ایرنا - حسین میرشجاعیان افزود: پنجره واحد مجوزهای کشور سه زیرسامانه دارد که اکنون تکمیل شده اند؛ همچنین سامانه های «دادور» و «یاور» هفته گذشته به بهره برداری رسیدند.
وی توضیح داد: سامانه دادور امکان دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایت های متقاضیان مجوزهای کسب وکار در کشور را فراهم می کند؛ به این ترتیب این متقاضیان در صورت مواجهه با مشکل در فرآیند صدور مجوز، می توانند از این طریق شکایت خود را
مطرح کنند.
به گفته وی، سامانه دادور در همه استان های کشور پیاده سازی شده است و اکنون مردم می توانند شکایات خود را در زمینه تعلل در صدور مجوزهای کسب وکار در آن ثبت و پیگیری کنند.
وی درباره سامانه یاور نیز اظهار داشت: این سامانه «میز خدمت مشاوره کسب وکار» به شمار می رود و می تواند متقاضیان ایجاد مشاغل جدید را راهنمایی کند.
میرشجاعیان که مسوولیت مرکز پایش کسب وکار را نیز برعهده دارد، گفت: هدف اصلی ما الکترونیکی شدن صدور مجوزهاست تا متقاضیان بدانند اگر مجوزی صادر نشده، به دلیل موافقت نکردن کدام دستگاه بوده است.
معاون وزیر اقتصاد یادآور شد: طبق بررسی های انجام شده 46 دستگاه در صدور مجوزهای کسب وکار در کشور دخیل اند که متاسفانه با هم در تعامل دو به دو قرار داشته و امور آنها غیرالکترونیکی، دستی و کاغذی انجام می شود؛ نتیجه این شیوه آن است که امور صدور مجوز زمانبر شده و مردم بین دستگاه ها پاسکاری می شوند.
میرشجاعیان با بیان اینکه معاونت اقتصادی، روی پروژه ایجاد پیشخوان مجوزهای کشور متمرکز شده است تا فرآیند صدور مجوزها را الکترونیکی کند، گفت: سیستمی که طراحی می شود باید قابلیت پایش و نظارت را داشته باشد.
به گفته معاون وزیر اقتصاد، «سام» سومین سامانه مرتبط با امور کسب وکار و صدور مجوزهاست که وظیفه ساماندهی امور مجوزها را عهده دار خواهد بود.
میرشجاعیان همچنین گفت: سامانه دیگری که طراحی شده، «نما» نام دارد که نقشه ملی استعلام ها و وضعیت شناسه ها را برعهده دارد.
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مجموع این سامانه ها و اتصال آنها، پنجره واحد صدور مجوزهای کشور را شکل
خواهد داد.