سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با هدف ارتقای تولید ملی و صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و در نگاه کلانتر توسعه کشور مسئولیت برگزاری نمایشگاه الکامپ را در سه دوره بر عهده گرفت و موفق شد جایگاه الکامپ را با چندین گام بلند در سطح نمایشگاه های بزرگ دنیا قرار دهد. چنانکه شاهد بودیم ابتکار سازمان در برپاسازی سالن الکام استارز و گردهمایی زیست بوم استارت آپ ها در یک سالن، ازسوی نمایشگاه های سبیت و جیتکس از روی الکامپ الگوبرداری شد.
در طول تاریخ برگزاری نمایشگاه الکامپ، همواره کشمکش هایی بر سر مجوز برگزاری الکامپ میان بخش خصوصی و افراد، نهادها و تشکل های متفرقه وجود داشت که دوری آحاد صنف، کاهش مشارکت و در نهایت افت کیفیت الکامپ را در پی داشت. با این وجود از ابتدا فعالان صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور را به عنوان نهاد متولی نظم بخشی و ساماندهی صنف فاوا گزینه واجد صلاحیت برگزاری نمایشگاه الکامپ می دانند و در همین راستا رییس سازمان در دوره چهارم نظام صنفی رایانه ای کشور با پیگیری های مداوم در جهت تحقق مطالبه اعضای صنف فاوا، موفق به دریافت مجوز سه دوره متوالی نمایشگاه الکامپ شد.
در سه سال گذشته نمایشگاه الکامپ با استقبال پرشور اعضای سازمان رکوردهای بی نظیری را در میزان مشارکت صنفی، آمار بازدیدکنندگان، استقبال مسوولان دولتی و فضای اختصاص یافته برجای گذاشته است.
پس از تحقق اولین خواسته صنف مبنی بر واگذاری مجوز برگزاری نمایشگاه به سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور لیستی از دیگر توقعات و انتظارات صنفی مطرح شد که سازمان در سه دوره برگزاری الکامپ آنها را برآورده ساخته است.
الکامپ بیست و یک
نمایشگاه الکامپ بیست و یکم به همت سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با حضور 500 غرفه در فضایی بالغ بر 23 هزار متر مربع برپا شد. در مرحله پیش ثبت نام بیش از 30 هزار متر مربع تقاضا برای حضور در نمایشگاه الکامپ بیست و یکم به ثبت رسید. طبق گزارش های رسیده بیش از 150 هزار نفر از این نمایشگاه طی چهار روز بازدید کردند.
نبود شفافیت در دوره های گذشته را می توان یکی از عوامل اصلی کاهش تمایل صنف به حضور در الکامپ دانست. سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور نیز در دوره چهارم خود با شعار شفافیت اقدام به برگزاری الکامپ کرد و پیرو آن تمامی وجوه پرداختی شرکت کنندگان به طور رسمی به ثبت رسید و درپایان گزارش حسابرسی درآمدها و هزینه های الکامپ در قالب گزارش عملکرد سالیانه سازمان منتشر شد.
همچنین از ابتدای برگزاری نمایشگاه پرداخت های ارزی یکی از مسائل عمده صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات است که با آن روبه رو بود که طی تعاملات انجام شده با شرکت سهامی نمایشگاه ها در الکامپ بیست و یک و سپس دو دوره بعدی کمترین میزان جرایم ارزی به ثبت رسیده است که این مسئله رضایت شرکت کنندگان را نیز در پی داشته است.
در الکامپ بیست و یک استقبال پرشور صنف برای حضور در نمایشگاه و محدودیت فضای اختصاص داده شده به الکامپ به دلیل برگزاری نمایشگاهی همزمان، شرکت ها مجبور به کاهش متراژ درخواستی خود شدند و این مساله موجب شد رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با شرکت سهامی نمایشگاه ها و نمایشگاه پژوهش وارد مذاکره شود و سالن 7 به مساحت 2500 مترمربع را به نمایشگاه الکامپ اضافه کند. در عین حال الکام استارز یکی از نوآوری های الکامپ 21 به شمار می آید. در این دوره 80 استارت آپ مجوز حضور در الکامپ بیست و یکم را گرفتند و در سالن 18 مستقر شدند.
الکامپ بیست و دوم
بیست و دومین نمایشگاه الکامپ در فضایی بالغ بر 23 هزار مترمربع و با مشارکت 336 شرکت داخلی، 86 شرکت خارجی از 18 کشور، 250 استارت آپ و تولیدکنندگان بازی های رایانه ای در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران با استقبال گرم و پرشور بازدیدکنندگان در سال 1395 برگزار شد.
علاوه بر آن ها پاویون اختصاصی کشورهای چین، کره جنوبی و تایوان نیز در سالن های میلاد و 38 برپا شد.
همین طور داتوک ویرا جلیلا بابا، رییس اتاق بازرگانی و صنایع بین المللی مالزی (MICCI) در رأس هیات تجاری 60 نفره از بیست و دومین نمایشگاه الکامپ بازدید کرد. در حاشیه برگزاری نمایشگاه الکامپ تفاهم نامه همکاری بین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و رییس اتاق بازرگانی و صنایع بین المللی مالزی (MICCI) به امضا رسید. نمایشگاه سبیت 2017 و 2018 آلمان در سالن 38 الکامپ غرفه ای به خود اختصاص داد. حضور غرفه سبیت در الکامپ پیرو امضای تفاهم نامه ای میان سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و شرکت نمایشگاه های آلمان (دویچه مسه) امکان پذیر شد؛ همچنین به صورت متقابل نیز به نمایشگاه الکامپ غرفه ای در سبیت 2017 و 2018آلمان اختصاص دارد. از جمله امکاناتی که شرایط بازدید را برای بازدیدکنندگان تخصصی تسهیل می سازد، تفکیک موضوعی سالن های نمایشگاه است که در الکامپ بیست و یک آغاز شد و در الکامپ بیست و دو و بیست و سه به طور جدی اجرا شد تا شرکت کنندگان با حوزه فعالیت یکسان در یک سالن جانمایی
شوند.
در عین حال در این دوره از برگزاری الکامپ، سازمان نظام صنفی رایانه ای طرح ثبت نام بازدیدکنندگان، شرکت کنندگان و استارت آپ های حاضر در نمایشگاه الکامپ 22 را اجرایی کرد.
همچنین اپلیکیشن "نمایشگاه همراه" در دو نسخه آندرویید و IOS در بیست و دومین نمایشگاه الکامپ بازدیدکنندگان را در یافتن غرفه ها و سالن ها راهنمایی کرد.
الکام استارز، الکام گیمز، پاویون استان ها، حمل ونقل هوشمند جهت کاهش ترافیک از جمله نوآوری های سازمان در این دوره از برگزاری الکامپ بود.
الکامپ بیست و سه
امسال نمایشگاه الکامپ بیست و سوم با حضور 440 شرکت و 450 استارت آپ در فضایی بالغ بر 36 هزار مترمربع در کل مساحت مفید شرکت سهامی نمایشگاه ها با اعمال تغییرات عمده نسبت به سالیان گذشته مانند تغییر زمان نمایشگاه از پاییز به تابستان، اختصاص بهترین سالن نمایشگاه به الکام استارز و حضور پرقدرت دولت الکترونیکی برگزار شد.
توالی برگزاری نمایشگاه به دست سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور امکان سرمایه گذاری و به بار نشستن برنامه های بلندمدت را فراهم ساخت. تا پیش از آن به دلیل نبود برگزار کننده واحد در دوره های مختلف و همینطور انتخاب برگزارکنندگانی از خارج از بدنه صنف شرایط برنامه ریزی و فرصت های رشد و پیشرفت از این نمایشگاه گرفته شده بود. در طول سه دوره پیاپی برگزاری الکامپ توسط سازمان شاهد به ثمر نشستن ایده هایی مانند الکام استارز بودیم همینطور مطالبات صنفی مانند برگزاری نمایشگاه در کل فضای نمایشگاهی و تغییر زمان الکامپ که سالیان سال وجود داشتند، به سرانجام رسید.
پس از برگزاری دو دوره موفق نمایشگاه الکامپ و جلب مشارکت حداکثری صنف و درخواست فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با مذاکرات و برگزاری جلسات متعدد رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و رییس شرکت سهامی نمایشگاه ها کل فضای نمایشگاهی بالغ بر 60 هزار متر مربع که نزدیک به 36 هزار مترمربع فضای مفید دارد، به الکامپ اختصاص داده شد.
طی سالیان گذشته به دلیل برگزاری الکامپ در اواخر پاییز و بارش برف و باران و شرایط نامناسب جوی بهره مندی از فضای باز نمایشگاه را برای شرکت کنندگان دشوار می ساخت. تغییر زمان برگزاری الکامپ به تابستان علاوه بر اینکه فضای باز نمایشگاه در اختیار شرکت کنندگان قرار داده شد، بازدیدکنندگان نیز با آسودگی بیشتری به بازدید از نمایشگاه پرداختند و برگزاری نمایشگاه موجب افزایش بار ترافیک شهر تهران نشد.
برگزاری مستقل الکام گیمز، الکام استارز، همایش آینده اقتصاد فناوری اطلاعات، دولت الکترونیک/ افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات، الکام ترندز و پاویون استان ها از نوآوری های الکامپ 23 به شمار می آید.
تفاهم نامه سه جانبه برای حضور شرکت های فاوا در فرابورس
امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
تفاهم نامه همکاری با نمایشگاه سبیت
تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای جذب متخصصان برجسته ایرانی غیرمقیم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اعطای تسهیلات نظام وظیفه تخصصی به متقاضیان مشمول سربازی.
امضای تفاهم نامه همکاری های فناوری اطلاعات و ارتباطات میان سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت نهاد ریاست جمهوری.
تفاهم نامه با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در خصوص اعطای تسهیلات مالی و صدور ضمانت نامه به اعضای سازمان
ارایه وام وجوه اداره شده به اعضای سازمان
انتخاب رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به عنوان عضو صاحب نظر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات
برگزاری آزمون الکترونیکی مشاوران رتبه سه
تشکیل کمیته احراز مرکزی و امکان ارتقای مشاوران رتبه سه به دو
تهیه تعرفه خدمات پایه انفورماتیک با فرمول جدید مورد تایید کارشناسان دادگستری
دریافت مجوز و برگزاری سه دوره نمایشگاه الکامپ
تصویب استانداردهای حوزه شبکه
اضافه شدن 30 عنوان قراردادی به بخشنامه 3/14
استقرار دبیرخانه کمیته فنی فناوری اطلاعات در سازمان
راه اندازی دبیرخانه اُنس
استقلال سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور
برگزاری نمایشگاه های استانی
به روز رسانی بخش عضویت پورتال سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور
توسعه روابط با رسانه های تخصصی و عمومی
افزایش تعداد اعضا