آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 239521
تاریخ انتشار : 7 خرداد 1397 4:30
تعداد بازدید : 498

پاسخ معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به فناوران:

4 هزار خبرنگار واجد شرایط دریافت طرح ترافیک هستند

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جوابیه ای، به گزارش فناوران درباره نحوه واگذاری آرم طرح ترافیک خبرنگاران واکنش نشان داده است.

فناوران - جوابیه معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و پاسخ فناوران را در ادامه می خوانید:

 توزیع طرح ترافیک خبرنگاران، کاملا قانونی است
روزنامه فناوران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه مطلبی را با عنوان «مسوولان شهرداری تهران پاسخگو باشند| تخصیص نامناسب سهمیه طرح ترافیک به خبرنگاران» منتشر و انتقادات و ادعاهای خلاف واقع و سوالاتی را طرح کرده که در مطلب زیر به آن ها پاسخ داده می شود. 
سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ارایه طرح ترافیک خبرنگاران طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران عمل می کند و قانونا مجاز به کاهش یا افزایش سهمیه موارد خاص ازجمله خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری نیست. هر تصمیم جدیدی هم که شورای اسلامی شهر بگیرد، این سازمان موظف به اجرای آن است.
سازمان حمل ونقل و ترافیک جهت تدوین آیین نامه طرح ترافیک خبرنگاران، جلساتی را با حضور نمایندگان رسانه ها و انجمن های صنفی روزنامه نگاران، عکاسان و ورزشی نویسان و نمایندگان وزارت فرهنگ و مرکز ارتباطات شهرداری برگزار کرد و در این جلسات بر سر اینکه طرح خبرنگاری به چه افرادی تعلق گیرد و چه رسانه هایی در اولویت قرار بگیرند، توافقاتی صورت گرفت. تنها نکته مورد اختلاف در این جلسات، تقاضای افزایش تعداد سهمیه خبرنگاران بود که این مساله خارج از اختیارات قانونی سازمان حمل ونقل بود و نیاز به مصوبه جدید شورای اسلامی شهر دارد. 
هم چنین در این جلسات، برخی از افراد تقاضای اختصاص سهمیه خبرنگاری به مدیران مسوول رسانه ها یا نیروهای اداری و فنی را داشتند که تحقق این مساله نیز با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر که به صورت حصری فقط «خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری» را مشمول استفاده از طرح خبرنگاری دانسته، ناممکن بود. 
سازمان حمل ونقل بارها اعلام کرد که حاضر است مسوولیت توزیع طرح ترافیک خبرنگاران را به وزارت فرهنگ یا انجمن های صنفی بسپارد اما آن ها به دلیل کاهش ۶۶ درصدی تعداد سهمیه ها در مقایسه با سال گذشته، حاضر نشدند مسوولیت توزیع آن را بر عهده بگیرند. 
پرسش های روزنامه فناوران و پاسخ آن ها:
1- چرا به همه متقاضیان آرم طرح ترافیک خبرنگاری که مدارک لازم را براساس آیین نامه تعیین شده از سوی معاونت ترافیک شهرداری تهران، تحویل داده بودند، آرم تعلق نگرفته است؟
چون تعداد سهمیه خبرنگاران طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران محدود بوده (۲۰۰۰ سهمیه) و تعداد متقاضیان واجد شرایط زیادتر (حدود ۴۰۰۰ نفر) بوده اند.
2- ملاک انتخاب خبرنگاران چه بود؟ درحالی که در یک رسانه سه خبرنگار با مدارک عینا برابر و هم زمان درخواست خود را ارسال کرده بودند، چرا به یک خبرنگار آرم تعلق گرفت و به دیگری نه؟ آیا با قرعه کشی، معاونت ترافیک آرم ها را توزیع کرده است؟!
ملاک انتخاب خبرنگاران را آیین نامه اجرایی طرح ترافیک خبرنگاران که به تصویب کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران رسیده، تعیین کرده است. 
بر اساس ماده ۶ آیین نامه اجرایی، سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران موظف به بررسی همه درخواست های مطرح شده از سوی خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری بوده و باید درصورتی که تعداد متقاضیان تاییدشده نسبت به سقف قانونی مجوزهای قابل صدور افزایش یابد، در راستای اولویت بندی متقاضیان اقدام کند. ازاین رو، با توجه به زیاد بودن تعداد متقاضیان، سازمان حمل ونقل از مدیران رسانه ها درخواست کرد از بین افراد واجد صلاحیت، اولویت های خود را در چارچوب سقف تعیین شده اعلام کنند. به همین دلیل برخی افرادی که شرایط و مدارک یکسانی دارند، موفق به اخذ سهمیه نشده اند.
3- چرا اسامی کسانی که موفق به دریافت آرم شده اند، به صورت شفاف اعلام نمی شود تا معلوم شود چه تعداد از خبرنگاران واقعی موفق به دریافت سهمیه شده اند؟
اتفاقا بر اساس ماده ۷ آیین نامه اجرایی نحوه توزیع سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران، سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری موظف شده است نام، رسانه محل اشتغال و نوع فعالیت کلیه دریافت کنندگان سهمیه خبرنگاری را در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کند. ازاین رو، با پایان یافتن پروسه توزیع طرح ترافیک خبرنگاری، اسامی دریافت کنندگان منتشر خواهد شد. 
4- معیار اختصاص سهمیه به هر رسانه و خبرگزاری چه بود؟ آیا اصولا از تیراژ و تعداد خبرنگاران یک رسانه، معاونت ترافیک اطلاع دارد که براساس آن سهمیه به رسانه ها داده است؟
بر اساس تبصره یک ماده ۶ آیین نامه اجرایی نحوه توزیع سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران، رسانه هایی که ازسوی بخش خصوصی اداره می شوند در مقایسه با رسانه هایی که به هر نحوی به نهادها و منابع دولتی و عمومی وابستگی دارند، برای بهره مندی از مجوزهای طرح ترافیک خبرنگاری اولویت دارند. هم چنین روزنامه ها و خبرگزاری ها که به صورت روزانه مشغول تولید خبر هستند در اولویت قرار دارند و سایر رسانه ها نیز بر اساس سنجش و رتبه بندی وزارت فرهنگ اولویت بندی شده اند.
5- چرا به برخی رسانه ها نامه انتخاب از میان خبرنگاران به مدیران مسوول ارسال شد ولی برای برخی رسانه ها چنین نامه ای ارسال نشد و خود معاونت ترافیک شخصا به انتخاب خبرنگاران دست زد؟
سازمان حمل ونقل و ترافیک صرفا از رسانه هایی درخواست کرد تا اسامی خبرنگاران خود را بر اساس اولویت معرفی کنند که تعداد متقاضیان واجد شرایط آن ها از تعداد سهمیه تعیین شده برای آن رسانه ها زیادتر بوده است. بنابراین برای رسانه هایی که تعداد متقاضیان واجد شرایط آن ها کمتر از سقف سهیمه تعیین شده بود، نیازی به ارسال نامه نبوده است. 
۶- درنهایت اینکه مشخصا چه کسانی در معاونت حمل ونقل شهرداری تهران در حال تشخیص و تخصیص سهمیه روزنامه نگاران هستند؟
اگرچه افرادی که مسوولیت بررسی مدارک و شرایط متقاضیان طرح ترافیک خبرنگاری را بر عهده دارند، از افراد باسابقه رسانه ای هستند اما آن چه در این کارگروه رسیدگی می شود، رسیدگی شکلی است و مدارک ارسال شده بر اساس آیین نامه اجرایی موردبررسی قرار می گیرند و هویت و سابقه شغلی اعضای این کارگروه اهمیتی ندارد». 

 پاسخ های فناوران
هرچند نفس پاسخگویی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قابل تقدیر است، اما پاسخ این نهاد به گزارش فناوران، تقریبا پس از یک ماه بعد از انتشار گزارش و در شرایطی که بررسی طرح ترافیک خبرنگاران به پایان یافته است جای تامل دارد.
از سوی دیگر پاسخ های ارسال شده نه تنها ابهامی را برطرف نکرده و همان سخنانی است که پیش تر نیز منتشر شده بود که سوالات جدیدی را ایجاد می کند:
1- تعداد متقاضیان واجد شرایط 4000 هزار نفر اعلام شده است. اگر طرح ترافیک خبرنگاران رشوه ای بوده تا این قشر به طرح پراز اشکال شهرداری معترض نشوند، مثال بارز فساد بوده و ای کاش همه این سهمیه ها لغو شود. در غیر این صورت، اگر به درستی شورای شهر به این نتیجه رسیده است که خبرنگاران در شغل سخت و زیان آور و البته روشنگر خود نیاز به رفت و آمد آسان به مراکز خبری دارند، چرا فقط به تعدادی از آنها سهمیه می دهد؟ تبعیض نه اخلاقی است و نه براساس قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی، قانونی!
2- ادعای ارسال نامه به مدیر مسوولان درباره همه رسانه ها صدق نمی کند و در بسیاری از روزنامه ها بدون آنکه نامه ای به مدیر مسوول ارسال شود، برخی موفق به دریافت سهمیه شده اند و برخی دیگر نه.
3- ما هم منتظر اعلام اسامی هستیم و معتقدیم به روند شفافیت و سلامت توزیع طرح ترافیک کمک می کند.
4- همچنان معیار توزیع طرح آرم ترافیک میان رسانه ها شفاف نیست.  اینکه چرا به یک رسانه 5 سهمیه و به یک رسانه 6 سهمیه تعلق گرفته، باید دقیقا مشخص شود.
5- متاسفانه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، نهادی کاملا غیر تخصصی برای توزیع طرح ترافیک میان  خبرنگاران است و نه تنها حاضر به قبول مسوولیت در این زمینه نیست که پشت سر افراد رسانه ای پنهان می شود: « اگرچه افرادی که مسوولیت بررسی مدارک و شرایط متقاضیان طرح ترافیک خبرنگاری را بر عهده دارند، از افراد باسابقه
 رسانه ای هستند».


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :