آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 240117
تاریخ انتشار : 21 خرداد 1397 10:43
تعداد بازدید : 358

معاون توسعه و نظارت شاپرک:

کارمزد باید به منبع درآمد بانک ها تبدیل شود

معاون توسعه و نظارت شاپرک گفت: تمام فعالان صنعت بانکی و پرداخت اتفاق نظر دارند که باید کارمزد به عنوان یک منبع درآمد برای سیستم بانکی به شکل جدی تری مورد توجه قرار بگیرد.

ایبنا- محمدرضا روشن نژاد گفت: باید به دنبال ایجاد منابع جدید درآمدی از بخش کارمزد برای نظام بانکی حرکت کرد زیرا در شرایط فعلی مشتریان شبکه بانکی پذیرفته اند که بابت هر نوع سرویس با ارزش افزوده باید کارمزد پرداخت کند. وی تاکید کرد: بهتر است در اصلاح نظام کارمزد، شبکه بانکی و پرداخت از هم تفکیک نشود و بانک مرکزی با یک نگاه کل نگر اصلاح و سامان دهی نظام کارمزد در دستور کار قرار دهد.
معاون توسعه و نظارت شاپرک یادآور شد: در سیستم بانکی به طور معمول با دو نوع متخصص مواجه هستیم؛ متخصصین اعتبارات و سایر خدمات بانکی و در بانک ها نیز به دو قسمت اعتبارات و سایر خدمات تفکیک می شوند و شاید زمان آن فرارسیده که یک بخش جدید به عنوان کارمزد به سیستم بانکی افزوده شود.
وی با اشاره به رقم بالای کارمزدی که بانک ها در نظام فعلی می پردازند، گفت: شرکت شاپرک از اسفندماه سال ۹۵ اندازه گیری شاخصی با عنوان میزان کارمزد بانک ها به شبکه پرداخت را آغاز کرده که نشان می دهد هر بانک به ازای جذب هر ۱۰ هزار تومان رقم بالایی که گاه به حدود ۲۸۰ تومان می رسد، کارمزد می پردازد که اگر هزینه اجاره بهای ماهانه هر دستگاه کارت خوان فروشگاهی را به آن بیفزاییم این رقم به حدود ۵۰۰ تومان می رسد.
وی همچنین یادآور شد: تصمیمی که بانک ها در بحث اخذ کارمزد از پذیرنده ها می گیرند در این بین نقش تعیین کننده دارد زیرا بانک ها در یک فضای رقابتی فعالیت می کنند و توان تغییر مدل کارمزدی را دارند.
معاون توسعه و نظارت شاپرک اذعان داشت: ساختار کارمزدی کشور از سه سال پیش تغییر کرد و به صورت تقریبی همه بانک ها به ساختار جدید معترض بودند؛ زیرا هزینه کارمزد تراکنش های کارتخوان های فروشگاهی بر دوش بانک های پذیرنده افتاد، در صورتی که این اختیار نیز به بانک ها داده شده بود که این هزینه را از پذیرندگان کسر کنند. ولی در طول دو تا سه سال گذشته هیچ کدام از بانک ها در این بخش اقدامی انجام ندادند و سوال اصلی این است که چرا بانک ها این هزینه را از پذیرندگان اخذ نکردند؟ زیرا به عقیده من دست بانک ها در اخذ کارمزد از خدمات بانکی باز است. از این رو بانک ها می توانند در قبال ارائه خدمات از مشتریان کارمزد بگیرند؛ به شرطی که بین بانک ها اتفاق نظر و انسجام وجود داشته باشد.
وی در خصوص ابلاغ بخشنامه پرداخت یاران از سوی بانک مرکزی، گفت: شرکت شاپرک در حال تعیین سازوکار برای شرکت هایی است که پرداخت یار نام دارند و تا پیش از بخشنامه پرداخت یار بانک مرکزی به آنها درگاه های واسط گفته می شد. روشن نژاد ادامه داد: این شرکت ها از پذیرندگانی که به آنها سرویس می دهند، کارمزد دریافت می کنند و این بدین معنا است که قابلیت دریافت کارمزد در قبال خدمات در حوزه صنعت بانکداری و پرداخت وجود دارد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :