آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 235655
تاریخ انتشار : 19 اسفند 1396 11:42
تعداد بازدید : 302

مروری بر شبکه اجتماعی ویرو و گذشته بنیانگذارش

بازگشت پسر رفیق

این روزها یک شبکه اجتماعی دیگر با هیاهو به میدان رقابت بازگشته؛ ویرو اما ادامه حیات و رشدش بستگی به تعداد کاربرانی دارد که از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند. از زمانی که توییتر، اینستاگرام و فیس بوک محبوبیت پیدا کردند تقریبا هر شبکه اجتماعی جدیدی که پا به میدان رقابت گذاشت، شکست خورد و در سکوت از دور خارج شد. ویرو نیز سال 2015 بعد از دو سال تلاش تیمش راه اندازی شد اما نتوانست جایگاهی به دست آورد. حالا بعد از حدود سه سال صاحبان این شبکه اجتماعی دوباره دست به کار شدند تا شانس خود را برای رقابت با غول های شبکه های اجتماعی امتحان کنند. باید دید این شبکه اجتماعی که باز ی های رسانه ای طی چند هفته اخیر آن را بر سر زبان ها انداخته تا چه اندازه قدرت رقابت با شبکه های اجتماعی بزرگ و پر طرفدار امروز را دارد.
undefined
شبنم کهن چی
Shkohanchi@

 ویرو یا حقیقت
نام شبکه اجتماعی ویرو یک کلمه ایتالیایی است به معنای حقیقت است. بنیانگذاران این شبکه اجتماعی وعده داده اند که این شبکه جایی است که کاربران تنها با حقیقت روبه رو می شوند و هیچ الگوریتمی قدرت دستکاری شیوه نمایش پست ها را با اهداف تبلیغاتی و سیاسی نخواهد داشت. 

 شبکه اجتماعی چند منظوره
شبکه اجتماعی ویرو شش سرویس دارد که اگر به محبوبیت برسد می تواند رقیبی برای سوآرم (شبکه اجتماعی مکان محور)، گودریدز (شبکه اجتماعی کتابخوان ها)، ساندکلاد (شبکه اجتماعی صدا محور)، یوتیوب (شبکه اجتماعی ویدیویی)، اینستاگرام (شبکه اجتماعی عکس محور) و فیدها (محلی برای به اشتراک گذاری لینک) شود.
اخبار منتشر شده در ورج نشان می دهد این شبکه اجتماعی در کمتر از یک ماه توانسته 3 میلیون کاربر جذب کند. این اپلیکیشن چند هفته پیش در فهرست هشت اپلیکیشن اول اپ استور و در صدر فهرست محبوب ترین اپلیکیشن های گوگل پلی قرار گرفت.

 سه تفاوت
تفاوت ویرو با شبکه های اجتماعی بزرگی مانند توییتر، فیس بوک و اینستاگرام در سه چیز است: شبکه اجتماعی بدون تبلیغات، بدون الگوریتم ترندینگ و در نهایت با پرداخت اشتراک بابت عضویت در آن. در حال حاضر که نسخه بتای این برنامه منتشر شده عضویت در آن رایگان است.
ویرو اعلام کرده کاربران می توانند برندهای محبوب خود را در این شبکه اجتماعی دنبال کنند و برندها می توانند با در اختیار داشتن صفحه ای در این شبکه اجتماعی فعالیت کنند اما هیچ گونه تبلیغی به صفحه کاربران اضافه نخواهد شد. همچنین کاربران می توانند با دسته بندی دنبال کنندگان خود به سه دسته آشنایان، دوستان و دوستان نزدیک، سطح دسترسی آنها را به دلخواه مشخص کنند.

 آیمن بنیانگذار ویرو
آنچه در نگاه اول نظر فعالان شبکه های اجتماعی را در مورد ویرو به خود جلب می کند، اصلیت بنیانگذار این شبکه اجتماعی است. آیمن حریری، میلیاردر لبنانی و فرزند دوم رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان همراه با شرکای ثروتمندش ویرو را راه انداخته است. 
این مرد 40 ساله که ساکن ریاض عربستان است، سه ملیت لبنانی، عربستانی و فرانسوی دارد. او فارغ التحصیل علوم رایانه از دانشگاه جرج تاون آمریکا است. 
ارزش خالص دارای آیمن حریری در ابتدای سال 2018 حدود 23/1 میلیارد دلار برآورد شده است. فوربز سال گذشته اعلام کرد منابع ثروت وی شرکت ساختمانی سعودی Oger، ترک تلکام و بانک عرب است. 
شرکت ساختمانی عربستانی Oger یکی از بزرگ ترین شرکت های ساختمانی در عربستان بود که در سال 2017 به دلیل سوء مدیریت و فساد بسته شد. 
آیمن حریری با اشاره به ترور پدرش که 13 سال از آن می گذرد در مصاحبه با arabianbusiness در سال 2017 اعلام کرد در معماری شبکه اجتماعی ویرو از پدرش رفیق حریری الهام گرفته است. 
وی گفت: او مربی من بود، قهرمان من بود، اما مهمتر از همه، او پدر من بود.
 شایعه وابستگی ویرو به روس ها
از سوی دیگر شایعاتی از وابستگی سازندگان این شبکه اجتماعی به روسیه نیز شنیده می شود. برخی منتقدان با اشاره به اینکه چند نفر از کسانی که در این کمپانی کار می کنند روس هستند و با توجه به اینکه روسیه با اهداف سیاسی به شبکه های اجتماعی نفوذ کرده این ادعا را دارند. آیمن حریری تلاش کرده در مصاحبه ای با TIME نگرانی کاربران را نسبت به ملیت خود و کارمندانش برطرف و آن را بی اهمیت تلقی کند. او گفته: افرادی که در تیمش کار می کنند افرادی متعهد، صادق و با استعداد هستند. مهم کار و تعهد آنها نسبت به راه اندازی یک شبکه اجتماعی واقعی است و نه ملیت آنها.
سخنگوی این شرکت نیز اعلام کرده: مانند هر شرکت فناوری بین المللی دیگری ما نیز توسعه دهندگانی داریم که روسی هستند و کارمندان با استعدادی داریم که فرانسوی، آلمانی و آمریکایی یا اهل اروپای شرقی هستند.

 هزینه یک سوتفاهم
بررسی قوانین استفاده از این شبکه های اجتماعی نشان می دهد آنچه در این شبکه قانون است با استانداردهایی که تا به حال در سایر شبکه های اجتماعی وجود داشته، مطابقت ندارد. اما بنیانگذاران ویرو اعلام کردند این استانداردها رعایت شده و حریم خصوصی کاربران نیز محترم شمرده شده است. آنها گفتند آنچه باعث به وجود آمدن چنین سوتفاهمی شده، لحن نوشتار است. این سوتفاهم که حاکی از سواستفاده ویرو از تمام اطلاعات کاربران بود باعث به وجود آمدن موج انتقادی در شبکه های اجتماعی به خصوص توییتر با هشتگ  #DeleteVero شد. همین امر باعث شد از هفته گذشته تا کنون یک جریان منفی دوباره این شبکه اجتماعی را در رده بندی فروشگاه های رسمی اپلیکیشن به زیر بکشد. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :