آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 232737
تاریخ انتشار : 17 بهمن 1396 11:8
تعداد بازدید : 678

پیش‌بینی‌ فناوران از روند حرکتی تیم مدیریتی جدید

فرهنگ، همراه اول را «محبوب» می کند؟

وحید صدوقی مدیرعامل سابق همراه اول، هم با پیمانکاران رابطه خوبی داشت و با حمایت وی، شرکت های ایرانی زیادی توسعه یافتند و هم به واسطه سوددهی قابل توجه چند سال اخیر این شرکت، دل سهامداران را به دست آورده بود. رسانه ها نیز همواره مورد توجه او بودند و صدوقی یک از حامیان آنها در سال های گذشته بود.

فناوران- در کنار این موضوع طرح ترابردپذیری هم به خوبی نشان داد همراه اول نسبت به سایر رقبا جایگاه مستحکم تری دارد و حتی سهم بازارش افزایش هم می یابد. اما با حضور تیم مدیریتی جدید در همراه اول، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا روند توسعه پیشین متوقف شده یا ضمن پیگیری برنامه های پیشین، انرژی تازه ای به بزرگ ترین اپراتور تلفن همراه کشور تزریق می شود؟

 مسلط یا صفر کیلومتر؟
یکی از مهم ترین نگرانی های سهامداران و پیمانکاران همراه اول پیش از معرفی نام مدیرعامل جدید این اپراتور، میزان آشنایی وی با صنعت مخابرات، اپراتورهای تلفن همراه و به طور اختصاصی شرکت ارتباطات سیار ایران بود. صفر کیلومتر بودن مدیرعامل جدید می توانست سرعت توسعه بزرگ ترین اپراتور تلفن همراه کشور را با کندی و مشکلات فراوان مواجه کند. 
وحید صدوقی 12 سال رهبری همراه اول را در بازار پررقابت تلفن همراه بر عهده داشت و همین موضوع چالش بزرگی برای جانشین او بود. چرا که مدیرعامل جدید هم برای آنکه عنان کار از دستش در نرود، چاره ای جز تسلط کامل به مباحث نه تنها حوزه ارتباطات کشور که خود شرکت همراه اول ندارد.
هرچند برخی نام های مطرح شده مدیران خوبی بودند، اما مشخص بود که تسلط کافی به حوزه ندارند و همین موضوع به نگرانی ها دامن زده بود. اما معرفی حمید فرهنگ به عنوان مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران توانست خیال سهامداران، کارکنان و پیمانکاران این شرکت را راحت کند.
فرهنگ از سال 90 به مدت دو سال مدیرعاملی شرکت رایتل را بر عهده داشت که همین موضوع نشان می دهد او از نزدیک درگیر موضوعات مربوط به حوزه اپراتوری تلفن همراه کشور بوده است. پس از رایتل نیز مدیرعاملی شرکت بهار ارتباط گستر بر عهده فرهنگ بوده است. این شرکت دارنده موافقت اصولی اپراتور مجازی تلفن همراه و پروانه خدمات ارتباطی ثابت است و همکاری نزدیکی با همراه اول داشته است.
فرهنگ در سخنرانی خود در مراسم تودیع و معارفه مدیران شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات سیار نشان داد که به خوبی با وضعیت فعلی شرکت ارتباطات سیار و روندهای جهانی صنعت موبایل آشناست: «اپراتور اول پیشتاز بازار است و در زمینه مکالمه و دیتا سهم بازار بزرگی را دارد. در آینده بزرگ ترین چالش بعد از توسعه ۶۰ هزار سایت ارتباطی نسل چهار، بحث های محتوا و توسعه سرویس ها از مهم ترین اقدامات آتی شرکت همراه اول خواهد بود. زیرساخت های همراه اول بسیار مناسب است و بستر بسیار خوبی برای ارایه امکانات ایجاد شده است.»

 روند حرکت همراه اول تغییر می کند؟
همراه اول در سال های گذشته موفقیت های زیادی به دست آورده است. توسعه سریع نسل سوم و چهارم ارتباطی، افزایش سهم بازار، منتفع شدن از طرح ترابردپذیری و ... از جمله اقداماتی بود که سبب شده بود ارزش این شرکت در بورس اوراق بهادار تهران روز به روز افزایش یابد.
بخش مهمی از این موفقیت ها، مرهون برنامه ریزی دقیق و اصولی در قالب برنامه 5 ساله اول و پس از آن برنامه 5 ساله دوم این شرکت بوده است.
حال سوال مهم این است که با حضور مدیرعامل جدید در شرکت همراه اول، تکلیف برنامه های 5 ساله ای که در زمان صدوقی نوشته شده، چه خواهد شد؟
فرهنگ هم به خوبی این نگرانی را درک کرده و به همین دلیل در سخنرانی مراسم معارفه اش، پاسخ مطمئنی به این سوال می دهد: «برنامه ۵ ساله همراه اول به خوبی اجرا و شاخص های کیفی مد نظر، همه محقق شده است. امروز همراه اول در بازار از نظر ضریب نفوذ، رشد مشتری، میزان مصرف دیتا پیشرو است و برنامه های آتی همراه اول هم نشان از نگاه راهبردی هیات مدیره و همراه اول دارد. در برنامه پنج ساله دوم، نگاه ما توسعه سرویس های نوین از جمله سرویس های ابری است.»
وفاداری به برنامه ای که براساس ساعت ها کار کارشناسی تدوین شده و اتفاقا جواب هم می دهد، از نکات قابل توجه تیم مدیریتی جدید همراه اول است.

 پیش به سوی بازارهای جدید
همراه اول همراه با روند پیشرفت فناوری در دنیا، به خوبی درک کرده است که دیگر نمی توان برای توسعه و رقابت در بازار جدید به فروش صوت و پیامک و حتی اینترنت اکتفا کرد. فرهنگ هم همین پیام را در مراسم معارفه خود منتقل کرد تا هم سهامداران همراه اول نسبت به آینده این شرکت امیدوارتر و خوش بین تر باشند و هم پیمانکاران آماده همکاری های جدید با اپراتور نخست ارتباطی کشور باشند: «از خام فروشی  جلوگیری خواهیم کرد.»
اما جلوگیری از خام فروشی تنها یک شعار نبود و به نظر می رسد که فرهنگ برنامه های مشخصی در این حوزه دارد.
برای نمونه اکنون توجه دنیا به روند متحیرکننده و انقلابی توسعه اینترنت چیزها جلب شده است. آمار متفاوتی هم در این حوزه وجود دارد. برای نمونه گارتنر گزارش داده است که حدود 5/8 میلیارد دستگاه به اینترنت چیزها در سال 2017 متصل شده اند که این میزان تا سال 2020 به 20 میلیارد دستگاه خواهد رسید. این  درحالی است که در برخی گزارش ها پیش بینی شده است که تعداد دستگاه های متصل به اینترنت تا سال 2020 به 50 میلیارد دستگاه می رسد و تا سال 2022 به طور میانگین در هر خانه 500 دستگاه متصل به وب قرار خواهد داشت.
درکنار اینترنت چیزها، بحث رایانش ابری و خدمات و سرویس های این حوزه نیز یکی دیگر از بحث های داغ ارتباطات و فناوری اطلاعات در دنیاست.
در چنین شرایطی شرکت ارتباطات سیار نمی خواهد تنها یک تماشاچی باقی بماند و فرهنگ نیز در مراسم معارفه اش تاکید کرد ادامه توسعه خدمات نوین در حوزه اینترنت چیزها در دستور کار این اپراتور قرار خواهد داشت. او همچنین گفت که «نگاه ما توسعه سرویس های نوین ازجمله سرویس های ابری است».

 هماهنگ با برنامه های دولت در حوزه اقتصاد دیجیتالی
یکی از مفاهیمی که به طور جدی محمد جواد آذری جهرمی با آغاز دوران نشستنش بر صندلی وزارت فاوا وارد ادبیات توسعه ای حوزه ICT کرده، توجه به «اقتصاد دیجیتالی» است. هرچند تا پیش از وزیر جوان، کم و بیش درباره اقتصاد دیجیتالی صحبت می شد، اما این آذری جهرمی بود که لزوم توجه به این حوزه را بیش از پیش نه تنها به فعالان فاوای کشور که به برنامه ریزی اقتصادی یادآوری کرد.
همان طور که Don Tapscott به درستی در کتاب مشهورش «اقتصاد دیجیتالی» پیش بینی کرده است، اینترنت به کلی اقتصاد و روش های کسب و کار را تحت تاثیر قرار داده است و بی توجهی به این حوزه، ما را نه تنها از اقتصاد دنیا عقب نگه می دارد که سبب حاکمیت دیگران بر منافع ملی و اقتصادی کشور خواهد شد.
با حضور فرهنگ در همراه اول، نوبت جوان دیگری بود که نشان دهد این موضوع چقدر برای آینده کسب و کار در کشور اهمیت دارد: «یکی از مسایل مهم که در دستور کار اپراتور اول قرار گرفته است، ارایه امکانات در بستر دولت و ارایه امکانات برای استارت آپ ها با توسعه سرویس و محتوا به منظور تحقق اقتصاد دیجیتالی است».

 تیمی منسجم در کنار فرهنگ
اما در مسیر رشد و توسعه شرکت ارتباطات سیار که در واقع هر گام آن، رشد و توسعه ICT کشورمان است، حمید فرهنگ تنها نیست.
علی بقایی و اسدالله دهناد که پیش از این هم به ترتیب رییس و عضو هیات مدیره همراه اول بودند، در کنار مهدی اخوان بهابادی، بابک تراکمه و مهدی غیناقی سیاست گذار و تیم مدیریتی ارشد همراه اول را تشکیل داده اند.

 چه چیزی در انتظار است؟
وحید صدوقی، سود برای سهامداران، تجربه پروژه های بزرگ برای پیمانکاران ایرانی و ارتباطاتی پایدار برای ایرانیان فراهم کرد. اما تیم مدیریتی همراه اول چه هدف و مسیر نهایی دارد.
پاسخ به این پرسش را می توان در لابه لای سخنان مدیرعامل جدید همراه اول جست وجو کرد: «چشم انداز همراه اول، برترین و محبوب ترین شرکت ایرانی است و امیدوارم که در کنار رسیدن به برترین و محبوب ترین شرکت ایرانی، بتوانیم محبوب ترین برند ایرانی هم باشیم و این موضوع اتفاق نمی افتد مگر با تکیه بر نیروی انسانی خبره که همراه اول آن را داشته و موفق هم بوده و در آینده هم همانگونه خواهد بود.»
محبوبیت در کنار برترین های آمار و ارقام این چند ساله همراه اول جز با افزایش کیفیت و توسعه سرویس ها به دست نخواهد آمد. باید منتظر ماند و دید تیم جدید همراه اول چقدر خوش بینی روزهای اولیه را به موفقیت سال های آینده گره خواهد زد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :