آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 237100
تاریخ انتشار : 26 فروردین 1397 10:21
تعداد بازدید : 499

لایحه پیشنهادی کنگره آمریکا برای حفاظت از حقوق کاربران ارایه شد

فیس بوک زیر تیغ قانون گذاری

پس از رسوایی فیس بوک که حاصل همکاری با کمبریج آنالیتیکا بود، مارک زوکربرگ، مدیرعامل فیس بوک دو روز متوالی در اواخر هفته پیش به کنگره آمریکا فراخونده شد تا پاسخگوی نمایندگان درباره رویکرد فیس بوک در قبال اطلاعات شخصی کاربران باشد. در همین راستا نیز سناتور ایمی کلابیوکر و سناتور جان کندی در بیانیه ای مشترک از قوانین پیشنهادی تازه برای محافظت از حریم شخصی کاربران پرده برداشتند. اگرچه این لایحه هنوز به تصویب نرسیده است، اما در نهایت به کاربران اجازه می دهد تا به منابع لازم برای آگاهی از رخنه های امنیتی دسترسی داشته باشند و از جمع آوری اطلاعات شخصی خود جلوگیری کنند.

undefined
نسترن صائبی
کلابیوکر در بخشی از بیانیه خود گفت: مصرف کنندگان حق دارند که بدانند اطلاعات شخصی شان در حال فروش است یا نه و کدام اطلاعات از پیش فروخته یا منتشر شده است. فضای دیجیتال نمی تواند اینگونه و مثل غرب وحشی وحشی و به بهای حریم شخصی ما به کار خود ادامه دهد.
سناتور کندی هم یکی از جالب ترین دیالوگ ها را در ملاقات با زوکربرگ در کنگره آمریکا داشت و گفت: آقای زوکربرگ، من برای صلح آمده ام. من نمی خواهم به قانونگذاری برای فیس بوک رای بدهم، اما به خدا قسم که چنین کاری خواهم کرد. در واقع، چیزهای زیادی به شما بستگی دارد. من اندکی از جلسه امروز ناامید شده ام، احساس نمی کنم که ما با یکدیگر ارتباط برقرار کرده باشیم.
کندی همچنین بی تعارف ادامه داد: توافق نامه کاربری شما مزخرف است. هدف این توافق نامه، پوشاندن فعالیت های دور از چشم فیس بوک است. برای این نوشته نشده است که کاربران شما را از حقوق شان باخبر کند. حالا شما از این موضوع اطلاع دارید و من هم اطلاع دارم. به شما پیشنهاد می کنم که به خانه بروید و این توافق نامه را از نو بنویسید.
فرانک پالونه، نماینده نیوجرسی نیز بر این موضوع تاکید کرد که هنگامی که فیس بوک ناتوان از محافظت از حریم خصوصی افراد است، کاربران این شبکه چگونه می توانند بر داده هایشان کنترل داشته باشند؟ زوکربرگ در پاسخ به انتقادات نمایندگان تاکید کرد که هر زمان کاربری تصمیم به انتشار چیزی در فیس بوک می گیرد، دقیقا در همان لحظه، کار کنترل بر محتوا انجام می شود. 
لایحه پیشنهادی، هفت موضوع کلی را شامل می شود که به این شرح است:
 امکان غیرفعال سازی پایش و جمع آوری اطلاعات از سوی کاربران و محرمانه باقی نگه داشتن آنها
 دسترسی بهتر کاربران به اطلاعات شخص شان
 توافق نامه استفاده از سرویس فیس بوک باید به زبان ساده و شفاف نوشته شود
 حصول اطمینان از اینکه کاربران بتوانند نظاره گر اطلاعاتی باشند که جمع آوری یا به اشتراک گذاشته شده اند
 الزام به اطلاع کاربران از رخنه های امنیتی، حداکثر 72 ساعت بعد از وقوع رخنه
  ارایه راه حل به کاربران هنگام وقوع رخنه های امنیتی
 اجبار پلت فرم های آنلاین به داشتن یک برنامه حریم شخصی
مشخص نیست که لایحه پیشنهادی این سناتورها توجه چند درصد از سیاستمداران کنگره آمریکا را جلب خواهد کرد. سایر لایحه های مشابه مانند لایحه «فعالیت صادقانه تبلیغات» که از سوی سناتور مارک وارنر و سناتور جان مک کین ارایه شد و از کمپانی هایی مثل فیس بوک و گوگل می خواهد تا یک کپی از تبلیغات سیاسی داشته و آنها را به صورت عمومی در دسترس قرار دهند تا به این لحظه در جلب توجه سایر سیاستمداران چندان موفق نبوده است؛  هرچند که فیس بوک و توییتر اخیرا از آن حمایت کردند. گفتنی است که در دومین روز حضور مارک زوکربرگ در کنگره آمریکا، ارزش سهام این شرکت با 4 دهم درصد سقوط به رقم 36/164 دلار رسید.

 زوکربرگ خود را آماده استعفا کرده بود
بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، مدیر عامل ۳۳ ساله فیس بوک در نشست روز سه شنبه آماده پاسخ به پرسش هایی در این باره بود که آیا تصمیم دارد شرکت فیس بوک را ترک کند یا نه. به نظر می رسد او و تیم مشاورانش مجموعه ای از پرسش های احتمالی را جمع آوری و پاسخ های لازم را تهیه کرده بودند.
بخشی از یادداشت هایی که زوکربرگ در نشست روز سه شنبه به همراه داشت، برای یکی از عکاسان این خبرگزاری قابل مشاهده شده بود و بر این اساس به نظر می رسد در نهایت از او پرسش هایی که انتظار داشته، مطرح نشده است. از جمله این سوال که آیا او قصد استعفا و ترک شرکت فیس بوک را دارد یا نه.
در این یادداشت ها آمده بود که مدیر عامل فیس بوک اذعان دارد که اشتباه کرده و شرکتش اکنون با چالش بزرگی روبه رو است، اما او می تواند این چالش را نیز برطرف کند.
در این یادداشت ها به موضوعاتی همچون تنوع و قدرت رقابت پذیری فیس بوک اشاره شده بود. همچنین به قوانین حفظ حریم خصوصی اتحادیه اروپا که قرار است فیس بوک از ماه آینده آنها را به اجرا بگذارد. در این یادداشت ها به زوکربرگ تاکید شده است که نباید بگویی ما در حال حاضر نیز هر آنچه که در چارچوب این قوانین اروپایی لازم است، انجام می دهیم. 
یادداشت ها حتی به تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل نیز اشاره داشت که به تازگی به انتقاد از فیس بوک پرداخته بود. در این یادداشت ها آمده بود که داستان های زیادی درباره سواستفاده اپلیکیشن ها از اطلاعات اپل وجود دارد، اما هرگز دیده نشده است که اپل در این باره به مردم چیزی بگوید
بنیانگذار و مدیرعامل شرکت فیس بوک در روز دوم حضور خود در برابر قانونگذاران آمریکایی گفت: من هم یکی از ۸۷ میلیون کاربر این شبکه اجتماعی هستم که اطلاعات خصوصی ام به شکل نامناسبی از سوی شرکت مشاوره ای کمبریج آنالیتیکا در اختیار دیگران قرار گرفته است.
زوکربرگ به قانونگذاران گفت: از آنچه رخ داده است عذرخواهی می کنم. این یک اشتباه بزرگ و اشتباه من بود و متاسفم. من فیس بوک را بنا کردم، من آن را اداره می کنم و من مسوول آنچه در آنجا اتفاق می افتد هستم. 

 تعلیق همکاری با مراکز درمانی
پس از جنجال و رسوایی بزرگی که برای فیس بوک اتفاق افتاد، این کمپانی همکاری خود را با بیمارستان ها و مراکز درمانی به حالت تعلیق درآورد. شرکت فیس بوک در تلاش بود تا بتواند با همکاری با بیمارستان ها و مراکز درمانی روند تشخیص و درمان کاربرانش را تسریع کند، اما پس از رسوایی بزرگ این غول تکنولوژی، این طرح به حالت تعلیق درآمد.
شرکت فیس بوک که یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی و پلت فرم های ارتباط جمعی در جهان محسوب می شود، سال گذشته از مراکز درمانی، بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی درخواست کرد که به منظور تسریع روند تشخیص بیماری و درمان کاربرانش، با این مراکز همکاری کند و اطلاعات آنها را در صورت نیاز، به آنها تحویل دهد.
این همکاری در مواقع اضطراری و اتفاقات غیر مترقبه بسیار مفید و کاربردی به نظر می رسد و بسیاری از کارشناسان در حوزه پزشکی، بهداشت و سلامت از این طرح استقبال زیادی کرده بودند و به باور آنها، اجرای موفقیت آمیز آن می توانست برای عده کثیری از کاربران فیس بوکی که با مشکل و بیماری ناگهانی روبه رو می شوند، کاربردی باشد. 
اما بعد از وقوع رسوایی همکاری با موسسه تحقیقاتی و مشاوره سیاسی کمبریج آنالیتیکا، اجرا و ادامه این برنامه متوقف شد. 
این طرح می توانست جان آن دسته از افراد تنها یا سالخورده ای که کسی را در زندگی ندارند و یا حافظه خود را از دست داده اند، در مواقع اضطراری نجات دهد، اما حالا به نظر نمی رسد فیس بوک با رسوایی بزرگی که به بار آورده است، به این زودی ها بتواند توجه و اعتماد مردم و کاربرانش را جلب کند و این برنامه احتمالا تا زمان زیادی در حالت تعلیق خواهد ماند.
منابع: TheVerge و BBC


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :