آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 239528
تاریخ انتشار : 7 خرداد 1397 5:28
تعداد بازدید : 497

دامنه شمول مسوولیت صنفی

مسوولیت ها بدون آنکه منحصر به سه نوع باشند به مسوولیت مدنی، مسوولیت کیفری و مسوولیت صنفی تقسیم می شوند. هر شخص و شهروند دارای مسوولیت مدنی است ولی درباره مسوولیت کیفری دامنه شمول آن همه اشخاص و شهروندان را پوشش نمی دهد. عوامل رافع مسوولیت کیفری همچون صغر سن (کودک نابالغ) یا جنون ( جنون به هر درجه) یا اجبار و اکراه و غیره ( که حدود آن را قانون به صورت دقیق مشخص کرده) از شمول دارای مسوولیت کیفری می کاهد.

 پیامبر گرامی (صلی الله علیه واله وسلم) در این باره صریعاً می فرمایند:

اگر شراب خوار از دختر شما خواستگاری کند به او دختر ندهید. 

در مورد دین مدار و اخلاق مدار بودن خواستگار هم فرموده اند:


هر وقت کسی به خواستگاری نزد شما آمد که از دین و اخلاق او راضی هستند او را رد نکنید که اگر این کار را انجام دهید، در زمین فتنه و فساد بزرگی ایجاد خواهد شد.  (الکافی، ج 5، ص 274، ش3).

علت این که در انتخاب همسر، قبل از هر چیز، «دین و ایمان» معیار قرار گرفته آن است که اسلام اجازه ابتلای خانواده به فحشا و منکر را نمی دهد و با سفارش به انجام کارهای خوب و خیر، موجب می شود ژن های حامل صفات نیک و پسندیده به نسل های بعدی انتقال یابد و تا قیامت نسل اندر نسل ادامه پیدا کند. 

از طرفی، ایمان و عمل صالح پدر و شایستگی های معنوی او، کانون خانواده را به محیطی امن و با صفا تبدیل می کند و زمینه رشد و تربیت فرزندان با ایمان و مسئولیت پذیر را فراهم خواهد نمود. بر اساس تحقیقات ریشه بسیاری از عصیان ها  و لغزش ها و گرایش های ناپسند کودک ناشی از اعمال خشم ها، ظلم ها و ایجاد رعب ها توسط پدر می باشد؛ لذا باید در انتخاب سرد آینده دقت فراوانی مبذول داشت.

هم کفو بودن

علاوه بر نکته های بیان شده ویژگی هم کفو و هم شأن بودن زن و مرد، بسیار اهمیت دارد. این معیار، موجب تفاهم زن و شوهر و مهم ترین عامل پرورش صحیح فرزند و استحکام خانواده است. مسئله هم شأن بودن در امر ازدواج به قدری مهم است که امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:

اگر خداوند، امیرالمومنین (علیه السلام) را برای فاطمه (علیهم السلام) نمی آفرید، در روی زمین- از آدم و غیر آن- همبستگی برای او پیدا نمی شد. (الجامع الاحادیث الشیعه، ج 35، ص 216).

کفویت زن و شوهر از نظر اسلامی در اعتقاد دینی خلاص می شود. از آیه شریفه. (سوره بقره/ آیه 187) نکته های زیبایی در خصوص هم شان بودن زن و شوهر می توان برداشت کرد؛ از جمله آن که:

1- زن و شوهر باید حکم دو روح در یک بدن را داشته باشند.

2- آبروی یکدیگر را حفظ کنند؛ زیرا لباس کثیف پوشاننده آن را کثیف می کند و انسان آلوده، لباس را کثیف می گرداند.

3- غیب پوش یکدیگر باشند. همان طور که اگر لباس پاره شد، می دوزند و اگر کثیف شد، می شویند.

4- محرم اسرار یکدیگر باشند؛ مثل لباس که محرم داخل خود است.

5- زن و مرد باید یکدیگر را همه چیز خود بدانند و بعد که از مرحله عشق و زندگی گذشتند. به هدف نهایی و تکوینی خود رسیده و روی نسل سازی تمرکز کنند.

6- یکدیگر را تحقیر نکنند، زیرا مانند آن است که انسان، لباس خود را زیر پا قرار دهد یا روی آن بنشیند.

7- حضور انسان در هر مکان و زمان و شرایط مختلف به همراه لباس اوست. همسرش نیز که در حکم لباس اوست با وی در این موقعیت های مختلف شریک است.

8- لباس زیبا موجب وقار و زیبایی پوشاننده آن است. می توان آن را کوتاه تر، بلندتر، بی رنگ، کم رنگ، سفید سیاه و طبق سلیقه انتخاب کرد، اما لباس آلوده را هرگز نمی توان برگزید.

9- آیه شریفه، نام زن را با ذکر ضمیری مقدم داشته و او را به دست مرد سپرده است که این مسئولیت بیشتر مرد را در نگه داری و مراقبت از زن نشان می دهد.

10- همان طور که در انتخاب لباس دقت می شود، در انتخاب همسر نیز باید دقت کرد.

بنابر آنچه آمد زن و مرد مومن، خداجو و شایسته با عمل به احادیث ائمه اطهار (علیهم السلام) و با آسان ساختن اسباب ازدواج می توانند مسیر تشکیل خانواده دینی و موفق را هموار کنند و با انجام وظایف خود زندگی پربرکت و فرزندانی صالح را به ارمغان آورند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :