آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 229019
تاریخ انتشار : 5 دی 1396 12:33
تعداد بازدید : 770

سعید محمدی، مدیرعامل دیجی کالا:

همه نیازمند درک متقابل و همگرایی هستیم

دیجی کالا را همه به عنوان نمونه ای موفق و پیشگام در کسب و کارهای اینترنتی ایران می شناسند. برادران محمدی ار سال 1385 پایه کسب و کاری را بنا نهادند که این روزها به سمت تبدیل شدن به نخستین یونیکورن فاوای کشور پیش می رود. سعید محمدی مدیرعامل شرکت نوآوران فن آوازه (دیجی کالا) در قالب اتحاد 99 پا به عرصه رقابت های انتخاباتی گذاشته تا به گفته خودش، صدای کسب و کارهای نوپا باشد.


 حضور شما در انتخابات سازمان برای بسیاری جالب بود. چه شد که به این نتیجه رسیدید که در این انتخابات حضور داشته باشید؟
از بعد صنفی این حقیقت وجود دارد که پارادایم کسب و کار در بازار فناوری ایران به نحو موثر تغییر کرده است و هر نهادی که در زمینه مقررات، تنظیم بازار و تعامل با نهادهای ناظر کار می کند ناگزیر باید این حقیقت را به رسمیت بشناسد. در مقابل فعالین تجارت الکترونیکی ایران هم نیاز دارند که از طریق نهادهای تثبیت شده و شناخته شده و مردمی بتوانند مسائل خود را مطرح کنند، برای آنها راه حلی پیدا کنند و به تعامل با دولت و باقی بازیگران چه سنتی و جدید برسند. دیجی کالا هم به عنوان بخشی از این جریان جدید در این خصوص احساس وظیفه می کند. از یک سو صدای استارت آپ ها و بازیگران جدید را به سازمان نظام صنفی به عنوان یک نهاد با سابقه و ریشه  دار در بازار فناوری برساند و از سوی دیگر زمینه تعامل این سازمان با سایر بازیگران رو به گسترش این بازار را فراهم کند. 
 اینکه می گویید نمایندگانی از جامعه استارت آپی در سازمان باشند تصمیم جمع خاصی است یا اراده خود شما بود؟
اگر منظورتان این است که یک عده ای نشسته باشند و تصمیم گرفته باشند که نماینده به انتخابات سازمان بفرستند نه برداشت درستی از حرف من نیست. صحبت من این بود و باور دارم که خود شما رسانه ها و همه صنف هم در مجموع در اثر یک خرد جمعی باور دارند که کسب و کارهای جدید من جمله دیجی کالا و البته همتایان سنتی آنها نیاز دارند به یک درک و تعامل متقابل برسند. دیجی کالا هم مثل همه همکارانش در زمینه کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت احساس می کند وظیفه دارد به بازاری که از آن آمده احترام بگذارد، با آن تعامل کند و از آن بیاموزد و برای آینده همگرایی بیشتری ایجاد کند که نه تنها جلوی سوتفاهمات ناشی از مرزبندی های بی جهت را بگیرد بلکه زمینه توسعه بهتر بازار و تعامل بهتر با دولت فراهم شود. برداشت همگی این است که چنین تعامل و اتحادی به نفع همه خواهد بود و از همین ایده هم اتحاد ۹۹ بیرون آمده است.
 پس در حقیقت در اتحاد ۹۹  این ایده پخته شده است؟
اگر بخواهم دقیق بگویم این ایده در ذهن همه ما بوده است که سازمان نظام صنفی با تمام سابقه و میراثی که در زمینه شکل دادن به صنف و پیش بردن آینده آن دارد می تواند نهادی ارزشمند و راهبر برای کسب و کارهای جدید باشد ولی نظری درباره حضور در این انتخابات وجود نداشت و لزوما این تنها بستر تعامل مورد تصور ما نبود ولی وقتی با دوستان در اتحاد ۹۹ حتی پیش از اینکه این لیست نامی داشته باشد و نهایی شده است دیداری داشتیم مشخص بود اتحاد ، پیشرفت و همگرایی برای همه بخش های این بازار با پرهیز از تنش و دعواهای قدیمی مورد باور پایه گذاران این لیست بوده است و خب این دقیقا همان موردی بود که ما هم به آن باور داشتیم. این تناسب بین ایده ها ما را ترغیب کرد که در ذیل این لیست در انتخابات شرکت کنیم و باور داریم اگر خود بدنه سازمان هم به این ایده رسیده باشد به لیست و ما رای خواهد داد پس این یک محک هم برای ما و هم برای بدنه سازمان است که ایده هایمان را به محک آزمایش بگذاریم. 
 فکر می کنید در صورت موفقیت در این انتخابات چه اتفاقی برای دیجی کالا خواهد افتاد و چه تاثیری روی آینده آن خواهد داشت؟
واقعیت این است که خوشبختانه دیجی کالا اکنون یک کسب و کار رو به توسعه با سرعت فراوان و تبدیل شدن به اولین کسب و کار یونیکورن ایرانی است. شاید مهم ترین تاثیری که به لحاظ درونی بر دیجی کالا خواهد داشت این است که همواره به سبب ماهیت دیجی کالا که در حقیقت پلتفرم و زیرساختی برای سایر کسب و کارهاست ما نیازمند بسترهای تعامل و درک بهتر با کسب و کارهای ریشه دار این بازار هستیم و امیدواریم دور یک میز با بزرگان بازار فناوری ایران بتوانیم به این درک متقابل برسیم. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :