آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 228773
تاریخ انتشار : 4 دی 1396 11:11
تعداد بازدید : 726

در ستاد بحران کشور تصویب شد:

استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی برای کمک رسانی در بحران ها

همایش مدیران وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات و شرکت های تابعه با سخنرانی مدیران ارشد این وزارتخانه برگزار شد.

فناوران - مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اعلام ارتقای ظرفیت شبکه انتقال کشور از 15.3 به 24 ترابیت و شبکه IP کشور از 6.8 به 15 ترابیت برثانیه تا یک سال آینده گفت: در برنامه ششم  توسعه هدف گذاری شده که به 30 ترابیت برثانیه ترانزیت بین الملل برسیم که یکی از اولویت های اصلی شرکت زیرساخت در این دوره است.
صادق عباسی شاهکوه افزود: ایران مزیت جغرافیایی هاب منطقه ای زیرساخت را داراست و با توجه به اینکه کشور های منطقه در این حوزه اقداماتی انجام داده اند؛ اما هنوز برای ایجاد هاب منطقه ای فرصت باقی است که البته این آخرین فرصت برای ایران در این حوزه است.
وی درباره آزاد سازی فعالیت های شرکت گفت: در این حوزه تا جایی که به اختیارات حاکمیتی خدشه ای وارد نشود به سمت خصوصی کردن امور می رویم و به همین منظور در حوزه Voice  بین الملل تا یک سال آینده اقداماتی برای آزاد سازی آن در برنامه داریم.
عباسی شاهکوه پیاده سازی ساختار سازمانی مصوب، نصب و راه اندازی پروژه انتقال و تدبیر، اجرای طرح IP ، اجرای IGW ، افزایش کمی و کیفی ظرفیت بین الملل– POP ها – Peering، پیگیری BSS/ OSS ، تکمیل فیبر کشی ها، طراحی DRP، افزایش ظرفیت ترانزیت و اساسنامه شرکت ترانزیت، آزاد سازی صوت بین الملل و واگذاری فیبر تاریک را از برنامه های در دست اقدام شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد.

 تصویب استفاده از دولت الکترونیکی در مواقع بحران
رییس کمیته پدافند غیر عامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این جلسه گفت: پیشنهاد وزارت ارتباطات برای استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی و بانک های اطلاعاتی برای توزیع عادلانه و مناسب نیازمندی های حیاتی مردم در مواقع بحران تصویب شد.
صادق بیک پور گفت: مهم ترین مشکلاتی که در حوزه ارتباطات در این مواقع ایجاد می شود، ترافیک شدید ارتباطی و وابستگی بسیار شبکه زیرساختی ارتباطات به برق است. وی غافلگیری را مهم ترین نقطه ضعف دستگاه ها در این حوادث دانست و افزود: برخی از تجهیزات و امکانات یا فرسوده بودند یا قابلیت تحمل شوک حادثه را نداشتند.
رییس کمیته پدافند غیر عامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استفاده حداکثری از تمام ظرفیت های حوزه ICT  در ستاد وزارتخانه و استان ها به صورت یکپارچه را یکی دیگر از الزامات این مواقع اعلام کرد.
وی گفت: بر اساس شرح وظایف مدیریت بحران، تامین ارتباطات مدیریت بحران از اولویت های این حوزه در مواقع بحران است که برای تسهیل مدیریت بحران الزامی است.
وی با بیان اینکه ما در حوزه ارتباطات مساله داریم اما بحران نداریم گفت: امکان دارد این مساله با اطلاع رسانی نادرست و ایجاد بی انگیزگی و ناامیدی تبدیل به بحران شود.
رییس کمیته پدافند غیرعامل، استفاده از قابلیت ها، فرصت ها و ظرفیت ها را سه عامل مهم در مدیریت بحران بیان کرد و گفت: در این حوزه قابلیت ها و فرصت های فراوانی وجود دارد که به عنوان یک بخش اثر گذار در بخش های دیگر می توان از آن استفاده کرد و ظرفیت های این حوزه را برای بخش های مختلف مانند امداد رسانی و تصمیم گیری های کلان نشان داد.
بیک پور با انتقاد از مدیریت های جزیره ای مانند زلزله های اخیر در کرمانشاه و کرمان گفت: بسیج امکانات و منابع و تمام ظرفیت های حوزه ICT  باید تحت مدیریت واحد و هماهنگی اداره کل ICT  استان ها به کار گرفته شود و دستگاه های مرتبط از اقدامات مستقل و بدون هماهنگی جلوگیری کنند.
وی با بیان نقش حوزه ICT در توزیع نیازمندی های ضروری مردم در مواقع بحران، از تصویب پیشنهاد وزارت ارتباطات در شورای عالی مدیریت بحران خبر داد و افزود: براساس این مصوبه توزیع نیازمندی های ضروری مردم در مواقع بحران از طریق دولت الکترونیکی و بانک های اطلاعاتی به صورت عادلانه و مناسب انجام می شود که اقدامات لازم برای اجرایی کردن این مصوبه در دست اقدام است.

 شکست انحصار پست
مدیر عامل شرکت پست نیز با بیان افزایش ترافیک مرسوله در کشور، درآمد 1700 میلیارد ریالی را برای سال آینده شرکت پست ایران پیش بینی کرد.
حسین نعمتی گفت: برای ارایه سرویس خوب و با کیفیت به مردم نیاز به نیروی انسانی توانمند و با انگیزه داریم.
معاون وزیر فاوا ادامه داد: انحصار خدمات پستی با ورود اپراتورها شکسته می شود و فضای رقابتی به ارزان و باکیفیت شدن خدمات کمک می کند که در این صورت نظر مشتریان نیز تامین می شود.
وی درباره ترافیک پستی فعال کشور گفت: در حال حاضر بیش از 6 میلیارد مرسوله در سطح کشور وجود دارد که توسط فعالان این حوزه و به صورت متفرقه جا به جا می شود که با آمدن اپراتورها این وضع سامان یافته و ترافیک مرسولات پستی در سطح شبکه نیز به بیش از دو برابر افزایش می یابد.

 مجلس از وزارت ارتباطات زیاد سوال نداشت
معاون امور دولت، مجلس و استان های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این جلسه با بیان اینکه بررسی ها حاکی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت یازدهم جزو دستگاه هایی بود که کمترین سوال و تذکر را از نمایندگان مجلس دریافت کرد، گفت: طرح USO نتیجه انعکاس مطالبات مردم به نمایندگان است که منجر به تصویب اختصاص 5/1 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی شد.
حسین دهدشتی افزود: در دولت یازدهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باتوجه به تعامل برقرار شده و پاسخگویی جزو 4 یا 5 دستگاه دولتی بود که پایین ترین سوالات و تذکرات را داشت.
وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که معمولا در هر دوره نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از سال دوم به بعد حجم مطالبات و مکاتبات نمایندگان مجلس بیشتر می شود و به خصوص در دوره دوم دولت مکاتبات، انتظارات و مطالبات نمایندگان بیشتر از قبل می شود که هم اکنون در این دوره قرار داریم و باید تلاش کنیم تا به این مطالبات که عمدتا بر حق هم هستند، به سرعت پاسخ دهیم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :