آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 231847
تاریخ انتشار : 7 بهمن 1396 8:20
تعداد بازدید : 358

مدینه فاضله خبرنگاران

شبنم کهن چی- خبر هدیه نقدی 50 هزار تومانی سفیر چین به خبرنگاران در نشست خبری سانچی، هفته گذشته سر و صدای زیادی به پا کرد. خبرنگاران و کاربران نسبت به این خبر واکنش های مختلفی نشان دادند؛ برخی تقدیر کردند، برخی به طعنه گفتند 50 هزار تومان کم بوده، برخی این کار را خودشیرینی سفیر چین دانستند و... .


Shkohanchi@
واقعیتی که نمی توان کتمان کرد این است که سال هاست در بسیاری از نشست های خبری به خبرنگاران هدیه نقدی و غیر نقدی داده می شود. از 50 هزار تومان تا چند صد هزار تومان، از موبایل تا اسپیکرهای بلوتوثی و فلش های چند گیگی. سازمان دولتی و خصوصی هم در این ماجرا فرقی با هم ندارند. از اپراتورها مانند همراه اول و ایرانسل گرفته تا شرکت های خصوصی که قصد معرفی محصول دارند همه به هدیه دادن عادت دارند. با حفظ احترام خبرنگاران باید گفت که خبرنگاران هم در اغلب موارد هدیه ها را دریافت
 می کنند. 
این مساله مدت هاست از سوی برخی از خبرنگاران به عنوان یکی از دلایل ورود خبرنگارنماها به حوزه های خبری مورد انتقاد قرار گرفته است. اینکه موضوع پس دادن هدیه سفیر چین به خبرنگارها رسانه ای شده اما موضوع هدیه هایی که خبرنگاران پیش از این گرفته اند رسانه ای نشده، می تواند دلایل مختلفی از جمله دلایل سیاسی و اجتماعی داشته باشد. همه خبرنگاران می دانند این اولین بار نیست در نشست خبری هدیه داده می شود. اما احتمالا این اولین بار است پس دادن هدیه ها در این سطح رسانه ای می شود. خیل عظیمی از خبرنگارانی که پیش از شرکت در نشست ها کنجکاو هستند بدانند هدیه نشست چیست نیز از حرکت پس دادن هدیه ها از سوی خبرنگاران حمایت و سفیر چین را به باد انتقاد گرفته اند. 
جدا از دلایل رسانه ای شدن این موضوع و طرفداری بسیاری از خبرنگاران و انتقاد کاربران نسبت به این مساله، نفس رسانه ای شدن هدیه دادن صاحب نشست خبری و نگرفتن هدیه از سوی خبرنگاران اتفاق مبارکی است که امیدواریم در سایر حوزه ها از سوی سایر خبرنگاران نیز اتفاق بیفتد. امیدواریم همه خبرنگاران خبرنگاران، بن های خرید، کارت های نقدی، بلیت ، موبایل، لپ تاپ، اسپیکر، فلش، خودکار و  خلاصه هدایایی که در نشست های خبری توزیع می شود را دریافت نکنند. رسانه ها نیز بابت این رفتار از خبرنگاران شان تقدیر و تلاش کنند وضعیت مالی خبرنگاران را بهبود دهند. 
سازمان ها و شرکت ها نیز از تدارک هدیه برای خبرنگاران در نشست های خبری دست بکشند و به جای هدیه، اطلاعات شفاف در اختیار خبرنگاران گذاشته و پاسخ سوالاتشان را بدهند. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :