آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 229480
تاریخ انتشار : 10 دی 1396 10:26
تعداد بازدید : 882

نتايج پژوهش كميسيون ICT اتاق ايران نشان داد:

مداخله دولتي و تفکر محلی عامل کندی توسعه صنعت فاوا

گزارش پژوهشي كميسيون ICT اتاق بازرگاني در مورد نقش فناوري اطلاعات در توسعه اقتصاد در جلسه اي در اتاق بازرگاني ايران ارايه شد.

فدراسيون ICT اتاق بازرگاني- در اين جلسه اعضاي كميسيونICT ، نمايندگاني از مركز ملي فضاي مجازي، سازمان توسعه تجارت وزارت صمت، نماينده اي از وزارت ارتباطات و برخي ديگر از فعالان حوزه فناوري اطلاعات كشور حضور داشتند.
در اين جلسه محمد رضا طلايي رييس كميسيون ICT اتاق بازرگاني ايران در خصوص پژوهشي كه به درخواست كميسيون فناوري اطلاعات اتاق بازرگاني انجام شده، گفت: اميدواريم با طرح پژوهشي كه ارايه مي شود بتوانيم نگاه ويژه تري به حوزه ICT در كشور به وجود آوريم.
وي افزود: ايران در زمينه كالاهاي سنتي مثل فرش و گردشگري صاحب نام است در برخي صنايع ديگر هم در بخش داخلي و خارجي جايگاه ويژه اي براي خود دارد اما در حوزه فناوري اطلاعات هنوز جايگاه ما در داخل كشور قابل قبول نيست و در خارج كشور هم در اين زمينه صاحب نام و برند نيستيم. 
رييس كيسيون ICT اتاق بازرگاني همچنين ابراز داشت: شرايط اقتصادي كشور از مرز بحران گذشته است و در اين شرايط ما معتقديم حوزه فناوري اطلاعات مي تواند براي حل مشكلات كنوني راهگشا باشد.
طلايي ادامه داد: در كميسيون ICT اتاق بازرگاني طرحي داريم تا نشان دهيم كه فناوري اطلاعات در زمينه توسعه اقتصاد، افزايش بهره وري و حتي در زمينه استفاده بهينه در مصرف آب و حل مشكل خشكسالي نيز مي تواند راهگشا باشد. سعي ما اين است كه با كمك پژوهشي كه ارايه مي دهيم طرح بهتري را براي توسعه ICT كشور از طريق اتاق بازرگاني ايران ارايه دهيم.
خالقي، پژوهشگر و عضو هيات علمي دانشگاه تهران كه كار انجام پژوهش نقش ICT در توسعه اقتصاد را به سفارش كميسيون ICT  اتاق بازرگاني انجام داده در ادامه اين جلسه به ارايه پژوهش خود پرداخت.
وي در زمينه تجربه هاي موفق سياست گذاري در حوزه فاوا گفت: اكوسيستم فناوري يك نقش حمايتي دارد و در سياست گذاري ها مي شنويم كه بايد اكوسيستم نوآوري و فناوري را ايجاد كنيم. در بحث اكوسيستم هم پروژه و طراحی آن مورد نظر نيست بلكه محيط و شرايطي كه مي بايست ايجاد شود اهميت فراوان دارد. در يك اكوسيستم مطلوب نقش دولت بايد حداقلي بوده و دولت بيشتر و بيشتر از دخالت در بازار دور شود و حداقل در زمينه فناوري مسووليت ها را به بازار بسپارد و خود نقش حاشيه اي داشته باشد.
اين پژوهشگر افزود: تحقيقات ما نشان مي دهد كه در زمينه ICT تما فعالان و اجزاي فعال همچون اپراتورهاي شبكه توليدكنندگان تجهيزات و توليدكنندگان محتوا بايد گرد هم بيايند و به يك تصميم نهايي و جمع بندي برسند. قوانين زياد و دولت مداخله گر در حوزه فاوا باعث مي شود ايده هاي نوآورانه در نطفه خفه شوند پس لازم است كه در اين حوزه دخالت دولتي در حداقل باقي بماند.
خالقي ادامه داد: افق فاوا و افق فناوري اطلاعات جهاني است و در چنين عرصه اي محلي و ملي فكر كردن آفت محسوب مي شود پس بايد با يك نگرش جهاني حوزه هاي موفق را شناخته، تثبيت كرده و جهاني كنيم. در زمينه تخصيص منابع از دولت نيز اگرچه اغلب در كشور ما مي گويند كه منابع مالي بايد از طريق دولت تامين شود اما نتيجه پژوهشي كه در آمريكا انجام شده نشان مي دهد كه اتفاقا افراد از منابع شخصي مالي براي انجام پروژه هاي فاوا استفاده كرده اند و منابع مالي دولتي و بانكي نقش مهم و غالبي كه مطرح مي شود را ندارند.
باتوجه به پژوهش انجام شده در كميسيونICT اتاق بازرگاني ايران وجود كارآفرينان موفق (منتورها)، پژوهش هاي دولتي و دانشگاهي و جذابيت محل براي ايجاد و توسعه پروژه هاي فاوا از جمله موارد با اهميت شمرده مي شوند و لازم است كه مورد توجه قرار گيرند. همچنين ارايه معافيت هاي مالياتي براي استارتاپ ها راه حلي بهتر نسبت به ارايه وام است. 
از نظر خالقي نكته ديگر اما ايجاد ارتباط بيشتر و جلسات بيشتر بين بخش دولتي و خصوصي است.  با نظر به اين كه دولت نيز در بخش تامين بودجه با مشكلاتي روبه رو است و نمي تواند در زمينه تامين مالي كار خاصي انجام دهد به نظر مي رسد كه بهتر است به بخش خصوصي اعتماد كرده و تعامل بهتري با آن داشته و امور را به آن واگذار كند.
خسرو سلجوقي عضو هيات عامل وزارت ارتباطات و عضو كميسيون ICT اتاق بازرگاني نيز در اين جلسه گفت: يكي از خلاءهاي ما در كشور نبود تسهيلگران (منتورها) در مراكز رشد و در كل حوزه فاوا است. همچنين موضوع كارآفريني بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد و قانون حمايت از كارآفريني بايد زنده شود؛ مشاركت هاي دولتي و خصوصي ها نيز بايد بيشتر مورد توجه قرار گرفته و اتاق بازرگاني مي تواند جلساتي را برگزار كرده و دوره هاي آموزشي را با حضور بخش دولتي و خصوصي بگذارد تا اين دو با هم همراه شوند.
سلجوقي افزود: علاوه بر اين مسايل به موضوع خوشه اقتصادي در كشور ما به معناي صحيح آن توجه نشده است. در كشورهاي ديگر در  قالب خوشه اقتصادي شركت هاي كوچك و رقيب با هم در زمينه تحقيق و توسعه و برندينگ فعاليت مي كنند كه اين موضوع در كشور ما مغفول مانده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :