آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 237811
تاریخ انتشار : 8 اردیبهشت 1397 0:55
تعداد بازدید : 410

محبوب ترین ها هم می میرند

شبنم کهن چی- ده سال پیش در چنین روزی محبوب ترین سایت های دنیا در همین نشریه معرفی شدند. در دسته شبکه های اجتماعی، شبکه اجتماعی Bebo آن سال توانست رتبه اول را به دست بیاورد. حالا بعد از ده سال Bebo کجاست؟ نه تنها جالب بلکه آموزنده است که بدانید یک دهه بعد، هیچ اثری از شبکه اجتماعی Bebo وجود ندارد. سرعت تحولات و ظهور ایده های نو منجر به از بین رفتن شبکه اجتماعی محبوبی شد که در صدر بود اما چیز تازه ای برای ارایه نداشت.
undefined
Shkohanchi@
Bebo را یک زوج جوان در خانه شان در سانفرانسیسکو در سال 2005 راه انداختند. آنها نام Bebo را از این عنوان گرفتند: Blog Early, Blog Often.  یک سال بعد رسانه های انگلیسی زبان پر شد از تحلیل های مربوط به تاثیر بیبو در روابط اجتماعی و به وجود آوردن نسل جدید از سوی چنین رسانه ‎ای. آنها Bebo را اعتیادآور می‎دانستند. این شبکه اجتماعی طی یک سال 25 میلیون کاربر جذب کرد و نامش مانند یاهو و گوگل سر زبان ها افتاد. آپلود عکس و موسیقی و انتشار متن در یکجا آن روزها برای بسیاری از کاربران، رسانه ها و کارشناسان شگفت انگیز بود. آمارهای آن زمان نشان می دهد این شبکه اجتماعی تا روزی 100 میلیون بازدید کننده داشت که در زمان خودش آمار بالایی بود.
چند سال بعد بی بی سی در یکی از برنامه های خود تحت عنوان «آینده وب 2»  به پیش بینی وضعیت وب در سال 2020 پرداخت و از کارشناسان و فعالان این عرصه پرسید سال 2020 چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یکی از افرادی که در این برنامه اظهار نظر کرد موسس Bebo بود و طبیعتا تصورش این بود که رسانه های اجتماعی دنیا را دگرگون خواهند کرد.
اکتبر سال 2008 حدود 500 پیام از کاربران Bebo به فضا فرستاده شد تا بهار سال 2028 این پیام ها به زمین بازگردد. همان سال این شبکه اجتماعی به AOL فروخته شد؛ ارزش این معامله 850 میلیون دلار بود که بعدها AOL آن را بدترین معامله دوران کاری اش معرفی کرد. دو سال بعد AOL اعلام کرد Bebo را یا می فروشد یا تعطیل می کند (2010). شرکت سرمایه گذاری Bebo را خرید؛ Criterion Capital Partners. سال 2011 این شرکت، Bebo را با طراحی و گرافیکی متفاوت دوباره به دنیای آنلاین بازگرداند. فعالیت Bebo ادامه داشت تا اینکه سال 2012  برای 36 ساعت از دسترس خارج شد و ضربه آخر خورد. کاربران با هشتگ bebomemories#  در توییتر شروع به اعتراض کردند و ریزش کاربران آغاز شد. سال 2013  شبکه اجتماعی Bebo ورشکسته شد و بنیانگذار اولیه اش آن را به ارزش 1 میلیون دلار خرید تا شاید باز بتواند آن را احیا کند. چند ماه بعد Bebo پیامی برای کاربرانش فرستاد که به آنها اطلاعات داده بود این شبکه اجتماعی بازسازی و اطلاعات کاربران پاک خواهد شد به همین دلیل چند ماه بسته است. 
Bebo اواخر سال 2014 دوباره برگشت و فعالیتش را از 2015 از سر گرفت. اپلیکیشن این سرویس در اپ استورها منتشر شد و طی یک سال 3.9 میلیون کاربر جذب کرد. اما این فعالیت پایدار نماند. سال 2016 صاحبان Bebo اعلام کردند این شبکه اجتماعی تعطیل شد. 
از آوریل 2018  نام Bebo به نرم افزاری تعلق گرفت که در حقیقت یک سرویس استریم است. صاحبانش اعلام کرده اند Bebo دیگر هرگز به عنوان یک شبکه اجتماعی فعالیت نخواهد کرد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :