آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 240252
تاریخ انتشار : 23 خرداد 1397 3:51
تعداد بازدید : 593

مدیرکل دفتر نوآوری وزارت فاوا:

دولت دخالتی در بازار استارت آپ ها نمی کند

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات ضمن پذيرش فشردگي حضور استارت آپ هاي داخلي در برخي بخش هاي خاص مثل تاكسي اينترنتي و خالي ماندن ساير بخش ها گفت: براي جلوگيري از تجمع ورود استارت آپ ها در يك حوزه خاص نمي توان از طريق ساختارهاي دولتي كاري صورت داد.


فدراسيون ICT اتاق بازرگاني ايران- حميدرضا احمديان كه در حاشيه جلسه كميسيون ICT اتاق بازرگاني ايران صحبت مي كرد گفت: وقتي در زمينه تاكسي ياب هاي اينترنتي يك شركت موفق مي شود، شركت هاي بسيار ديگري نيز با همان موضوع شروع به فعاليت مي كنند. البته به نظر من تا زماني كه اندازه بازار جواب دهد اين موضوع هيچ مشكلي ايجاد نمي كند. اما وقتي آنقدر تعداد استارت آپ هايي كه به يك موضوع خاص ورود مي كنند، زياد مي شود كه آنهايي كه مي آيند به رشد مورد انتظار نمي رسند، مشكل ایجاد می شود؛ اما این موضوعی نيست كه بخواهيم در ساختارهاي دولتي جلويش را بگيريم و چنين برخوردي اشتباه است.
احمديان ادامه داد: يكي از مولفه هاي شروع كسب و كار تدوين سند بازگشت سرمايه است؛ يعني هنگامي كه يك كسب و كار مي خواهد به يك حوزه ورود كند بايد به نوع آن كسب و كار آشنا باشد و نمي توان گفت چون يك شركت در حوزه اي خاص موفق بوده فرد ديگر هم با ورود به آن حوزه مي تواند موفق باشد. در اين خصوص بايد توجه داشت كه قبل از آنكه كسب و كار دوم وارد شود، كسب و كار اول كه قبل تر ورود كرده بخشي از بازار را از آن خود كرده است. طبيعتا ورود به شاخه هايي مثل تاكسي هاي اينترنتي كه فعالان اقتصادي زيادي درگير آن هستند، مسير ورود را براي استارت آپ هاي جديد سخت تر مي كند و آنها را ناچار مي كند كه هزينه هاي سنگيني براي تبليغات صرف كنند و هزينه هاي تشويقي زيادي در نظر بگيرند.
احمديان ادامه داد: توجه داشته باشيد تجارتي كه با مردم در ارتباط باشد، همواره حجم بازار بزرگي دارد و زماني به اشباع مي رسد كه فضاي كار را براي بسياري از افراد فراهم كرده است. در زمينه ارسال غذاهاي آماده به درب خانه ها نيز چنين وضعيتي وجود دارد چراكه به نياز جاري مردم كار دارد و بازار بزرگ است. ماركت چنين بازاري پيچيدگي هاي خاص خود را دارد و موفقيت در آن به چيزي بيش از صرف نوشتن برنامه نياز دارد.
احمديان گفت: البته به نظر من هيچ ساختار دولتي نبايد به اين موضوع وارد كند بلكه خود كساني كه به يك تجارت ورود مي كنند، بايد نگرش خوبي نسبت به موضوع داشته باشند. 
احمديان درباره علت تقليد استارت آپ هاي ايراني از نمونه هاي خارجي و نبود خلاقيت و نوآوري در ارايه طرح هاي جديد نيز گفت: اين موضوع يكي از انتقادات جدي خود ما است؛ ما در زمينه كارآفريني جوانان در كشور چه در مدارس و چه در دانشگاه ها كاري انجام نداده ايم. لذا فارغ التحصيلانمان حتي اگر ذهن خلاقي داشته باشند آموزش هاي لازم را براي بروز خلاقيتشان نديده اند و آماده نشان دادن خلاقيت هاي خود نيستند. يكي از علل شكست و كوچك ماندن استارت آپ هاي ما نيز به همين موضوع ارتباط دارد. در دنيا مفاهيم كارآفريني و نوجويي را در مدارس آموزش مي دهند در كشور ما نيز برخي از مدارس غيرانتفاعي اخيرا متوجه اين موضوع شده و اين كار را مي كنند اما اين مساله بايد وارد سيستم آموزش و پرورش ما شود. با اين روش  وقتي جوان به سطح دانشگاه رسيد با آموزش هايي كه ديده ادبيات خلاقيت و نوآوري را خواهد شناخت و در دانشگاه فقط به دنبال تكميل بقيه حلقه ها بوده و گروه سازي را انجام مي دهد. بنابراین اگر اين اتفاق بيفتد، جوان در دانشگاه كسب و كار خود را راه مي اندازد و لازم نيست معطل كار بماند.
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات ادامه داد: اما ما برخلاف اين توقع داريم جواني كه فارغ التحصيل شده و با مفاهيم پايه اي خلاقيت آشنايي ندارد، كار نوآورانه انجام دهد كه مطمئنا اين كار سخت بوده و زمان بيشتري مي برد. ما در مجموعه تعاملاتي كه با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم داريم تلاش كرده و برنامه هايي داريم كه سيلابس هاي درسي عوض شوند و كمك شود كه دانش آموز از همان دوران ابتدايي مدرسه با ادبيات نوآوري بالا بيايد. البته اتفاقات خوبي نيز در كشور در حال وقوع است و آمدن اسباب بازي هاي خلاقيت محور به فروشگاه ها نشانه هاي خوبي است كه مي بايست با تهيه برنامه هاي جامع به ادامه اين روند كمك كرد. 
وی افزود: ما بايد كمك كنيم تا در يك برنامه نهايتا سه ساله اسباب بازي هاي خلاقيت محور فعلي را كه بيشتر نمونه هاي خارجي هستند، با ابزار داخلي جايگزين كنيم و موضوع مرتبط با مسايل كارآفريني و نوآوري را به سطح مدارس بكشانيم تا وقتي يك دانش آموز به سطح دانشگاه برسد دنبال تيم سازي و به نتيجه رساندن ايده هاي خود باشد يعني دانشگاه هم بايد پوست انداخته و به جاي مدرك گرايي دانش محور شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :