در مراسمی به مناسبت 5 سالگی اپراتور دوم
« ایرانسل» به ابهامات درباره سقف پروانه و ورودش به بورس توضیح داد
عصر روز شنبه هفته جاری مدیران ایرانسل در نشستی خبری به سوالات انباشته شده خبرنگاران در یک سال گذشته پاسخ دادند. در این نشست به موضوعاتی همچون سقف فروش سیم کارت در پروانه اپراتور دوم، فروش 21 درصدی سهام در بورس، میزان درآمد دولت، و آخرین وضعیت مشترکان وایمکس پرداخته شد که در ادامه می خوانید.
علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل شرکت ایرانسل در پاسخ به سوالی مبنی بر حقالسهم دولت از محل درآمدهای ایرانسل از سرویسهای ارزش افزوده و پیامک به چه میزان است، گفت: ایرانسل از هر ریالی که به عنوان درآمد کسب میکند در تمامی بخشها از جمله پیامک مبلغ 1/28 درصد به دولت پرداخت میکند و این موضوع که 5 درصد یا هیچ مبلغی از این بابت به دولت پرداخت نمیشود صحت ندارد.
175 هزار نفر مشترک وایمکس ایرانسل
وي با اشاره به رشد 124 درصدي مشترکان وايمکس ايرانسل طي شش ماه گذشته، از مجموعه 175 هزار نفري مشترکان وايمکس اين اپراتور، تحت پوشش قرار دادن 25 شهر، نصب 640 دستگاه BTS وايمکس در هفت استان تحت پوشش و ايجاد بيش از 700 نمايندگي فروش وايمکس در کشور خبر داد.
دزفولي با اشاره به اينکه در پروانه وايمکس امکان ارايه خدمات وايمکس سيار وجود ندارد، اما قابليت ارايه آن در شبکه وايمکس ايرانسل وجود دارد، گفت: در پروانهاي که صادر شده امکان ارايه خدمات موبايل وايمکس وجود ندارد اما در اين باره از رگولاتوري درخواست مجوز کردهايم که اميدواريم با آن موافقت کند.
به گفته وي، وايمکس هم در کشور و هم در دنيا يک فناوري جديد است و همچون شبکه موبايل براي هر اپراتوري زمان ميخواهد تا پوشش آن تکميل شود و تا زماني که پوشش تکميل نشود، با افت کيفيت مواجه هستيم.
کاهش سرعت وایمکس در اختیار ایرانسل نیست
دزفولي ادامه داد: در بحث اينترنت برخلاف تلفن همراه، خوراک اصلي وايمکس، اينترنتي است که از طريق برخي سازمانهاي ديگر در اختيار شبکه ايرانسل قرار ميگيرد و هرگونه فراز و نشيبي در اين پهناي باند خدمات اينترنت وايمکس و GPRS را تحتالشعاع قرار ميدهد.
درآمد 66 هزار ميليارد ريالي دولت
دزفولي درآمد دولت از محل پروژه ايرانسل در مدت پنج سال گذشته را 66 هزار ميليارد ريال عنوان کرد و افزود: اين عدد درآمدهاي مستقيم و غيرمستقيم دولت از محل پروژه ايرانسل است و در آن درآمد دولت از طريق شرکتهاي همکار ايرانسل ذکر نشده و با رشد سالانه ترکيبي 72 درصد، از معدود پروژههايي است که اين ميزان درآمد را براي دولت ايجاد کرده است.
به گفته وي، از اين مبلغ 35 هزار ميليارد ريال مستقيما توسط ايرانسل به خزانه واريز شده و ظرف شش ماه اول امسال مجموع واريزي به خزانه دولت به یکهزار و 300 ميليارد تومان افزايش پيدا کرده به نحوی که در این سالیان ایرانسل در اين ميان موفق شده است 1/2 ميليارد دلار سرمايهگذاري خارجي جذب کند. دزفولي گفت: دولت در يک اقتصاد سالم و شکوفا توانسته سهم درآمد خود را از فعاليتهاي بخش خصوصي کسب کند که ميتواند با سرمايهگذاري در زيرساختهاي کشور فضاي کسبوکار بهتري ايجاد کند؛ يعني با 6هزار و 600 ميليارد تومان درآمد دولت اين امکان وجود دارد که دولت با سرمايهگذاري در زيرساخت، فضاي کسبوکار در کشور را مضاعف کند زیرا ايرانسل با ايجاد اين درآمد، به وظيفه خود در حوزه درآمدهاي دولت عمل کرده است. به گفته وي، ايرانسل از هر يک ريال درآمدي که کسب ميکند، حدود 35 درصد آن را بلافاصله دوباره به دولت برميگرداند که 1/28 درصد متعلق به تسهيم درآمد، 3 درصد خدمات عمومي، 25/0 درصد حق سازمان تنظيم مقررات، حق فرکانس، GSM و مايکرو و غیره است.
دزفولي افزود: در ايرانسل سيستم دقيق محاسبه قيمت تمام شده وجود دارد که با چند صد پارامتر قيمت تمام شده هر محصولي را درميآورد و همه خدماتي که ارايه ميکنيم، در چارچوب تسهيم درآمد و بر مبناي درآمد دولت و قيمت تمام شده ايرانسل است و در عرضه خيلي از سرويسها ابتدا ما هزينههاي آن را تقبل ميکنيم تا صاحبان محتوا به نقطه سر به سر برسند.
به گفته مدیرعامل ایرانسل بدون محاسبه درآمدهاي ناشي از پيامک، درآمد ايرانسل از خدمات ارزش افزوده 4 درصد است و اين عدد در قياس با خيلي از کشورها عدد خوبي است اما راضيکننده نيست و هدفهاي بالاتري را براي خودمان تعريف کردهايم و با سرويسهاي متنوعي که در نمايشگاه تلهکام امسال عرضه خواهد شد، اين رقم افزايش مييابد.
دزفولي عنوان کرد که توسعه خدمات در آينده عمدتا روي خدمات ديتا خواهد بود و حوزه رقابت هم سرويسهاي ارزش افزوده است که مبتني بر خدمات ديتاست.
به گفته وي، در مصرف بهينه که يکي از شاخصهاي سال جهاد اقتصادي است، ايرانسل با ارايه طرحهاي تعرفه مختلف، شارژ شگفتانگيز و غيره اين امکان را براي مشترکان خود فراهم کرده است تا تعرفه مقرون به صرفه و بهينه را براي خود انتخاب کرده و هزينههاي خود را مديريت کنند و کاهش دهند.
وي به فعاليت ايرانسل در حوزه مسووليتهاي اجتماعي، محيط زيست و زيبايي شهرها اشاره کرد و گفت: به استفاده مشترک از سايتهاي BTS موجود در ايستگاههاي آتشنشاني، پلهاي عابر پياده و دکلهاي موجود در سطح شهر براي حفظ زيبايي شهر و برهم نزدن مبلمان شهري اقدام کرديم و معتقديم به رغم اينکه شبکه بايد به صورت مرتب از نظر ظرفيت و پوشش توسعه يابد، نبايد به گونهاي نيز عمل کنيم که فضاي شهري نامناسب شود.
اپراتور دوم 20 ميليون و 175 هزار مشترک فعال دارد
مديرعامل ايرانسل تعداد مشترکان فعال خود براساس اطلاعات در دسترسي VLR معادل 20 ميلیون و 175 هزار نفر ذکر کرد و گفت: سازمان تنظيم مقررات، در محاسبه تعداد مشترکان سيمکارتهاي روشن فعال را به عنوان معيار قرار داده و براين اساس طي چند ماه اخير دسترسي آنلاين به شبکه ايرانسل به رگولاتوري داده شده است و شبانهروز به آمار تعداد مشترکان ايرانسل دسترسي دارد.
وي درباره ابهاماتي که درباره سقف تعداد مشترکان ايرانسل وجود دارد، بیان كرد: قبلا هم اعلام کرده بودم که در پروانه اپراتور دوم هيچ سقفي درباره اپراتور دوم وجود ندارد و اگر کسي صحبتي در اينباره ميکند و پروانه ديگري در اختيار دارد که در آنجا از سقف صحبت شده يا سند گويايي مبني بر وجود سقف در پروانه اپراتور دوم تلفن همراه کشور دارد، آن را ارايه دهد. زيرا اگر قرار بود که در پروانه اپراتور دوم سقف مشترک در نظر گرفته شده باشد، بايد براي پروانههايي که بعد از آن هم صادر شد، سقفي ايجاد ميشد. وي با اشاره به تقاضاي تحقيق و تفحص يکي از نمايندگان مجلس از ايرانسل درباره سقف تعداد مشترکان افزود: پروانه اپراتور دوم در سال 83 درنهايت با اصلاحاتي به تایيد مجلس شوراي اسلامي رسيد و تعدادي از نمايندگان آن زمان در حال حاضر هنوز در کميسيون صنايع فعلي مجلس حضور دارند. دزفولي ادامه داد: شايد براي اولينبار بوده که پروژهاي در مجلس مورد بررسي و تصويب قرار گرفته و ماده واحدهاي براي آن تنظيم و ابلاغ شده که تقريبا از استثناهاي تاريخ است و بر اين اساس الزامات ناشي از ماده واحده که بندهاي مشخصي دارد، قبل از صدور پروانه اخذ شده و تمام الزامات و تاثيرات ناشي از آنها در پروانه اپراتور دوم يا الحاقيه آن گنجانده شده است.
به گفته وي، پروانه اپراتور دوم قبلا جزو اسناد مزايده بوده و در اختيار شرکتکنندگان در مزايده قرار گرفته و بعدا هم امضا شده و ميتوانست بر اثر قانوني که مجلس بعدا تصويب کرده، تغييراتي در آن ايجاد شود که اين تغييرات هم در الحاقيه يا پروانه تغيير يافته است. بنابراين آنچه که ما الان داريم، يک قرارداد، يک پروانه و يک الحاقيه است و همه موارد و اصولي که ما روي آن صحبت کرديم مانند نرخ قطع تماس و سقف مشترک که حساس است و مستقيما با درآمدهاي اپراتور و دولت ارتباط مستقيم دارد تا جزیيترين موارد مانند رقابت در قرارداد مشترکان ذکر شده و مساله مهمي مانند تعداد مشترکان نميتواند غفلتا يا تعمدا از قلم افتاده باشد.
به گفته وي، بخش عظيمي از 3هزار و 300 ميليارد تومان درآمد پيشبيني شده دولت از اپراتور دوم تلفن همراه بابت تسهيم درآمد دولت است که براساس طرح تجاري که در سال 82 به دولت ارايه داديم، گفتيم هر سال چه ميزان درآمد خواهيم داشت، ميزان 1/28 درصد آن چه ميزان خواهد شد و بابت آن تضمين داديم که اگر به آن اعداد و ارقام و درآمدها نرسيم بايد حق دولت پرداخت شود که تا الان هم همين طور بوده است.
دزفولي عنوان کرد: عدد تسهيم درآمد 1/28 درصد از درآمدهاي اپراتور با دولت به فرض اينکه تعرفهها براساس طرح تجاري و مطابق برنامه سوم هر سال 10 درصد افزايش پيدا ميکرد، متناسب با هم بودند، چون تعداد مشترکان، تعرفهها و غیره را پيشبيني کرديم و براساس آن درآمد تضمين شده دولت را درآورديم. برهمين اساس در صورت تحقق يکي از شرايط که يکي از آنها تعرفه است، تعداد حداقل مشترکان متناظر با تحقق حداقل پرداختي به دولت است. پس نميتوان گفت سقف پرداختيهاي به دولت باز است و بايد 1/28 درصد آن را بپردازيد و بعد سقف مشترکان را ببنديد، چون اين يک تناقض آشکار است. وي در پاسخ به سوالي مبني بر افزايش تعهدات پوششي ايرانسل به ازاي افزايش تعداد مشترکان گفت: اين موضوع را به عنوان يک توصيه از سوي رگولاتوري ميپذيريم که تعهدات خود را افزايش دهيم اما به عنوان يک الزام و تعهد پروانهاي نخواهد بود و عملکرد داوطلبانه ما نشان ميدهد که نه تنها تا 80 درصد بلکه تا ميزاني که احساس کنيم ضرورت دارد، به عنوان يک اقدام داوطلبانه نسبت به افزايش پوششها اقدام خواهيم کرد.
الزام ورود به بورس ایرانسل توسط رگولاتوری باید مشخص شود
او درباره ابهاماتي که درباره 21 درصد سهام ايرانسل و الزام واگذاري آن در بورس وجود دارد، بیان كرد: شايد اينکه همه دوست دارند وارد بورس شويم، آن را به نفع کسب و کار و بيزينس کشور ارزيابي ميکنند اگر نه اين قدر اصرار و تقاضا براي واگذاري سهام ايرانسل در بورس وجود نداشت.
دزفولي با اشاره به اينکه اطلاعات غلط و خلاف در اين باره در رسانهها آمده است، افزود: موضوع 21 درصد سهام يک بحثي قبل از صدور پروانه و يک بحثي بعد از صدور پروانه دارد به طوري که در پروانهاي که 6 آذر ماه سال 1384 امضا و براساس آن پروانه صادر شده است، مالک 51 درصد سهام ايرانسل شرکت گسترش الکترونيک ايران به عنوان شريک داخلي و 49 درصد نيز شرکت MTN به عنوان شريک خارجي هستند و زماني که پروانه صادر شده و قرارداد به نام آنها صادر شده، دو شرکت بيشتر نبودهاند و نخواهد بود. به گفته وي، قانون سرمايهگذاري در اپراتور دوم تلفن همراه کشور تنها قانوني است که به مجلس رفته، قانون مصوب گرفته، روي آن نظر داده شده و همه ارگانهاي کشور نيز روي آن نظر دادهاند. مديرعامل ايرانسل توضيح داد: در اين باره پاسخ شرکاي ايرانسل را به سازمان تنظيم مقررات نيز اعلام کردهايم که اين موضوع جاي بحث دارد. مرجع تفسير اينکه يک الزام هست يا نيست ما نيستيم بلکه رگولاتوري و دولت هستند و ما نميتوانيم بگوييم الزام هست يا نيست. آنچه که در پروانه وجود دارد، معني الزام نميدهد.
به گفته وي، شرکاي ايرانسل اعلام کردهاند طبق بند ب ماده 2-2- 5 الحاقيه متعاقب ابلاغ مصوبه مجلس شوراي اسلامي داير بر تغيير ساختار شرکت ايرانسل موضوع عرضه 21 درصد سهام ايرانسل در بورس به گونهاي جهت ترغيب و متقاعد کردن شريک خارجي پروژه در آن هنگام که آن هم يک کنسرسيوم بوده، به ادامه حضور در پروژه در چارچوب الزامات و زمانبندي مقرر در سند مراحل اجرايي مطرح و در الحاقيه گنجانده شده است و پس از آن اشاره شده که به هر دليلي که طرف خارجي اين شرايط را نپذيرفته و از شرايط خارج شده اين موضوع از ديد شرکا منتفي تلقي شده است. دزفولي ادامه داد: اين پاسخ شرکاي ايرانسل به رگولاتوري ارايه شده و طبيعتا سازمان تنظيم مقررات در مورد آن پاسخ خواهد داد که به رغم اين واقعيت، کماکان ورود ايرانسل به بورس الزام هست يا نيست.
سیمکارت بدون مشخصات در شبکه ایرانسل وجود ندارد
دزفولي موضوع وجود سيمکارتهاي ثبتنام نشده در شبکه ايرانسل را رد کرد و گفت: از سال 86 براساس ابلاغيه سازمان تنظيم مقررات، روند ثبتنام سيمکارتها مانيتور شده و همه سيمکارتها ابتدا ثبت و سپس فعال ميشوند.
او درباره سلب امتياز سيمکارت مشترکاني که فعال نيستند، توضيح داد: ما به عنوان اپراتور اصلا علاقهمند نيستيم تحت هيچ شرايطي کسي سلب اشتراک شود و اين موضوع سياست شرکت بوده و خواهد بود اما در مقاطعي محدوديتهايي براي ارايه نامبرينگهاي جديد پيش آمد که با مجوز و پيشنهاد رگولاتوري مشترکاني که 90 روز کاملا بدون فعاليت بودند و حتي يک پيامک هم دريافت نميکردند، امکان سلب امتياز آنها در مقاطعي که با محدوديت نامبرينگ براي ارايه به بازار مواجه بوديم، وجود داشت و براين اساس اين طرح در مورد سيمکارتهايي که بيش از يک سال يا 18 ماه يا دو سال استفاده نشده بودند، آغاز شد اما در ميانه راه هم هر مشترکي که شمارهاش را نياز داشت يا خواستار بازگرداندن سيمکارتش شده بود، آن را به وي برگردانديم.
دزفولي از ارايه درخواست نامبرينگ 20 ميليوني براي رنج شمارههاي 0930 و 0933 به رگولاتوري خبر داد و گفت که بررسيهاي مرتبط با آن انجام شده و به زودي در اختيار ايرانسل قرار ميگيرد.
تبليغات 25 ميلياردتوماني
او هزينه تبليغات راديويي و تلويزيوني ايرانسل را کمتر از يک درصد درآمدهاي اين اپراتور عنوان کرد و گفت: اين رقم براي کل مجموع راديو و تلويزيون سراسر کشور با افزايش قابل توجه تعرفهها ساليانه حدود 25 ميليارد تومان است.
تعرفه خدمات ايرانسل افزايش نمييابد
مديرعامل ايرانسل اعلام کرد: به رغم اينکه برنامههاي جاري کشور هزينههاي جاري شرکت ايرانسل را به ويژه در مواردي همچون افزايش تعرفه برق يا تعرفههاي مشابه به شدت افزايش داده است اما برنامهاي براي افزايش تعرفههاي خدمات ايرانسل نداريم.
مذاکره با تامين تلهکام بر سر اينترکانکشن
او از آغاز مذاکرات با اپراتور سوم درباره اينترکانکشن از چند هفته پيش خبر داد و گفت: اعلام آمادگي کردهايم که در تمام استانهاي کشور اينترکانکشن را با هر ظرفيت مورد نياز در اختيار آنها قرار دهيم و ميخواهيم مشکلاتي را که خودمان در ابتداي کار با آن مواجه بوديم، براي اپراتورهاي ديگر ايجاد نکنيم.
باندل وايمکس ايرانسل با تبلتها
وي درباره باندل سيمکارتهاي ايرانسل با گوشيهاي تلفن همراه با اشاره به محک بازار و بيان اينکه بازار گوشي تلفن همراه کشور بازار کنترل شدهاي نيست، گفت: گوشيها گاهي از مبادي قانوني با حجم اندک و گاهي از مبادي غيرقانوني با تعداد زياد وارد ميشوند و اپراتورها بايد بدانند وقتي آن را عرضه ميکنند، قيمت آنها چطور است و چگونه ميتوانند آن را ضمانت کنند.
دزفولي افزود: در اين باره برنامه داشته و از بيشتر وندورهاي کشور پيشنهادهای خوبي نيز داشتهايم و سري گوشيهاي مختلفي با سرويسهاي متفاوتي که ارايه ميدهيم، دريافت و روي آن کار کرده و اخيرا نيز درباره وايمکس اين طرح را روي تبلتها بررسي کردهايم که اميدواريم روي آن به نتيجه برسيم.
هزینه پیامکهای ناموفق از مشترکان ایرانسل کسر نمیشود
مدیرعامل ایرانسل همچنین تاکید کرد تا زمانی که پیامک مشترکان با موفقیت به مقصد نرسد هیچ هزینهای بابت ارسال پیامک از مشترکان کسر نخواهد شد.
وی در مورد عدم تحویل برخی پیامکهای مشترکان ایرانسل به مشترکان همراه اول گفت: بخش محدودی از SMSها با مشکل عدم تحویل به شبکه همراه اول مواجه است که آقایان نیز این را پذیرفتهاند و در حال رفع آن هستند اما باید گفت که از طرف ایرانسل هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
3هزار مزاحمت تلفنی در هفت ماه
وی در تشریح آمار ارایه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر عمده شکایات مشترکان از ایرانسل که به مزاحمتهای تلفنی از طریق سیم کارتهای این اپراتور مربوط میشود، گفت: بحث مزاحمتهای تلفنی از طریق سیمکارتهای ایرانسل روال افزایشی نداشته و طبق آماری که از سوی رگولاتوری اعلام شده است طی هفت ماه گذشته با 3 هزار مورد ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق سیمکارتهای ایرانسل روبهرو بودیم که این موضوع پیگیری شده و روال خود را طی میکند.
نبود آمار از ميزان رضايتمندي كاربران
مديرعامل شركت ايرانسل در پاسخ به اين سوال كه ميزان رضايتمندي كاربران به عنوان مشتريان شركت در چه وضعيتي است با اشاره به نبود معيار براي اين مهم گفت: شاخصهاي متعددي در رضايتمندی كاربران تاثير دارند كه باعث افزايش رضايتمندی و يا كاهش آن ميشود.
وي در ادامه از اعلام آمادگي براي تدوين شاخص رضايتمندی كاربران خبر داد و در پاسخ به اينكه در نهايت درصدي از رضايتمندی كاربران را در اختيار دارد يا نه آماري
حاشیه ها
* از آنجا که خبرنگاران سالی یک بار فرصت دیدار با مدیران ارشد ایرانسل را پیدا می کنند، تعداد سوالات خبرنگاران به قدری زیاد بود که هر خبرنگاری میکروفن را می گرفت، می خواست تعداد زیادی سوال مطرح کند. این موضوع باعث شد تعدای از خبرنگاران معترض شوند.
* مرکز تماس ایرانسل از جمله مضوعات مورد بحث در این نشست خبری بود. ایرانسل مدعی است که متوسط انتظار کاربران برای برقراری ارتباط با اپراتور در این مرکز به طور متوسط 16 ثانیه است، این درحالی بود که خبرنگاران در محل نشست این مورد را بررسی کردند و مشخص شد که در صورت تماس با این مرکز ابتدا بیش از 220 ثانیه به اطلاعات مربوط به اپراتور دوم به صورت اجباری گوش دهید. ارايه نكرد.