آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 242175
تاریخ انتشار : 7 مرداد 1397 1:38
تعداد بازدید : 2174

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در گفت‌وگو با فناوران:

الکامپ آبروی صنف است چراغش را روشن نگه داریم

حمید توسلی مدیرعامل شرکت بهین تکنولوژی از چهره های سرشناس و قدیمی صنف فاوا است که 27 سال پیش پا به بازار کالاهای دیجیتال گذاشت و اکنون مجموعه کالاهای این شرکت طیف وسیعی از محصولات لپ تاپ، کامپیوتر رومیزی، مجموعه قطعات کامپیوتر، تبلت، لوازم جانبی ،پاور بانک و همچنین آل این وان ها و مینی پی سی های تولید داخل را شامل می شود.

فخری زارع
او سال گذشته با حضور در لیست اتحاد 99  کاندیدای پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران شد و با کسب آرا به هیات مدیره سازمان راه یافت. با توجه به اینکه بهین تکنولوژی از معدود شرکت های سخت‎افزاری است که سالهاست در نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ)  حضور دارد، در حاشیه بیست و چهارمین دوره نمایشگاه الکامپ، گفت‏و‏گویی با وی انجام داده‎ایم که در ادامه می‎خوانید.
 علی رغم اینکه شرکت های سخت‎افزاری مطرح صنف فاوا چند سالی است در الکامپ حضور ندارند؛ اما تقریبا هر سال شاهد حضور پررنگ بهین تکنولوژی در نمایشگاه هستیم. چه عاملی موجب ترغیب شما برای حضور در این نمایشگاه شده است؟ 
شرکت بهین تکنولوژی از سال 81 تقریبا در نمایشگاه حضور داشته و معتقدم تاثیر نمایشگاه در رونق فروش نیست. بلکه خط مشی هر شرکتی را مشخص می‎کند. در واقع زمانی که تصمیم می‎گیری در نمایشگاه حاضر شوی این خط مشی را برای خودتان، تیم کاری و همچنین مشتریان مشخص می‏کنید. نکته بعدی ارتباط با مشتریان و بازخوردی است که از نمایشگاه می‏گیری. مواردی  را مشتری می‎بیند که معمولا از چشم ما پنهان است.
به اعتقاد من، نمایشگاه جایی است که در زمانی کوتاه می‎توان تعاملی حداکثری با بازار ایجاد کرد. سازمان‏های دولتی و مشتریان خصوصی از همه جای کشور می‎تواند در رابطه با کار شما نظر بدهند و این باعث توسعه کار می‏شود.
 آیا از کیفیت برگزاری الکامپ رضایت دارید؟ فکر می‎کنید چه کارهایی باید برای ارتقای سطح کیفی و کمی نمایشگاه صورت بگیرد؟
اگر بخواهم از طرف کمیسیون سخت‎افزار صحبت کنم، شرکت‏های سخت‏افزاری سالیان سال است که از نمایشگاه فاصله گرفته‎اند و  به دلیل مشکلات ارزی–ریالی در نمایشگاه حضور ندارند. از طرفی هم سخت‎افزاری‎ها چشم و چراغ نمایشگاه هستند. بنابراین اگر بتوان تسهیلاتی از سال آینده در نظر گرفته شود که شرکت های سخت‎افزاری در نمایشگاه حضور داشته باشند، قطعا نمایشگاه پربارتر و پررونق تر خواهد شد.
ضمن اینکه شاخه‎های جدیدی در نمایشگاه‎های IT دنیا وجود دارد که اکنون در نمایشگاه الکامپ نیز کلید خورده است،  مانند الکام استارز، الکام ترندز، الکام تاکز، الکام گیمز و غیره. اما در نمایشگاه‎های جهانی گیمینگ را روی سخت‎افزار نشان می‎دهند و به نمایش می گذارند در حالی که در الکامپ بیشتر شرکت‎های نرم‏افزاری گیمینگ در نمایشگاه حضور دارند. 
در این بخش ها قطعا جذابیت وجود دارد و روی آن کار شده است. برای حضور سخت‎افزاری‎ها نیز باید تعامل کنیم تا یکبار برای همیشه معضل ارزی-ریالی حل شود.
اکنون سخت‎افزار هم نیاز روز جامعه است. نمی‏توانیم به سخت‎افزار نه بگوییم. بازار اکنون از سخت‎افزارهای گیمینگ استقبال می‎کند، اما  کماکان جای آن در نمایشگاه خالی است.
 آیا تنها دلیل عدم حضور سخت‎افزاری‎ها در الکامپ بحث محاسبه ارزی غرفه‎هاست؟
بله. اگر یک شرکت سخت‎افزاری بخواهد در نمایشگاه حضور پیدا کند باید بالای 150 میلیون تومان برای 4 روز هزینه کند. وقتی چنین هزینه‎ای می کند، توقع بازخورد خوبی دارد و اگر بازخورد لازم را  نگیرد قطعا  قطعا  انگیزه‏های حضور از بین می‏رود.  با تمام این تفاسیر من معتقدم که  به هر حال باید چراغ نمایشگاه را روشن نگه داریم؛ چرا که  الکامپ ویترین و آبروی صنف است.
رویکردهای متفاوتی در این خصوص وجود دارد اما من فکر می کنم نمایشگاه یک جشن و فرصت است برای اینکه ما بتوانیم حضور خود را در بازار اعلام کنیم. وقتی در نمایشگاه شرکت می‎کنیم تیم شرکت انرژی می گیرد، مشتری های قدیمی را می بینید و این خیلی ارزشمند است.
 آیا سازمان نظام صنفی رایانه‎ای این موضوع را پیگیری می کند؟
آقای اثنی عشری و تیمی که برای برگزاری نمایشگاه الکامپ انتخاب شده‏اند، معتقدند این موضوع حتما  باید رسیدگی شود؛ اما برای سال آینده. تیم برگزاری نمایشگاه شبانه روز در حال کار بودند تا نمایشگاه به نحو احسن برگزار شود و فرصتی برای رایزنی در این مورد نبود. تمام تلاش مان را می‏کنیم تا این اتفاق برای سال آینده بیفتد.
هدف نظام صنفی حضور حداکثری اعضا در نمایشگاه است و از این قضیه به شدت استقبال می‎کند. باید متراژ فروش ارزی مشخص شود. نمایشگاه الکامپ از لحاظ ارزی با نمایشگاه نفت و پتروشیمی قابل مقایسه نیست و می‎توان از رقم  ارزی آن چشم‎پوشی کرد. اکنون 4 سالن به استارت‎آپ‏ها اختصاص داده شده است که هیچ یک ارزی پرداخت نمی‎کنند. وقتی برند خارجی به صورت مستقیم در نمایشگاه حضور پیدا کند، موضوع کاملا فرق می‏کند. در حوزه ICT شرکت‎های معدودی هستند که نمایندگی مسقیم دارند و هیچ کالای آمریکایی نمایندگی ندارد.
 به غیر از شرکت‎های سخت‎افزاری که مشکل ارزی دارند، اکنون  جای شرکت‎های نرم‎افزاری بزرگ نیز در الکامپ خالی است. دلیلش چیست و چگونه می‎توان آنها را جذب کرد؟
شرکت‎های نرم‏افزاری چند دسته هستند، برخی مشتریان خود را پیدا کرده‏اند و نیازی به حضور در نمایشگاه ندارند. واقعا نمی‏دانم چرا حضور پیدا نمی‎کنند چون فعالیت من سخت‎افزاری است.
 فکر نمی‏کنید جذابیت الکامپ مثل چند سال قبل نیست؟
باید ببینیم جذابیت در چیست. نمایشگاه الکامپ به غیر از بخش‎های جدید تبدیل به نمایشگاه B2G شده است. یعنی اغلب بازدیدکنندگان سازمانی هستند. قبلا  آخرین تکنولوژی‏های سخت افزاری در سالن 38  به نمایش گذاشته می‎شد و استقبال خوبی هم از سوی بازدیدکنندگان صورت می‎گرفت. اما اکنون بیشتر بازدیدکنندگان سازمانی  هستند و مصرف کنندگان نهایی B2C آنچنان استقبالی از نمایشگاه نمی‏کنند. بنابراین ما باید کاری کنیم که  هر سه مدلB2B   B2C  و  B2G را در نمایشگاه داشته باشیم.
اکنون شور و حال و انرژی از بخش سخت‎افزار به سالن استارت‎آپ‏ها رفته است. جلسات خوبی گذاشته می شود. این خیلی خوب است. اما من فکر می‎کنم در بخش سخت‎افزار جذابیت‏هایی وجود دارد که شرایط حضور شرکت‎های سخت‎افزاری فراهم شود سطح کیفی و کمی نمایشگاه به طبع بالاتر می‏رود. شرکت‏های سخت‎افزاری کاربلد و دارای اعتبار چند ساله هستند که این خیلی مهم است.
 با توجه به مشکلات پیش آمده برای واردات کالا، مشکلی برای تامین کالا و عرضه آن ندارید؟ به خصوص بعد از الکامپ که درخواست‎ها به طبع افزایش پیدا می‎کند.
در حال حاضر واردات کالا بسیار پیچیده و مافوق تخصص است. فرض کنید تیمی باید در بخش بازرگانی بنشینند و پروسه طولانی واردات را طی کنند.
کمبود کالا در بازار به شدت حس می‏شود و کالایی داریم در گمرک که بیش از 40 روز ترخیص نشده است. به طور مثال، یکسری ساعت هوشمند آذرماه پارسال خریداری کرده ایم که به تازگی ترخیص شده است.
هر روز یک مشکل داریم. اما معتقدم همین سختی‎ها و بالا و پایین هاست که فعال اقتصادی را می‎سازد. من خیلی امیدوارم که شرایط بهتر می‏شود و فرار از مشکل فایده‏ای ندارد باید با شرایط روز خودمان را تطبیق دهیم. اهداف بلند مدت و میان مدت داریم که بر اساس آن حرکت می‏کنیم.
در دنیای IT روز به روز شاهد تکنولوژی جدید هستیم و جامعه با فناوری اطلاعات تنیده شده است.
امسال در هیات مدیره تلاشمان این است که کاری انجام دهیم تا از مشکلات فعالان صنف فاوا کمی کاسته شود و شرکت‎ها به این درک رسیده‎اند که راهی جز مشارکت و همراهی هیات مدیره سازمان برای حل مشکلات ندارند. 
نمونه آن کمیسیون سخت‎افزار که اکنون جلسات آن با حضور  و مشارکت 90 درصد اعضا برگزار می‎شود و همه این رویکرد را دارند که نظام صنفی رایانه ای محلی برای تجمع صاحب نظران صنف است. در این دوره وزیر خیلی خوبی داریم که معتقد به بخش خصوصی است و هم شجاع و فهمیده و نیروی جوان است که باید از او استفاده کرد. از طرفی سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تعاملات خوبی با سازمان فناوری اطلاعات دارد و جلسات مختلفی با مدیران آن می‎گذارد.
نظام صنفی اکنون جایگاه اصلی خود را پیدا کرده است و جلسات شورای مرکزی خیلی خوب برگزار می‎شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :