کارهای مرتبط با آن خواهد بود. به عبارت دیگر حتی فیلتر کردن نیز بهتر از ابهام است چرا که تکنولوژیست ها در صورت فیلتر شدن به فکر سرمایه گذاری برای نسخه بومی خواهند افتاد. این همان اتفاقی است که برای دیجی کالا، آپارات، اسنپ و بسیاری از کسب و کارهای موفق ایرانی افتاده است.