چرا با وجودی که محصولات فراسو به خصوص ماوس و کیبورد کاملا شناخته شده هستند و سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دادهاند، اقدام به همکاری با شرکت لاجیتک به عنوان رقیب خود و واردات و عرضه محصولات مشابه تولیدات خود کردید؟
علیپور: از زمانی که سنگ بنای ممنوع الورود کردن برند ایرانی گذاشته شد، با توجه به سابقه استفاده فراسو از برون سپاری و خطوط تولید خارج کشور، سیاستهای ما نیز به ناچار تغییر کرد و با ایجاد چنین محدودیتی که تنها گریبان فراسو را در رقابت با برندهای خارجی یا دارای نام خارجی گرفته است، بخش بزرگی از ظرفیت بازار و شبکه فراسو به برندهای خارجی تحت مدیریت این گروه انتقال یافت. بنابراین گروه فراسو از سال 87 با تاسیس شرکت مروارید اسپیرو به عنوان بازوی بازرگانی خارجی گروه و فعالیت به عنوان نمایندگی برندهای معتبر خارجی این حوزه با ناامیدی از تغییر تفکر مسوولان دولت در تغییر چنین قانون غیرمنطقی و نیز عدم حمایت جدی و ترجیح اقتصادی تولید فیزیکی در ایران، بخش بزرگی از ظرفیت بازارسازی و شبکه منحصر به فرد توزیع خود را در اختیار برندهای خارجی تحت مالکیت یا مدیریت خود قرار داد.
پس از برجام نیز شرکت اسپیرو به عنوان تنها نماینده رسمی محصولات برند معروف لاجیتک، مدیریت توزیع، حفاظت از منافع و بازارسازی این برند را در ایران بر عهده گرفته است. به این ترتیب محصولات بسیار متنوع گروه لاجیتک نیز در سبد کالایی این گروه قرار گرفته و توانسته سهم بالایی از بازار ICT را به خود اختصاص دهد.
علت ممنوع الورود کردن برند ایرانی چیست؟
رشیدی: این دستورالعمل با استناد به بند (ر) ماده 122 قانون امور گمرکی صورت گرفته است. این بند میگوید؛ کالاهای دارای نشانی، نام، علامت تجاری یا مشخصات دیگر روی کالا، اگر به منظور فراهمسازی موجبات اغفال خریدار و مصرف کننده نسبت به سازنده باشد، ورودش ممنوع است.
در این راستا، گمرک ، وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا به این نتیجه رسیدند برای اینکه مشتری اغفال نشود، اجازه واردات برند معتبر ایرانی را ندهند.
در صورتیکه وقتی برند فراسو روی کالا حک می شود و به روشنی و وضوح محل تولید آن محصول نیز در روی بسته بندی درج شده است، مشتری کاملا مطلع است که کالا دارای برند ایرانی است و در چه کشوری تولید می شود. مثل مشتری اپل در آمریکا یا سامسونگ در کره که می داند آن محصول مثلا در چین ساخته شده است.
علیپور: متاسفانه دولت هرجا نتواند کنترل و نظارت دقیقی اعمال کند، با مواجهه با کوچک ترین معضلی بدون در نظر گرفتن آثار مخرب بر سرمایه گذاری های قانونی انجام شده و ارزش گذاری های مترتب آتی، عجولانه حکم تعطیلی کلی می دهد. در آن زمان در بحث قطعات خودروی تولیدی و وارداتی که حمایت های زیادی داشته و دارند، مشکلاتی پیش آمد اما متاسفانه ممنوعیت واردات برند ایرانی به سایر کالاها تعمیم داده و عملا برند ایرانی را تضعیف کردند و در آینده نیز کسی نام ایرانی روی محصول خود نخواهد گذاشت.
وجود فراسو مانند هر برند ایرانی دیگری در بازار به مردم عرق ملی می دهد. کالای ایرانی که از آن استقبال بسیار خوبی شد؛ اما اشتباهات دولت و اصرار به ادامه آن را چه کنیم که هنوز بعد از 10 سال حاضر به قبول تبعات آن نیستند.
چطور بین بازار ماوس و کیبوردهای فراسو و لاجیتک تعادل برقرار میکنید؟ این برندها در بازار ایران رقیب هستند. سخت نیست که آنها رو هم زمان مدیریت کنید؟
علیپور: در واقع هیچ گونه تعادلی برقرار نمی کنیم و رقابت داخلی در بین شرکت های گروه به نحو بسیار جدی برقرار است و البته هر کدام سهم بازار و مشتریان خاص خود را دارند.
رشیدی: هیچ رانتی از سمتی به سمت دیگر داده نمیشود. قرارداد بسیار سفت و سختی داریم. صددرصد حضور لاجیتک در ایران قانونی و منطبق با کلیه قوانین کشور است. این شرکت قبل از حضور در ایران تمام قوانین کشور را مطالعه کرده و آن را مو به مو رعایت میکند. آنها قبل از هر چیز تمام همت خود را صادقانه برای ریشه کنی ورود قاچاق و غیرقانونی محصولات لاحیتک به ایران متمرکز کرده اند.
دوستانی که از لاجیتک برای بازدید از کارخانه فراسو آمده بودند، تعجب کردند که چقدر کارمان را توسعه دادهایم. از صفر تا صد کالا را خودمان تولید میکنیم و بعید نیست که در آینده همکاری مشترک تولیدی هم داشته باشیم.
علیپور: مشکل بزرگ ما اختلاط بین توانایی تولید و بحث برندیگ است. می توانید از بازار سوال کنید نگاه شان درباره لاجیتک و فراسو چیست. فراسو از نظر تعداد سه برابر لاجیتک در ایران کیبورد و ماوس میفروشد. اما اگر کاتالوگ فراسو با لاجیتک را مقایسه کنیم، لاجیتک به دلیل امکان برون سپاری آزاد از تنوع بسیار بیشتری برخوردار است. لاجیتک همین الان 30 مدل کیبورد در بازار ایران دارد.
ما بیش از هر چیز صاحب شبکه توزیع منحصر به فرد و کاملا منطبق با استانداردهای روز جهانی هستیم. دارایی ما اشراف ما بر این حوزه از بازار و شبکه آن است نه فقط یک برند خاص. دولت به اشتباه فکر می کرد اگر جلوی برند ایرانی دیوار بکشد و برای آن محدودیت ایجاد کند، کارگرهای ما به جای 200نفر به 2000 نفر افزایش مییابد. برعکس آنها با این اشتباه جلوی توسعه ما را گرفتند. همان موقع هم به آنها گفتیم که اشتباه میکنند، اما توجه نکردند. الان بعد ار ۱۰ سال ۲۰۰ کارگر ما شده ۱۲۰ نفر.
بنابراین استقبال روی محصولات فراسو کماکان بیشتر از محصولات لاجیتک است؟
علیپور: لاجیتک برند بالنسبه گرانی برای مصرف کننده ایرانی است. اگر چه پس از ورود شفاف و قانونی لاجیتک به ایران و حمایت های جدی شرکت مادر، سعی شده است که قیمت ها با قدرت خرید مصرف کننده در ایران تا حد امکان منطبق باشد و در حال حاضر محصولات لاجیتک را ارزان تر از هر جای دیگر دنیا در ایران می توان تهیه کرد اما به هر حال هنوز این قیمت ها در مقایسه با سایر برندهای گروه فراسو بالا و متعلق به قسمت خاصی از بازار است. به علاوه تعرفه گمرکی سنگین این محصولات و واردات شفاف و قانونی هم آن را گران تر کرده. اگر از نظر تعدادی بگویم، کیبوردی در لاجیتک داریم که قیمت آن بسیار بالاست و در سال شاید فقط 200 تا از آن می فروشیم. به هر حال با آزادی عمل لاجیتک در تامین محصول و بالارفتن توان خرید مصرف کننده ایرانی لاجیتک سهم بازار بالاتری پیدا خواهد کرد.
در مجموع سبد کالایی لاجیتک در ایران شامل چند محصول میشود؟
رشیدی: تا امروز 260 محصول وارد کشور شده است. اما با آغاز فعالیت روی محصولات گیمینگ قطعا به بیش از 400 محصول میرسد.
کانال فروش محصولات لاجیتک چگونه است آیا با فراسو مشترک است؟
علیپور: بخشی از کانال فروش با فراسو مشترک است و بخشی دیگر کاملا جداست.
گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات لاجیتک چگونه است؟
رشیدی: گارانتی محصولات اغلب قریب به اتفاق به صورت تعویض است. برند لاجیتک این شرایط را قبول کرده است. ما شرایط سختی جلوی لاجیتک گذاشتهایم.
به دلالی اعتقادی نداریم. روش توزیع ما با جزيیات کامل روی سایت اسپیرو در دسترس همه است. نظام نامه توزیع داریم و شبکه فروش کاملا نظارت و کنترل میشود.
علیپور: در فراسو هم کیبورد و ماوس صددرصد تعویض میشود. اما درباره برخی کالاها مانند صندوق فروشگاهی در طول مدت گارانتی ممکن است تعمیر شود.
البته در دو سال گذشته درباره صندوق فروشگاهی یک مورد هم برای تعمیر نداشتهایم. در حال حاضر غیر از ارایه کالای با کیفیت در بازار راهی وجود ندارد. کالای تان خراب شود، به طور قطع آیندهای در بازار نخواهید داشت. کالا باید با کیفیت باشد.
مردم اکنون چیزی بیشتر از گارانتی میخواهند، آنها می خواهند محصول به هیچ عنوان خراب نشود و انتظارات شان به حق بالا رفته است.
آیا محصولات لاجیتک ریمارک و تقلبی هم در بازار وجود دارد؟
پس از شروع فعالیت تا امروز غیر از گارانتیهای نامعتبر، بیش از ۳۰ قلم کالای نامعتبر، تقلبی و ریمارک لاجیتک در بازار کشف کردهایم که داریم با همکاری تعزیرات و ستاد مبارزه با قاچاق آنها را جمع میکنیم. در عین حال پاکسازی خیلی خوبی با همکاری مشترک لاجیتک و نهادهای نظارتی کشور صورت گرفته و در حال حاضر برخورد جدی با سایت های معروف فروش آنلاین هم انجام شده و بخش بزرگی از شبکه فروش قاچاق این کالاها کاملا تعطیل شده است.
چرا سالهاست در نمایشگاه الکامپ حضور ندارید، در صورتیکه خیلی از بازدیدکنندگان دوست دارند برند فراسو را در نمایشگاه ببینند؟
رشیدی: کارکرد نمایشگاهها با توجه به توسعه شبکههای اجتماعی و فعالیت تبلیغی هدفمند در محیط مجازی زیر سوال رفته است. به خصوص آنکه سطح کیفی برگزاری و بازدید نمایشگاه الکامپ بسیار تنزل کرده و در مقابل هزینههای آن به شکل غیر منطقی بالا رفته است.
علیپور: زمانی برای جا انداختن برند فراسو از نمایشگاه داخلی و خارجی خیلی استفاده کردیم. اما اکنون راههای خیلی سریعتر و ارزانی برای معرفی محصول وجود دارد. نمی خواهم منکر نمایشگاه شوم اما باید برای حضور در نمایشگاه تمام جوانب را در نظر گرفت. از جمله بازدیدکنندگان، فضایی که در اختیارتان میگذارند و شأن شرکت و متاسفانه همه اینها را در الکامپ ضعیف و پر مشکل می بینیم.
کارکرد نمایشگاه برای ما تغییر کرده و در تمام دنیا نمایشگاه کارکرد B2B پیدا کرده است؛ اما اینجا هنوز اصرار داریم کارکرد آن B2C باشد.