آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 241112
تاریخ انتشار : 11 تیر 1397 9:56
تعداد بازدید : 292

درآمد بازی های ایرانی در دو سال 140 درصد رشد کرد

نتیجه جدیدترین پیمایش از وضعیت بازی های رایانه ای در سراسر کشور نشان می دهد 28 میلیون نفر از ایرانی ها به طور میانگین روزانه 90 دقیقه بازی می کنند و درآمد بازی های بومی در کشور 140 درصد نسبت به دو سال پیش رشد کرده است.


فناوران - روز گذشته نتایج پیمایش جدید بنیاد ملی بازی های رایانه ای که هر دو سال یک بار صورت می گیرد، در نشستی خبری تشریح شد.
حسن کریمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این نشست گفت: ما کسی را در این گزارش بازیکن فرض کرده ایم که حداقل یک ساعت در هفته با حداقل یکی از سه پلتفرم اصلی بازی های دیحیتال شامل موبایل، رایانه و کنسول بازی کند. 
طبق یافته های گزارش نمای باز سال 1396 از جمعیت 81 میلیون نفره کشور ایران از هر 100 ایرانی 35 نفر بازیکن هستند. به این ترتیب 28 میلیون نفر بازیکن در ایران وجود دارد که از میان آنها 65 درصد بازیکنان مرد و 35 درصد بازیکنان زن هستند که نسبت به پیمایش سال 94 تغییر خاصی نکرده است. از هر 100 زن در ایران 24 نفر بازیکن و از هر 100 مرد در ایران 45 نفر بازیکن هستند. در هر خانوار ایرانی به طور متوسط 1 نفر بازی دیجیتال انجام می ‎دهد و متوسط سن بازیکنان ایرانی 19 سال است.
وی افزود: برخلاف روندهای جهانی، سن بازیکنان ایرانی کاهش یافته و میانگین آن به 19 سال رسیده است. برای مثال این میانگین در آمریکا 35 سال است. این موضوع هم می تواند فرصت و هم تهدید باشد. تهدید آن این است که هرچه سن بازیکنان کمتر باشد، سواد لازم برای استفاده صحیح از بازی وجود ندارد و انتخاب ها ناآگاهانه تر است.  
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ادامه داد: میان بازی کنندگان 31 درصد را کودکان زیر 12 سال، 36 درصد را نوجوانان 12 تا 19 سال، 26 درصد را جوانان 20 تا 34 سال، 6 درصد را میانسال های 35 تا 59 سال و یک درصد را کهنسال های بالای 60 سال تشکیل می دهند.
کریمی گفت: از جمعیت بازیکنان ایرانی 88 درصد از پلتفرم موبایل، 25 درصد از پلتفرم رایانه شخصی و 18 درصد از پلتفرم کنسول استفاده می کنند. در این میان 77 درصد از گوشی هوشمند، 31 درصد از تبلت، 20 درصد از رایانه شخصی، 11 درصد از لپ تاپ، 18 درصد از کنسول خانگی و 2 درصد از کنسول دستی استفاده می کنند.
وی گفت: میزان سرانه بازی نیز 31 دقیقه در روز است که در مقایسه با سرانه خواندن کتاب (12 دقیقه در روز) رقم بسیار بالاتری است و باید توجه ویژه ای به اثرگذاری حوزه بازی های رایانه ای داشت.

 آمار و ارقام بازار بازی های رایانه ای
آمار و ارقام بنیاد ملی بازی های رایانه ای نشان می دهد بازار این حوزه رشد دو برابری و بازار بازی های بومی رشد 
کریمی قدوسی در این باره گفت: حجم بازار بازی های دیجیتال کشور 920 میلیارد تومان بوده است که سخت افزار و نرم افزار را شامل می شود. این میزان در سال 94 حدود 460 میلیارد تومان بود که در نتیجه حجم بازار دو برابر شده است. وی افزود: از سهم سخت افزار در این بازار 460 میلیارد تومان یعنی 57 درصد بوده که 300 میلیارد تومان آن سهم به تنهایی سهم کنسول PS4 است. بنابراین بیش از 200 هزار دستگاه PS4 در سال 96 در ایران به فروش رفته است. 
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: سهم بازی های رایانه ای بومی (بازی های ساخت ایران یا بومی شده) 55 میلیارد تومان برابر با 6 درصد از حجم بازار و 14 درصد از حجم فروش خود بازی است که نشان دهنده رشد 140 درصدی درآمد بازی سازان در مقایسه با سال 94 است.

 تفکیک تحصیلی و سنی بازکنان
پس از پایان سخنان مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای، سید محمدعلی سیدحسینی معاون پژوهشی بنیاد ملی بازی های رایانه ای اطلاعات بیشتری را در اختیار خبرنگاران قرار داد.
وی گفت: اطلاعات موجود در گزارش نمای باز 96 با تحلیل داده های پیمایش ملی مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال از نمونه آماری 8000 نفری به دست آمده است. جهت اجرای این پیمایش از روش نمونه گیری تلفیقی «طبقه ای–خوشه ای چند مرحله ای» استفاده شده که خوشه های مرحله اول شامل تمام استان های کشور و خوشه های مراحـل بعـد بـه ترتیـب شـامل شهرسـتان و شـهر و روسـتا می شـوند.
معاون پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای ادامه داد: براساس این اطلاعات با بررسی درصد بازیکنان به تفکیک تحصیلات مشخص می شود که 66 درصد آنها کمتر از دیپلم، 15 درصد دیپلم و پیش دانشگاهی، 6 درصد فوق دیپلم، 10 درصد کارشناس، 2 درصد کارشناس ارشد و 1 درصد دارای تحصیلات دکترا و بالاتر هستند. از نظر وضعیت تاهل بازیکنان 78 درصد آنها مجرد، 15 درصد متاهل دارای فرزند و 6 درصد متاهل بدون فرزند هستند.

 نیمی از بازیکنان به رده بندی سنی اهمیت نمی دهند!
حسینی گفت: میان بازیکنان ایرانی 47 درصد اصلا به رده بندی سنی بازی ها توجه ندارند، 29 درصد تاحدودی توجه می کنند و 24 درصد توجه زیادی به رده بندی سنی بازی ‎های رایانه ای دارند.

 محبوب ترین بازی ها و ژانرها
معاون پژوهشی بنیاد گفت: براساس این گزارش بازی Clash of Clans پرطرفدارترین بازی در ایران است، بازی PES در رده دوم و بازی GTA در رده سوم بازی های پرطرفدار در ایران قرار دارد. بازی های کانتر استرایک، فیفا، باقلوا، کلش رویال، کال آو دیوتی، پو و کوییز آو کینگز به ترتیب رده های چهارم تا دهم بازی های پرطرفدار ایرانی را از آن خود کرده اند. 
به گفته وی 5 ژانر پرطرفدار بازی ایرانی نیز به ترتیب ژانر معمایی، دونده/سکوبازی، رانندگی، ورزشی و آرکید است. 

 مصرف بازی های دیجیتال دو برابر سرانه مطالعه کتاب 
حسینی با بیان اینکه سرانه مصرف بازی های دیجیتال در ایران 31 دقیقه در روز به ازای هر ایرانی است گفت در عین حال بازیکنان ایرانی به طور متوسط 90 دقیقه در روز بازی می کنند. 5 برند سخت افزاری پرطرفدار بین بازیکنان به ترتیب برندهای سامسونگ، سونی، هووآوی، لنوو و مایکروسافت است.
معاون پژوهشی بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیان اینکه نرخ دسترسی به اینترنت در ایران حدود 70 درصد است، گفت: در این میان 84 درصد بازیکنان ایرانی به اینترنت دسترسی دارند و 48 درصد آنها به صورت آنلاین بازی می کنند. درباره روش های دسترسی به اینترنت میان بازیکنان باید به این نکته پرداخت که 59 درصد آنها از اینترنت سیم کارت، 21 درصد از اینترنت ADSL، 5 درصد از اینترنت WiMAX و 1 درصد از اینترنت Dial Up استفاده می کنند.

 395.1 میلیارد تومان، صرف خرید بازی شده است
حسینی ادامه داد: حدود 18 درصد از بازیکنان کشور خریدار نرم افزار (بازی) هستند و متوسط سن خریداران بازی نیز 18 سال است. از مجموع درآمد بازار بازی های دیجیتال در ایران حدود 6 درصد به سهم بازی های بومی اختصاص دارد. میزانی که نسبت به سال 1394 رشد یک درصدی را نشان می دهد.
معاون پژوهشی بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: همچنین از مجموع 395.1 میلیارد تومان سهم بازی از کل درآمد بازار 14 سهم بازی های بومی است که در مقایسه با سال 1394 رشد 11 درصدی را نمایش می دهد.
وی افزود: از میزان 920 میلیارد تومان کل درآمد بازار بازی های دیجیتال ایران در سال 1396 حدود 525 میلیارد تومان سهم سخت افزار و حدود 395 میلیارد تومان سهم بازی است. دستگاه کنسول با 428.6 میلیارد تومان محبوب ترین سخت افزاری است که خریداران بابت آن پول پرداخت کرده اند.
به گفته وی میان بازی ها نیز بازی های موبایلی با سهم 229.5 میلیارد تومان در رده نخست و پس از آن بازی های کنسولی و بازی های رایانه ‎ای از جمله بازی هایی هستند که ازسوی خریداران ایرانی تهیه شده اند.
 دلیل کاهش جامعه آماری پیمایش
حسینی درپاسخ به فناوران درباره اینکه چرا جامعه آماری این پیمایش در سال 94 پانزده هزار نفر و اکنون 8 هزار نفر بوده است گفت: در آن زمان ما یک جامعه آماری 5 هزار نفره ملی داشتیم. با این حال برای آن که آمارمان در یازده کلان شهر بزرگ دقت بیشتری داشته باشد، یک جامعه آماری 10 هزار نفره نیز انتخاب کردیم. 
وی افزود: با توجه به افزایش جامعه آماری ملی ما به 8 هزار نفر، عملا نیازی به اختصاص جامعه آماری ویژه برای کلانشهرها نبود! همچنین مطمئن باشید جامعه آماری ما با استانداردهای جهانی هم خوانی دارد و در تمام روستاها و شهرها به صورت حضوری و با تبلت، این آمار استخراج شده است.

 بنیاد ممنوعیت صادرات و واردات بازی را پیگیری می کند
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین در این نشست درباره ممنوعیت صادرات بازی های با پرداخت درون برنامه ای گفت: در این ممنوعیت درواقع صادرات بازی هایی که با استفاده از سکه و پول بازی می شوند آمده است. در واقع حدس ما این است که منظور صادرات بازی های Arcade یا همان دستگاه هایی که در شهربازی ها با ژتون مورد استفاده قرار می گیرند باشد.
وی افزود: برای پیگیری این موضوع در تلاشیم با نماینده وزارت صنعت در این خصوص صحبت کنیم اما هنوز موفق به این کار نشده ایم.
کریمی قدوسی درباره ممنوعیت واردات کنسول بازی به کشور گفت: این کنسول ها نمونه داخلی ندارند و بنابراین قاعدتا نباید واردات آنها ممنوع شود که این موضوع را نیز پیگیری می کنیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ادامه داد البته می دانید که کنسول بازی عمدتا از مجاری غیرقانونی وارد کشور شده و بخش عمده ای از آن قاچاق است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :