آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 239236
تاریخ انتشار : 1 خرداد 1397 12:46
تعداد بازدید : 207

پژوهشگر فرانسوی و استاد دانشگاه نوانسیای فرانسه تشریح کرد

سه ویژگی کسب وکارهای کوچک در ایران و راه های توسعه آن ها

تیری کوویل، پژوهشگر فرانسوی و استاد دانشگاه نوانسیای فرانسه که 25 کسب وکار کوچک و متوسط را در ایران بررسی کرده به عنوان مشاور پژوهشی در پروژه تحقیقاتی «بررسی چالش های راهبردی و ارایه استراتژی های توسعه در بنگاه های کوچک و متوسط در اقتصاد ایران» مشارکت می کند.

اتاق ایران - تیری کوویل درباره SMEهای ایران گفت: کسب وکارهای کوچک و متوسط اکثریت شرکت ها را در کشورهای دنیا مانند آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس، ایتالیا و کشورهای در حال توسعه مانند هند و چین تشکیل می دهند. عموم این کسب و کارها در ابتدا کوچک هستند اما به مرور زمان و با کسب موفقیت می توانند خود را گسترش دهند.
او تشریح کرد: مثلاً در کشور آلمان اندازه این کسب و کارها روز به روز بزرگ تر شده و می توان آن ها را یکی از عوامل موفقیت اقتصاد آلمان دانست. در کشورهای دیگر این کسب وکارها اعتماد زیادی به یکدیگر دارند، بلندمدت می اندیشند و برای موفقیت پایدار تلاش می کنند.
او با بیان اینکه کسب و کارهای کوچک و متوسط 80 درصد از بخش خصوصی ایران را تشکیل می دهند، توضیح داد: SMEها در ایران خیلی کوچک هستند و آن هایی که ظرفیت دارند، باید به کمک دولت بزرگ تر شوند.
این پژوهشگر فرانسوی با بیان 25 شرکت مورد بررسی در ایران، به تشریح ویژگی های آنان پرداخت و گفت: در این شرکت ها ارزش شایسته سالاری حاکم بود و مدیران آن ها می گفتند تنها شایستگی و صلاحیت کارمندان است که برای استخدام آن ها مد نظر است.
کوویل برابری جنسیتی را دومین ویژگی SMEها دانست و افزود: برخلاف برخی از محیط های دیگر که اولویت استخدام با مردان است، در این شرکت ها وقتی زنی شایستگی بیشتری نسبت به مردی داشته باشد، او را استخدام می کنند.
او درباره سومین ویژگی شرکت های مورد بررسی گفت: در گذشته کارمندان باید از اوامر روسای خود بی چون وچرا تبعیت می کردند، اما روابط بین رییس و کارمندانش در این شرکت ها مانند رابطه پدر و فرزند و به صورت تعاملی است.
کوویل معتقد است تمام این ویژگی ها نشان دهنده حاکم بودن بینش مدرن بر این شرکت ها و فاصله گرفتن از برخی نگاه های سنتی بوده است.
استاد دانشگاه نوانسیای فرانسه یکی از دغدغه های این کسب و کارها را "تضمین حق مالکیت" دانست و مطرح کرد: بسیاری از این شرکت ها نگران هستند که دولت آن ها را مصادره کند، به همین دلیل زیاده روی شرکت سرمایه گذاری نکرده و حتی اقدام به بزرگ شدن آن نمی کنند.
او با بیان اینکه اعتماد نهاد دولتی به نهادهای دیگر مانند بخش خصوصی بسیار پایین است، اظهار کرد: رابطه ای بین اعتماد عمودی و افقی وجود دارد؛ مثلاً وقتی دولت به نهاد قوه قضائیه اعتماد نداشته باشد از سوی دیگر این بی اعتمادی به کسب وکارهای کوچک هم منتقل می شود و آن ها حاضر نیستند برای حل اختلاف و مشکلات بین خود به قوه قضائیه مراجعه کنند.
کوویل گفت: دولت باید حمایت بیشتری از این گروه کسب و کارها داشته باشد و حداقل حق مالکیت آن ها را تضمین کند تا با آسودگی خاطر به فعالیت خود ادامه دهند.
کوویل تأمین منابع مالی را یکی دیگر از دغدغه های این شرکت ها عنوان کرد و گفت: سیستم بانکی ایران در بحران است و نیاز به اصلاح فوری دارد. در ابتدا بانک باید بتواند شرکتی را که واقعاً نیازمند منابع مالی است، شناسایی کند و بعد منابع مالی را به آن تخصیص دهد.
به گفته او نوعی بی عدالتی بین شرکت های مختلف باعث می شود، شرکت های کوچک نتوانند به راحتی از تسهیلات بانکی استفاده کنند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :