آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 240416
تاریخ انتشار : 27 خرداد 1397 13:39
تعداد بازدید : 280

وقتی یتیم بودیم

کتاب«وقتی یتیم بودیم» یادداشت های شخصی کارآگاه انگلیسیِ مشهوری است به نام کریستوفر بنکس. او از خاطرات کودکی اش با دوستی ژاپنی به نام آکیرا، ارزش داوری های اش نسبت به مسایل جهانی و فقر، نظرش دربار ه زندگی، چهره مادرش، شغل پدرش و چیزهای دیگری نظیر این ها یادداشت هایش را جمع می کند. شاید بتوان گفت «وقتی یتیم بودیم» درباره هزارتوی حافظه و خاطرات است، درباره راه هایی که ما آن را می سازیم و جایگزینش می کنیم، درباره اینکه چطور خودمان را از طریق آن روایت می کنیم یا فریب می دهیم.


نکته مهم در خواندن این یادداشت ها توجه به این مساله است که هر کدام از یادداشت ها و رخدادها در همان تاریخ هایی که نوشته شده نبوده. یعنی کریستوفر در ۱۹۳۰، درباره ۱۹۲۳ می نویسد. بنابراین در یادداشت هایش درواقع خاطراتش را مرور می کند. فهم این نکته کمک می کند شیوه روایت ایشیگورو را بهتر بفهمیم از این جهت که رویدادها عدم قطعیتی دارند که سرشت خاطره نویسی، به خصوص خاطره نویسی با فاصله های نامعین، در خود دارد. کریستوفر، به عنوان راوی داستان، در آغاز با پایان تفاوت دارد. او در هر بخش نسبت به اتفاقات مختلف آگاهی هایی مختلف دارد. در ابتدای رمان چیزهای زیادی را نمی داند که در پایان رمان می داند.
«وقتی یتیم بودیم» داستان زندگی یک کارآگاه است که هرگز در جریان جزییات حرفه ای کارش قرار نمی گیریم حتی در مهم ترین پرونده زندگی اش که ماجرای ناپدیدشدن پدر و مادرش در سالیان قبل است. بنابراین صرفا با یک درام کاآگاهی روبه رو نیستیم بلکه می خواهیم خطر کرده و از زاویه ای دیگر به این اثر نگاه کنیم. در این منظر، ما با یک رمان کارآگاهی «واقعی» طرفیم که کارآگاه آن، خود ما هستیم: در مقام خوانندگان یادداشت های یک کارآگاه خصوصی که نمی تواند مسئله ي اصلی اش را درست درک کند. 
رمان های بسیار کمی وجود دارند که نویسنده در آن ها به بازی روایت و شخصیت ها وارد نشود و درباره ی خام بودن کاراکتر یا ارزش های بزرگش حرف نزند. در نقطه ی مقابل، در «وقتی یتیم بودیم» ایشیگورو چنین ریسکی می کند و موفق می شود روایتی عجیب خلق کند که در آن، خواننده از خلال یادداشت های کارآگاه، چیزی را می بیند که خودش قادر به درک آن نیست. این موقعیت به راستی شبیه جایگاه یک کارآگاه است. کارآگاهی به نام خواننده که درباره ی راوی (کاراکتر اصلی) بیشتر از خود او می داند.
کتاب را مژده دقیقی ترجمه و نشر هرمس، منتشر کرده است. در طراحی جلد آن از یکی از طرح های اصلی ناشر انگلیسی استفاده شده و در ۴۰۰ صفحه و در قطع پالتویی منتشر شده است. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :