فناوران- این خبر را جف هولدن، مدیر تولید اوبر در لیسبون، پایتخت پرتغال اعلام کرده است. ناسا هنوز در اینباره اظهارنظری نکرده است و کارشناسان درباره اجرایی بودن این طرح ابراز تردید کرده اند.
اوبر چند روز پیش ویدیویی منتشر کرد که در آن می گوید در سال ۲۰۲۰ ماشین های پرنده خود را در لس آنجلس آزمایش خواهد کرد. این شرکت پیش از این هم گفته بود چنین طرحی را در دوبی و دالاس هم به آزمایش خواهد گذاشت. اوبر اپلیکیشنی دارد که به کاربران امکان می دهد به جای استفاده از تاکسی از خدمات خودروهای شخصی بهره بگیرند. این شرکت اخیرا در شهرهای مختلف دنیا بر سر مسایل مختلفی درگیری های حقوقی داشته است.
اوبر خواهان استفاده وسیع از تاکسی های هوایی الکتریکی است که مخلوطی است از پهپاد و هواگردهای ثابت بال. ناسا پیش تر گفته بود با شرکت های متعددی در این زمینه در حال همکاری است. بزرگترین مشکل این است که صدها هزار هواگرد را چطور می توان در سیستم فعلی کنترل ترافیک هوایی مدیریت کرد. پرفسور دیوید دان، از دانشگاه بیرمنگام می گوید اجرای چنین طرحی مشکلات فراوانی همراه خواهد داشت.
او گفته است چنین پروژه ای از نظر فنی عملی و امکان پذیر است، اما ایجاد فضاهای پروازی کار چندان آسانی نیست. نظارت بر پرواز و بیمه هم از جمله مشکلات این طرح است.
پروفسور دان این پروژه را با هواپیمابر شرکت هواپیمایی پن ام (پان آمریکن) در دهه ۶۰ میلادی مقایسه کرد که وعده داده بود مشتریانش را تا چند سال به ماه می برد. او گفته است اوبر، برند خود را با آینده مرتبط می کند و شاید چنین طرحی بیشتر بازاریابی باشد تا محصولی واقعی.
اوبر قصد ساخت هواگرد ندارد و می خواهد نرم افزاری تولید کند که شبکه مربوطه را مدیریت خواهد کرد. این شرکت گفته است با شرکت اسلوانیایی Pipistrel که در زمینه هواپیماهای فوق سبک فعال است، و چند شرکت دیگر همکاری خواهد کرد.این در حالی است که بهمن ماه سال گذشته نیز اوبر مهندس اتومبیل پرنده از ناسا را به استخدام خود درآورد. این مهندس سابق ناسا به استخدام شرکت تاکسیرانی اوبر درآمد تا به پژوهش ها در جهت ساخت اتومبیل های پرنده کمک کند. مارک مور، به عنوان مدیر مهندسی پرواز، سرپرست بخش ویژه ای از این شرکت تحت عنوان اِلِویت (Elevate) شد.
علاقه مندی اوبر به اتومبیل های پرنده، اکتبر ۲۰۱۶ در یک طرح جامع به طور رسمی اعلام شد. این شرکت در آن طرح پیشنهادی، به بحث درباره هوانوردهای عمودپرواز پرداخت.
اوبر ضمن استقبال از انتصاب مور، نقش او را به عنوان کاتالیزوری در رشد و گسترش اکوسیستم هوانوردهای عمودپرواز توصیف می کند.
این شرکت، پیش از این در شراکت با ولوو و دایملر، روی خودروهای خودران نیز سرمایه گذاری کرده بود.