آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 242182
تاریخ انتشار : 7 مرداد 1397 1:57
تعداد بازدید : 917

صادرات محتوای دیجیتال؛ یک ضرورت

حمید نصیری - صنعت ICT در قرن بیست و یکم تقریبا همه ابعاد زندگی انسان را در بر گرفته و اقتصاد دیجیتال دوران شکوفایی خود را طی می کند. از میان 500 شرکت برتر فورچون، شرکت های برتر جهانی متعلق به این صنعت است. در عصرحاضر شبکه اطلاعات و نظام ارتباطات الکترونیکی که از آن بعنوان اینترنت یاد می شود بازار بزرگی را برای محصولات دیجیتال به وسعت جهان پدید آورده و امروزه نه بعنوان یک تسهیل کننده تجارت بین المللی کالا و خدمات بلکه بعنوان سکوی سرویسهای جدید دیجیتالی مطرح است و بر اساس گزارش گروه مشاوران بوستون موسوم به BCG، اقتصاد جهانی ناشی از آن در سال 2016 معادل 4.2 تریلیون دلار بوده است. به تعبیر مکنزی جهانی شدن وارد عرصه جدیدی شده که جریان اطلاعات همان جریان نوآوریها و ایده هاست، جریان اطلاعات همان جریان پول است و اطلاعات خشت های اقتصاد دیجیتال.

عضو هیات مدیره مبین وان کیش
ارتباطات کامپیوتری مجموعه گسترده ای از جوامع مجازی را به وجود آورده و هویت های کشورها و ملت ها می بایست در این شبکه جهانی جای خود را پیدا کند. فاصله زمانی ظهور و بروز انقلابهای صنعتی و تکنولوژیک که گاهی قرنها بطول می انجامید اکنون یکی پس از دیگری در کمتر از یک دهه اتفاق می افتد و رقابت در چنین بازاری و ایجاد رشد اقتصادی، نیازمند تدبیر ویژه و برنامه ریزی خاص خود است و همه به نوعی در برابر آن مسوول هستیم.
 در شرایطی که فشارهای بین المللی در جهت به انزوا کشاندن کشور ما رو به افزایش است و شرایط سخت تحریمهای ظالمانه بر کشور حاکم است و از طرفی موج جهانی سازی و جهانی شدن بشدت در حال خاموش کردن شعله های کم رمق فرهنگ و هویت بومی همه کشورها از جمله کشور عزیزمان ایران است. در شرایطی که جوانان ما فرهنگ ها و سنت های گران بهای چند هزار ساله ملی و بومی خود را به باد فراموشی می سپارند و دل به فرهنگ های تازه به دوران رسیده اقوام و ملل دیگر می بندند و فرهنگ کتاب و کتاب خوانی رو به اضمحلال می رود و هنرمندان اصیل و نویسندگان زبردست و نام آشنای ما دیگر بلحاظ اقتصادی رمقی در نگارش و نوشتن ندارند، می بایست فکری اندیشید و جانی تازه در کالبد تولید محتوای علمی ، هنری ، فرهنگی و بومی و اصیل ایرانی و اسلامی دمید؛ جایی که چنین محتوایی در چنین فضای رقابت جهانی، جای خود را بعضا به محتویات بی اصالت داده است. شرکت مبین وان کیش معتقد است که توسعه تجارت دیجیتال، راهکاری برای رونق بخشیدن به تولید محتوای فاخر است و مصمم است به سهم خود موانع اصلی پیش روی تولید کنندگان سرویس و خدمات را در عرصه تجارت جهانی دیجیتال برداشته و عوامل و فاکتورهای کلیدی توسعه صادرات آن را بررسی کند.
کمیسیون تجارت بین الملل آمریکا با تعریفی که از تجارت دیجیتال دارد، آن را نه تنها شامل محصولات نهایی نظیر فیلم و ویدیو و گیم و نظایر آن می شناسد؛ بلکه بعنوان تسهیل کننده و فراهم کننده زیرساخت های اقتصاد رقابتی و تولید بیشتر می داند. امروزه بیش از 7/2 میلیارد کاربر اینترنت در دنیا وجود دارد و اگرچه بانک جهانی تخمین 2/3 میلیارد نفر را دارد که معادل 50 درصد مردم دنیا است و در چنین بازاری که مرز جغرافیایی در آن مطرح نیست و محصول و کالای آن از جنس فیزیکی نیست، چرا شرکت ها و تولیدکنندگان ما باید اغلب در محاسبات تجاری خود ابعاد بازار را کوچک تر از بازار جهانی در نظر بگیرند؟
بنا به گزارش دپارتمان تجارت آمریکا در سال 2014، کشور آمریکا بالغ بر 400 میلیارد دلار خدمات محتوای الکترونیکی را صادر و 240 میلیارد دلار واردات محتوای الکترونیکی داشته که مازاد تجاری 160 میلیارد دلاری را در پی داشته است. این آمار در کشور ما چگونه است؟
امروزه باید تولید محتوای علمی و تخصصی توسط اساتید دانشگاهی بیش از پیش تقویت و بکار گرفته شود. در شرایطی که تولید و اشاعه اخلاق و فرهنگ غنی و زیبای اسلامی و مذهبی با رویکرد جهانی، مخاطبان و طرفداران خاص خود را دارد و آنچه که از آن به دنیا منعکس می شود بد اخلاقی و بی فرهنگی است، ما می توانیم به زمینه های لازم برای تولید و فروش آنچه که در آن مزیت ویژه داریم توجه کنیم و خود را از انزوا خارج کنیم. ما می توانیم از ابزارها و بسترهای شبکه های جهانی برای تجاری سازی و رواج تولید و  اشاعه فرهنگ غنی و بی بدیل ایرانی استفاده کنیم. ما می توانیم در روند جهانی سازی و جهانی شدن به بزرگی اصالت فرهنگ و تمدن خودمان نقش ایفا کنیم.
ما می توانیم با تجاری سازی تولیدات فرهنگی در عرصه جهانی موجبات رونق اقتصادی اهالی هنر و فرهنگ را بوجود آوریم و تولیدات خود را به لحاظ کمی و کیفی غنای بیشتر ببخشیم.
ما می توانیم به نسل جوان و پر شور کشور راهی را نشان دهیم که منجر به تجارت پر سود و مفید محتوای دیجیتال شود.
ما می توانیم در تولید محصولات علمی و فرهنگی و هنری و مذهبی سرآمد باشیم تنها در صورتی که بتوانیم راه تجارت الکترونیکی را به عرصه های جهانی باز کنیم و با تکیه بر تولیدات مغزافزاری که مزیت ویژه ما محسوب می شود و هیچکس نمی تواند آنرا تحریم کند، سهم بیشتری در تجارت جهانی اطلاعات داشته باشیم و رکود حاکم بر تولیدات محتوایی و علمی را پایان بخشیم. شرکت مبین وان کیش بعنوان یک تجمیع کننده سرویس های دیجیتال و فراهم کننده راهکارهای پرداخت الکترونیکی، با عنایت به همه این موارد تلاش می کند که بسترهای لازم را برای تهاتر اطلاعات در عرصه جهانی مهیا کند و سهم خود را در پیشبرد اهداف اقتصاد دیجیتال ولو اندک ایفا کند. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :