فناوران- براساس گزارش ها هفته گذشته کاربران زیادی گزارش دادند در پی وارد کردن پرسش «چگونه با» موتور جست وجو به طور اتوماتیک پیشنهاد کامل کردن جست وجو را با عبارات ناشایستی می داد. این اتفاق با جست وجوی کلمات دیگری نیز افتاده است.
سخنگوی یوتیوب گفته است: اوایل امروز خبردار شدیم که سیستم پیشنهاد اتوماتیک جست وجوی ما نتایج موهنی را به دست می دهد و بلافاصله این مشکل را حل کردیم. به گفته این سخنگو یوتیوب درتلاش است تا دلیل این مشکل را بفهمد. هیچ توضیح دیگری درباره دلایل به دست آمدن نتایج این چنینی ارایه نشده است.
تونی استاور، مدیر سیاست گذاری انجمن ملی جلوگیری از آزار کودکان در بریتانیا گفته: میلیون ها کودک از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و نباید چنین عبارات خطرناک و غیرقانونی ای در این شبکه ها پیشنهاد شود. اینکه مشکلاتی از این قبیل تنها زمانی که صدای رسانه ها بلند می شود حل شوند اصلا خوب نیست.
هفته گذشته یوتیوب به دلیل عدم تلاش برای جلوگیری از سواستفاده بزهکاران از این سایت و آزار کودکان هدف انتقاد زیادی بود. اخیرا با تحقیقات BBC و تایمز افشا شد که هزاران حساب کاربری بزهکار برای گذاشتن کامنت های مستهجن پای ویدیوهای کودکان به کار می رود.
طبق این گزارش ها، کودکان و نوجوانان زیر سن قانونی که اقدام به انتشار و ارسال ویدیوهایی نظیر تصاویر ورزش ژیمناستیک می کنند، ممکن است توسط افراد بزرگسالی که در زیر این ویدیوها نظر می دهند، در معرض سواستفاده های جنسی و ارتباطات غیر اخلاقی قرار بگیرند.
این افراد به منظور ایجاد ارتباط و سوءاستفاده از کودکان و نوجوانان در ویدیوهایی که حاوی تصاویر شخصی از کودکان و نوجوانان، نظر و کامنت می گذارند و بدین وسیله راهی برای ارتباط با آنها ایجاد می کنند.
طبق گزارش های منتشر شده از سوی یوتیوب، بسیاری از این ویدیوها صدها و هزاران بار مورد مشاهده قرار گرفته اند و احتمال می رود بسیاری از سواستفاده گران بدین وسیله از کودکان و نوجوانان استفاده های ابزاری کرده باشند و این امر موجب گسترش و استفاده های غیر اخلاقی از این شبکه اجتماعی شده و می شود.
بنابراین بسیاری از کاربران اخلاق مدار و کمپین های حفاظت از حقوق شهروندان و کودکان در فضای مجازی به درخواست از یوتیوب اقدام کرده اند و خواستار مقابله و اتخاذ اقدامات جدی توسط این شبکه اجتماعی علیه انتشار این ویدیوها و نظرات غیر اخلاقی شده اند.
شبکه اجتماعی یوتیوب نیز به منظور مقابله با انتشار هرگونه پست غیر اخلاقی، در بیانیه ای اعلام کرده است با اینکه تاکنون نیز از انتشار چنین پست هایی جلوگیری به عمل می آورده است، اما از این پس نیز قصد دارد سیاست های جدید و جدی تری را اتخاذ کند تا بدین وسیله سواستفاده گران و بیماران جنسی نتوانند از پلت فرم و درگاه این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار برای رسیدن به اهداف و نیازهای شوم خود استفاده کنند.
یوتیوب همچنین از اقدامات دیگری که می خواهد به منظور جلب اطمینان خانواده ها انجام دهد، در این بیانیه سخن گفته است منتقدان بسیاری پیش تر از نحوه انتشار محتوا و پست گذاشتن کودکان زیر سن قانونی از این شبکه اجتماعی انتقادات بسیاری کرده بودند و عنوان کرده اند که حضور فعالانه کودکان در این شبکه اجتماعی باز به طور قطع به زیرساخت های کانون خانواده و اجتماع آسیب های جبران ناپذیری خواهد زد.
به نظر می رسد شبکه اجتماعی یوتیوب به منظور مقابله با فعالیت افرادسواستفاده گر و انتشار پیام های غیراخلاقی، از این پس باید درصدد اتخاذ تصمیمات و اقدامات جدی تری باشد تا رضایت خیل عظیمی از کاربران خود را جلب کند.
خروج برندها از یوتیوب
نمایش تبلیغات شرکت های نام و آشنای جهانی در ویدیوهایی با محتویات غیراخلاقی در یوتیوب، مشکلات زیادی برای این سرویس برای حفظ تبلیغ کنندگانش ایجاد کرده است. بعد از گزارش های بازفید (Buzzfeed) و تایمز (Times) مبنی بر قرار دادن تبلیغات موسسات بزرگ در ویدیو هایی با موضوعات و مشکلات اخلاقی، برندهای بزرگی مثل HP و مارس، غول صنعت شکلات سازی، اقدام به قطع کمپین های تبلیغاتی خود در یوتیوب کردند. شرکت هایی همانند مارس و خرده فروشی آلمانی لیدل اعلام کردند تا زمانی که شرایط ایمنی مشخصی اعمال نشود، به یوتیوب باز نخواهند گشت.
همانطور که گفته شد، یوتیوب در حال حاضر اقدامات گسترده ای جهت شناسایی و حذف ویدیو هایی با محتوای غیراخلاقی و نامناسب کرده است. یکی از سخنگویان بزرگ ترین سرویس ویدیویی جهان در این باره به رویترز گفت: به صورت اضطراری در حال کار روی این موضوع جهت حل مشکلات موجود هستیم. روابط عمومی یوتیوب همچنین به نشریه ی فایننشال تایمز اعلام کرد که در حال شناسایی هرگونه محتوا و ویدیویی که منجر به بروز نگرانی برای کاربران آنها شود، هستند.
با اینکه اقدام یوتیوب در این راستا برای بسیاری از تبلیغ کنندگان دیر است، اما این موضوع برای مشتریان بخش تبلیغات این وب سایت اهمیت زیادی دارد؛ این دسته از شرکت ها و کاربران هیچ علاقه ای برای نمایش تبلیغات خود در ویدیوهایی با مشکلات اخلاقی ندارند. هرچند، برای برخی از شرکت ها سرعت عمل یوتیوب در حل این معضل قابل قبول نیست.
مشکلات پیش آمده برای یوتیوب پیام بسیار مهمی برای این شرکت و گوگل دارد؛ ظاهرا الگوریتم های این سرویس، کاربران معتمد و گزارش ویدیو های خلاف اخلاقی توسط دیگر کاربران، برای حذف این دسته از محتوا کافی نیست و یوتیوب باید به دنبال راه حل های جدیدی برای حل این مشکلات باشد.
منابع: BBC و Engadget