آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 238235
تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1397 10:38
تعداد بازدید : 328

تاریک و روشن حریم خصوصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی (بخش سوم)

اینستاگرام و شرکا

صحبت از اینستاگرام که می شود در ذهن اغلب ما عکس های خوش رنگ، منظره های زیبا، دکورهای شیک و دورهمی های دوستانه شکل می گیرند. اینستاگرام، محیطی سرشار از رنگ و خوش گذرانی و خوش تیپی و زیبایی است. اما در این محیط جذاب، حریم خصوصی ما تا کجاست و چطور از اطلاعات ما محافظت می شود؟

شبنم کهن چی
Shkohanchi@
 اینستاگرام جهانی
اینستاگرام در حال پیشرفت است و هر ماه بر تعداد کاربرانش افزوده می شود. آخرین آمارها نشان می دهد این شبکه اجتماعی 813 میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد. اعلام شده ماه مارس 2018، یک نظر سنجی توسط مرکز Pew Research Center انجام شد که طی آن مشخص شد 71 درصد از جوانان 18 تا 24 ساله آمریکایی در اینستاگرام فعال هستند که بیش از نیمی از آنها به صورت روزانه به این سرویس مراجعه می کنند. 
درسال 2017 نیز تحقیقی توسط شرکت تجاری L2 منتشر شد که نشان می داد اینستاگرام پلت فرمی است که 92 درصد تعاملات در شبکه های اجتماعی را شامل می شود. طبق اطلاعات منتشر شده توسط Statista، پیش بینی می شود اینستاگرام بیش از 28 درصد درآمد تبلیغات موبایلی فیس بوک را شامل خواهد شد.
بر اساس تازه ترین گزارش we are social که مربوط به سه ماهه اول سال 2018 است، اینستاگرام چهاردهمین سایت پر بازدید و ششمین شبکه اجتماعی از نظر دارندگان کاربران فعال در جهان است.

 اینستاگرام ایرانی
ایران با داشتن 24 میلیون کاربر، هفتمین کشور اینستاگرامی دنیا محسوب می شود. 24 میلیون کاربری که 45 درصدشان زن و 55 درصدشان مرد هستند. آخرین آمارها نشان می دهد سایت اینستاگرام، هشتمین سایت پر بازدید در ایران طی اولین فصل سال 2018 بوده و کلمه اینستاگرام بیستمین کلمه در فهرست پر جست وجوهای گوگل (در ایران) طی همین دوره اعلام شده.
با توجه به چنین اقبالی، اهمیت آگاهی کاربران از قوانینی که برای عضویت در این شبکه اجتماعی پذیرفته اند و وضعیت امنیت اطلاعات شان در این شبکه دو چندان می شود. 

 شما موافقان
اولین چیزی که اینستاگرام در سیاست حریم خصوصی خود به آن پرداخته این است که شما به عنوان کاربر اینستاگرام موافقت می کنید این شبکه یک پلتفرم برای ارسال محتوا به صورت عمومی است. به این معنا که سایر کاربران ممکن است علاوه بر مشاهده، محتوای شما را ذخیره کنند یا به اشتراک بگذارند. بنابراین می توانید متوجه شوید مانند دیگر شبکه های اجتماعی اگر محتوایی در این شبکه به اشتراک بگذارید ممکن است بارها توسط دیگران مورد استفاده قرار بگیرد. اما چرا این موضوع در این شبکه مهم تر است؟ چون آنچه شما به اشتراک می گذارید تصویر است و تصاویر علاوه بر اینکه قابلیت بازسازی دارند، حریم خصوصی زندگی هر فردی را بیشتر از متن به نمایش می گذارد. 
 خویش داده
اولین اطلاعاتی که اینستاگرام از ما جمع آوری می کند همان چیزهایی است که خودمان به او می گوییم. این اطلاعات شامل نام، رمز عبور، آدرس ایمیل، تصویرمان، شماره تماس مان، توضیحاتی که پای عکس ها منتشر کنیم، نظراتی که در پست های خود و دیگران می گذاریم می شود. 
مانند دیگر شبکه های اجتماعی در اینستاگرام نیز با ایمیل و شماره موبایل خود می توانید دوستان تان را پیدا کنید یا اجازه دهید دوستان تان شما را پیدا کنند. این دسترسی به اینستاگرام نیز کمک می کند اطلاعاتی درباره دوستان شما که با ایمیل یا شماره موبایل با آنها در تماس هستید به دست بیاورد. 
به همه اینها اضافه کنید دسترسی هایی که به اکانت های تان در سایر شبکه های اجتماعی می دهید؛ فیس بوک، توییتر، واتس اپ و تامبلر.

 ابزار تحلیل
اینستاگرام از ابزارهای مختلفی برای تحلیل و سنجش ترافیک و رفتار کاربرانش استفاده می کند. از آنجایی که مالک این کمپانی، فیس بوک است، بنابراین می توان تصور کرد که با کمک ابزارهای تحلیل محتوای فیس بوک، اینستاگرام چه اطلاعات دقیقی می تواند از کاربرانش جمع کند. 
اطلاعاتی که این ابزار برای اینستاگرام ارسال می کند شامل صفحاتی که کاربران مشاهده می کنند، تبلیغاتی که روی آنها کلیک می شود، صفحاتی که کاربران جست وجو می کنند و آنچه با جست وجو به دنبال دیدنش در صفحات مختلف هستند است. 
این کمپانی اعلام کرده جمع آوری و تحلیل این اطلاعات به توسعه این سرویس کمک خواهد کرد. 

 اینستاگرام وشرکا
کمپانی اینستاگرام به صورت رسمی در سیاست های خود اعلام کرده اطلاعات جمع آوری شده را با شرکایش به اشتراک خواهد گذاشت. این کمپانی گفته حتی ممکن است از تبلیغ کننده ها یا شرکایمان بخواهیم خدمات و تبلیغات خود را با توجه به اطلاعاتی که از کوکی های کاربران دریافت می کنیم تولید و ارایه دهند و آنچه تهیه می کنند برای برخی از کاربران به نمایش بگذارند و نمایشش را برای برخی متوقف کنند.
این کمپانی البته تاکید کرده بدون اطلاع شما اطلاعات تان را در اختیار شخص ثالث قرار نمی دهد یا آنها را نمی فروشد. ولی با زیرکی به این موضوع هم پرداخته که ممکن است محتوا و اطلاعات شما را با کسب و کارهایی که به صورت قانونی فعالیت می کنند یا با اینستاگرام همکاری دارند به اشتراک بگذارد. اینستاگرام می گوید این شرکت ها از اطلاعاتی که از کاربران به آنها می دهیم برای بهبود سرویس و خدمات خود استفاده می کنند.
اما تنها این موضوع مطرح نیست. اینستاگرام در سیاست حریم خصوصی خود می گوید ممکن است برخی اطلاعات خاص به سازمان های خاص و و شرکت های تبلیغاتی داده شود. چرا که شبکه های تبلیغاتی با استفاده از این اطلاعات می توانند آگهی های هدفمندی برای کاربران ما طراحی و منتشر کنند.

 هر کلیک یک دریچه
بخش زیادی از اطلاعاتی که اینستاگرام از کاربران جمع آوری می کند هنگامی است شما کلیک می کنید؛ برای تایپ کردن، لایک زدن، ارسال درخواستی مانند انتشار محتوا یا نظر، فالو کردن و غیره. این کمپانی مانند سایر شبکه های اجتماعی از اطلاعات کوکی های شما نیز استفاده می کند و سلایق و علایق تان را آنجا بررسی و کشف می کند. 
این کمپانی گفته هنگامی که از سرویس ما استفاده می کنید سرورهای ما به طور خودکار اطلاعات مربوط به ورودی های شما را جمع آوری می کنند. این اطلاعات در پژوهش ها و به دست آوردن آمارهای خاص اهمیت دارد. اطلاعات ورودی هر کاربری شامل نوع مرورگر، IP، صفحات مشاهده شده، سیستم عامل، شناسه دستگاه و مکان است. 
مدت زمانی که در این شبکه می گذرانید نیز از جمله اطلاعاتی است که اینستاگرام جمع آوری می کند. این کمپانی حتی اطلاعاتی درباره چگونگی استفاده کاربران از فیلترها و دوربین این اپلیکیشن جمع آوری می کند.

 تگ ها و نشانه ها
در کنار همه اطلاعاتی که یا خودتان به اینستاگرام می دهید یا اینستاگرام با هوشمندی توسط ابزارش از شما به دست می آورد، هشتگ ها و برچسب های جغرافیایی در کنار تگ کردن افراد از اهمیت برخوردارند. بنابراین ضمن پرهیز از استفاده زیاد از هشتگ، از نرم افزارهایی که برای شما هشتگ تولید می کنند نیز دوری کنید. 
اینستاگرام از تگ ها نیز اطلاعات جمع می کنند بنابراین حتما تنظیمات خود را کنترل کنید که هر کسی نتواند شما را روی عکس خود تگ کند. در غیر اینصورت با تگ شدن روی تصاویر نامربوط اطلاعات زیادی و بدتر از آن اشتباهی در اختیار اینستاگرام قرار می گیرد. 
این کمپانی به صورت کاملا شفاف اعلام کرده اگر کاربران از تکنولوژی تشخیص چهره استفاده کنند، این اطلاعات نیز از سوی این کمپانی جمع آوری می شود. 
اینستاگرام در این زمینه از همان تکنولوژی که فیس بوک استفاده می کند، بهره می برد؛ همانی که چهره دوستان شما را در عکس ها شناسایی می کند و به شما پیشنهاد می دهد آنها را تگ کنید.

 چرا اطلاعات؟
خود اینستاگرام در توضیحات خود عنوان کرده اطلاعاتی که به هر طریقی از کاربران جمع آوری می کند در راستای تسهیل کارایی و بهبود تجربه کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. یک مثال در مورد ذخیره اطلاعات شما از سوی شبکه های اجتماعی این است که برای هر بار ورود به این شبکه ها نیازی نیست لاگین کنید. 
همچنین اعلام شده این اطلاعات برای بهبود و نظارت بر خدمات اینستاگرام نیز استفاده می شود. همچنین برای به دست آوردن آمارهای جمعیتی، میزان بازدیدها، ترافیک و الگوهای جمعیت شناسی، تشخیص باگ ها و حل مشکلات این شبکه اجتماعی.

 اطلاعات گم شده
اینستاگرام در توضیحات خود به وضوح به این مورد اشاره می کند که در صورتیکه تشخیص بدهد کاربر محتوایی که نشان دهنده وابستگی حزبی و محتوای سیاسی منتشر کند، ممکن است بنا به تشخیص خود این اطلاعات را حذف کند. بنابراین اتفاقی که چندی پیش در مورد سیاستمدار روسی که مخالف پوتین بود افتاد (حذف عکس ها و افشاگری هایش) طبق همین قانونی بوده که همه ما آن را هنگام عضویت پذیرفته ایم.
 فروش و افشا
مانند دیگر شبکه های اجتماعی، اینستاگرام نیز در صورتی که بخشی یا کل اینستاگرام را به سازمان دیگری در جریان معامله، ورشکستگی یا انحلال بفروشد، اطلاعاتی مانند نام و آدرس ایمیل، محتوا و سایر اطلاعات جمع آوری شده کاربرانش را نیز در میان اقلام فروخته شده، منتقل می کند. 
همچنین این کمپانی اعلام کرده ممکن است اطلاعات کاربران را در پاسخ به درخواستی قانونی افشا کند. یا هنگامی که برای محافظت از کسی اطلاعات کاربر یا کاربرانی مورد نیاز باشد، یا اگر جلوی مرگ و صدمه به کسی را بگیرد، این اطلاعات افشا خواهد شد. 
این کمپانی اعلام کرده اطلاعات جمع آوری شده از کاربرانش را در صورت دریافت درخواست قانونی افشا می کنیم. در صورتیکه احساس کند این اطلاعات در شناسایی و جلوگیری از تقلب و استفاده غیر قانونی از اینستاگرام موثر است یا قوانین و سیاست های اینستاگرام را نقض می کند، یا فعالیت هایی مضر برای اینستاگرام یا کاربرانش انجام می شود، اطلاعات را فاش خواهد کرد. 
گفتنی است اینستاگرام اطلاعات حساب های غیر فعال شده را نیز برای حداقل یک سال حفظ می کند تا از سو استفاده یا نقض حقوق دیگران با خبر شود و در صورت لزوم اطلاعات را به سازمان و مراجع قانونی دهد. 

 شما مسوولید
با وجود همه این اماها و اگرها، اینستاگرام تصریح می کند برای امنیت اطلاعات کاربرانش سرمایه گذاری می کند اما تضمین نمی کند که به هیچ شکلی این اطلاعات در معرض افشا، تغییر و نابودی قرار نگیرد. این کمپانی می گوید شما مسوول حفظ اسرار، رمز و اطلاعات کاربری خود هستید. ما مسول عملکرد یا اقدامات امنیتی سایر سازمان ها نیستیم.
اینستاگرام به کاربرانش تذکر داده که  لطفا به یاد داشته باشید هنگامی که از نام کاربری و رمز عبور اینستاگرام برای وارد شدن به سرویس ثالثی استفاده می کنید، خط مشی رازداری ما شامل آن سایت ها نمی شود و ما مسوول حفظ اطلاعات شما نیستیم.
جایی به وحشت خواهید افتاد که به صورت شفاف اعلام کرده: هنگام عضویت شما موافقت می کنید که ما در قبال این موضوع مسوول نیستیم و اگر شما با نام کاربری و رمز عبور اینستاگرام برای ورود به سرویس یا سایت ثالثی استفاده می کنید، در حقیقت اطلاعات خود را به خطر می اندازید.

 زیر 13 ساله ها
تنها حساسیتی که در جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام دیده می شود، جمع آوری اطلاعات کاربران زیر 13 سال است. اینستاگرام به صورت آگاهانه اجازه ثبت نام کاربران زیر 13 سال را نمی دهد و اگر مطلع شود کسی اطلاعات افراد زیر 13 سال را بدون رضایت والدینش جمع آوری کرده، در صورتیکه مطلعش کنید سریعا آن اطلاعات را حذف
می کند.

 مسوولیتی که می پذیرید
شما با عضویت در اینستاگرام موافقت می کنید در قبال آنچه منتشر می کنید مسوولید. بنابراین در صورت انتشار عکس های خشونت آمیز، تقریبا برهنه، تبعیض آمیز، غیر قانونی، نقض حق اختراع، نفرت انگیز، پورنوگرافی و جنسی باید مسوولیت عواقب آن را نیز بپذیرید که ممکن است حذف محتوا و اطلاعات شما باشد. 
همچنین نباید آدرس های ایمیل های غیرعمومی را در این شبکه منتشر کنید یا شماره موبایل یا هویت ملی کسی را فاش کنید. حق آزار و ارعاب کسی را ندارید و نباید از نام دامنه یا آدرس های اینترنتی بدون اجازه کتبی اینستاگرام استفاده کنید. در غیر این صورت اینستاگرام می تواند به فعالیت کاربری شما پایان دهد و این به معنای حذف حساب کاربری شماست. یا در مواردی افشای اطلاعات شما به مراجع قانونی است. 

 حق خود را بشناسید
اینستاگرام اعلام کرده بهتر است کاربرانش مقررات حفاظت عمومی از داده های اتحادیه اروپا را بخوانند و از حق و حقوق خود مطلع شوند. قوانینی که اینستاگرام از آن پیروی می کند، قوانینی است که اتحادیه اروپا وضع کرده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :