آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 240438
تاریخ انتشار : 28 خرداد 1397 8:56
تعداد بازدید : 347

با تصویب شورای شهر تهران

تعرفه دفاتر خدمات الکترونیکی شهر 12/5 درصد بالا رفت

رییس شورای شهر تهران گفت: در جلسه شورای شهر افزایش 12/5 درصدی تعرفه خدمات الکترونیکی دفاتر شهر تهران به تصویب رسید.


مهر - محسن هاشمی رفسنجانی در پایان هفتادمین جلسه شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران، گفت: در ابتدا موضوع مجمع شرکت واحد اتوبوسرانی در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفت و در ادامه موضوع انتخاب حسابرس در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در ادامه سومین دستورجلسه امروز  تعرفه خدمات الکترونیکی دفاتر شهر تهران بود که در ادامه اعضا به افزایش 5/12 درصدی تعرفه خدمات الکترونیکی دفاتر شهر رای دادند.
رییس شورای شهر تهران ادامه داد: در این لایحه همچنین تاکید شد شهرداری تهران می تواند به میزان تورم، تعرفه های خدمات الکترونیکی خود را افزایش دهد.
وی درباره برخی از تذکرات شورای شهر تهران گفت: متاسفانه برخی از تذکرات بسیار طولانی می شود و بنده به این موضوع انتقاد کرده و آن را بیان کردم؛ لذا صحبت های طولانی می شد و بنده از اعضا خواستم که تذکرات براساس قانون باشد.
وی ادامه داد: بعضی از صحبت ها به خاطر اینکه طولانی شده بود شبیه به نطق شده بود که بنده نیز تذکر دادم.

 استدلال موافقان
براساس این گزارش، تعرفه خدمات دفاتر خدمات الکترونیکی شهر تهران در حالی دیروز با تصویب اعضای شورای شهر افزایش یافت که مقرر شد این افزایش تقریبا برابر با نرخ تورم باشد.
محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جریان بررسی  اصلاحیه مصوبه «اصلاحیه نحوه محاسبه تعرفه دفاتر خدمات الکترونیکی شهر تهران»، گفت: این لایحه قبلا هم ارایه شده بود که کمیسیون شهرسازی و کمیسیون عمران با حضور معاون شهرسازی و معماری وقت در این باره جلسه مشترکی برگزار کردند و به دلیل اینکه اساسا فرایند فعالیت دفاتر خدمات الکترونیکی شهر مبتنی بر مصوبه شورا در دوره های گذشته نیست و برون سپاری وظایف حوزه شهرسازی و معماری به صورت کامل انجام نشده، مقرر شد معاونت شهرسازی و معماری و معاونت برنامه ریزی شورا در راستای برون سپاری مبتنی بر هوشمندسازی کامل یا حذف افراد و دفاتر، اقدامات لازم را انجام دهند که متاسفانه به رغم پیگیری ها هنوز به نتیجه نرسیده و اکنون بایستی درباره تعرفه این دفاتر تصمیم گیری کنیم.
وی ادامه داد: ۵۰ نوع خدمت در دفاتر خدمات  الکترونیکی شهر در حوزه مدیریت شهری ارایه می شود و این مصوبه هر سال  در صحن شورا مطرح شده و با توجه به نرخ تورم و پیشنهادات شهرداری اینجا تصمیم گیری می شود.
سالاری افزود: درباره تعیین بهای تعرفه خدمات دفاتر خدمات الکترونیکی شهر تهران، با توجه به اینکه این دفاتر نیز همانند سایر دفاتر خدمات پیشخوان دولت و سایر دستگاه ها، خدمات نیابتی را ارایه می کند.
 لذا افزایش تعرفه خارج از روند منطقی به بهانه لزوم تامین هزینه های اداره دفاتر و اقتصادی  کردن فعالیت آنها نه تنها منجر به افزایش درآمدهای پایدار برای شهر نمی شود بلکه موجب تحمیل هزینه های نامتعارف اضافی به شهروندان می شود. از این رو نظر به بررسی و تصمیمات این کمیسیون، نرخ تعرفه دفاتر برای سال ۱۳۹۷ متناسب با نرخ تورم رسمی و لحاظ میزان افزایش ناشی از حقوق و دستمزد، به طور میانگین 12/5 درصد در این کمیسیون تعیین شد به نحوی که در هیچ یک از آیتم های ۵۰ گانه نرخ افزایش در مقایسه با سال ۹۶ بیش از ۱۵ درصد نیست.
سپس پس از بحث و بررسی اعضای شورای شهر تهران، افزایش میانگین 5/12 درصد و افزایش نسبت به سال ۹۶ بیش از ۱۵ درصد
 به تصویب رسید.

 استدلال مخالفان چه بود
حسن رسولی نیز در جریان بررسی این دستور جلسه به عنوان مخالف طرح گفت: وضعیت ما در دفاتر خدمات الکترونیکی به گونه ای است که می توان گفت هم چوب را می خوریم و هم پیاز را و سیستم بسیار ناکارآمدی ایجاد کرده ایم که مردم ناراضی اند.
وی نظر کمیسیون برنامه بودجه درباره افزایش پیشنهادی نرخ تعرفه های دفاتر خدمات الکترونیک شهر را حداقل 10 درصد و حداکثر 15 درصد دانست و میانگین آن را حداکثر 12 درصد اعلام کرد.
زهرا صدراعظم نوری، در اعلام نظر کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ضمن اعلام موافقت با نظر کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: دفاتر خدمات الکترونیکی شهر نیازمند بازنگری است چرا که با ایجاد این دفاتر سرعت و کیفیت خدمات بالا می رفت که این اتفاق رخ نداه است از این روی از کمیسیون معماری و شهرسازی می خواهیم که طرحی را در همین خصوص ارایه دهند.
در جریان بررسی این دستور جلسه پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه جهت ارایه پیشنهاد سالانه شهرداری برای تعیین نرخ ها مطرح شد که مورد بررسی قرار گرفت.
بهاره آروین، مخبر کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح این پیشنهاد گفت: این افزایش قیمت در نرخ تعرفه های دفاتر پس از دوسال رخ می دهد و ما تنها بر اساس نرخ تورم سال جاری اقدام به افزایش این نرخ ها کرده ایم و این موضوع به ضرر شهرداری است از این رو برای جلوگیری از ضرر از شهرداری خواسته ایم که به صورت سالانه در اردیبهشت ماه نظر خود را برای تعیین نرخ های جدید
 اعلام کند.
محمد سالاری در مخالفت با این موضوع گفت: با تصویب این موضوع شهرداری ملزم به افزایش قیمت به صورت سالانه است این در حالی است که گاهی اوقات شاید شهرداری نخواهد که نرخ های خود را افزایش دهد.
زهرا نژاد بهرام اما در موافقت با این موضوع گفت: با این کار تعادلی ایجاد شده و شهرداری می داند که باید درباره تعرفه ها در زمان مشخص اقدام کند و این فرصت خوبی برای قانونمند کردن تعیین تعرفه ها است.
در نهایت شورای شهر تهران تصمیم گرفت تعرفه خدمات دفاتر خدمات الکترونیکی شهر به طور میانگین 5/12 درصد (بیش ترین میزان افزایش 15 درصد) باشد.
این در حالی بود که برخی اعضای شورای شهر پیش تر از عدم رسیدگی به تخلفات این دفاتر انتقاد کرده و خواستار برخورد جدی تر و مقابله با تضییع حقوق مردم شده بودند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :