آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 239468
تاریخ انتشار : 6 خرداد 1397 10:22
تعداد بازدید : 401

گلایه تند مدیر عامل شاتل از وزارت ارتباطات:

کندی اینترنت را گردن بخش خصوصی نیندازید، پهنای باند بی کیفیت است

مدیر عامل گروه شرکت‎های شاتل از این که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختلالات اینترنت را به گردن اپراتورها انداخته است، به شدت انتقاد کرد.


فناوران - سه شنبه شب گذشته جلسه ویژه ای با حضور مدیران وزارت ارتباطات و نمایندگان اپراتورهای اینترنتی، بدون حضور خبرنگاران، برای بررسی اختلالات اینترنتی برگزار شد.
پس از این جلسه وزارت فاوا با انتشار خبری اعلام کرد که آذری جهرمی به شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی و اپراتورها 24 ساعت مهلت داده است اختلالات اینترنت را برطرف کنند.
معنی این ضرب الاجل این بود که اولا اختلالات به دلیل کم کاری ارایه دهندگان بخش خصوصی (و نه دولت) است و دوما آنها از زمان آغاز فیلترینگ می توانستند نسبت به رفع این اختلالات اقدام کنند اما در این کار کوتاهی کرده و حالا ظرف 24 ساعت باید این موضوع را جبران کنند.
عجیب تر این که روز پنجشنبه معاون رگولاتوری اعلام کرد که پس از دستور وزیر، 85 درصد اختلالات رفع شده و 15 درصد باقی مانده هم مربوط به شرکت های کوچک است!
با وجود سکوت نهادهای صنفی از جمله کمیسیون اینترنت نظام صنفی رایانه ای و دیگر ارایه دهندگان اینترنت، روز گذشته احمدرضا نخجوانی مدیر عامل گروه شرکت‎های شاتل، بالاخره به اظهارنظر رسمی درباره اختلالات اینترنتی پرداخت و از این که این اختلالات به گردن اپراتورها انداخته شده است، به شدت انتقاد کرد.
 دلمان برای هزاران میلیارد سرمایه گذاری بیشتر از شما می سوزد
مدیر عامل گروه شرکت‎های شاتل درباره کیفیت نامناسب اینترنت در ماه‎های اخیر گفت:  کیفیت نامناسب اینترنت خارج از دایره اختیارات اپراتورها بوده است. 
احمدرضا نخجوانی افزود: شرکت‎های مطرح و دارنده پروانه ارتباطات ثابت، دل شان بیش از هر فرد دیگری برای هزاران میلیارد سرمایه‎گذاری انجام شده در صنعت می‎سوزد و می‎دانند برای حفظ این سرمایه‎گذاری، آن هم در شرایط سخت بازار، مشتری مداری و ارایه خدمات پر کیفیت، بهترین راهکار است. در این شرایط، مایه شگفتی ا ست که می بینیم دوباره در رسانه ها، علت اختلالات اخیر را اپراتورها معرفی کرده اند!
 افت کیفیت اینترنت، از حذف اینترنت حجمی شروع شد
نخجوانی اما برای نخستین بار مشکل کندی و اختلال اینترنت را به مدتی قبل تر از فیلتر تلگرام و اختلال در فیلترشکن ها مربوط دانست و گفت: ماجرای افت کیفیت دسترسی به اینترنت از آذر 96 آغاز شده و از چند هفته قبل با فیلتر شدن تلگرام به اوج خود رسیده است. در حقیقت، از آذرماه مصوبه 266 کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شد، در کمال تعجب حق انتخاب از کاربران برای انتخاب سرویس های حجمی گرفته شد و کاربرانی که قبلا به واسطه نعمت رقابت میان اپراتورها، از سرویس هایی به مراتب پرسرعت تر از سرویس خریداری شده، استفاده می کردند، از سرویس هایی استفاده می کنند که اپراتورها اجازه بازگذاشتن سرعت را ندارند.
وی اضافه کرد: بخشی از نارضایتی کاربران از همین موضوع ریشه گرفته است. ما یک نگرانی عمده داریم و آن اینکه این مصوبه با کاهش درآمد جدی اپراتورها، از آذر 96 تاکنون، امکان سرمایه‎گذاری‎های جدید را از بین برده است و تبعات منفی این کار به زودی آشکار خواهد شود.
 در فیلتر تلگرام دخل و تصرفی نداریم
او اختلالات اینترنت را تنها ناشی از مصوبه یاد شده ندانست و افزود: آنچه مزید بر علت شده، بحث فیلترینگ تلگرام است که طی چند هفته گذشته اختلالات بسیار جدی در شبکه اینترنت کشور ایجاد کرده که به کلی از اختیار ما خارج است. در حقیقت، ما در کیفیت پهنای باند اینترنت که به دستمان می رسد، دخل و تصرفی نداریم و پس از آنکه محدودیت‎های حاکمیتی بر آن اعمال می‎شود، به دستمان می‎رسد. وی گفت: شواهد می‎گوید پهنای باندی که به دست ما می رسد دارای ماجراهایی است که هفته‏های قبل این مشکلات را نداشت. چه آن که این واقعیت انکارناپذیر است با محدودیت های جدید، کاربران به شکل گسترده ای از فیلترشکن های مختلف استفاده می‎کنند که خود باعث کندی دسترسی به اینترنت یا رویارویی با مشکلاتی در شبکه سرویس دهنده VPN می شود که باز از اختیار اپراتوری مثل ما خارج است.
نخجوانی گفت: ما صلاحیت نداریم درباره مصلحت اندیشی های حاکمیت برای اداره کشور اظهار نظر کنیم، اما دست کم انتظار داریم از صحبت درباره نقش اپراتورها به عنوان عوامل اختلالات اخیر، خودداری شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :